י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

דרעי מדבר: חלומות, הקלטות ועוד פרפראות

בשיחה פתוחה עם אבי בלום, שופך יו"ר ש"ס אש וגופרית על ישי, מטפל גם בליברמן, בנט ואפילו בקולות 'בני תורה'

צלם:משה גולדשטיין
צלם:משה גולדשטיין


יורים ובוכים
זו אמורה היתה להיות מערכת בחירות מהמוצדקות במלחמות ישראל, אם להשתמש במינוח שטבע בשעתו אריק שרון על מלחמת לבנון. ברחוב החילוני המצביעים שואלים את עצמם אז למה לי פוליטיקה עכשיו, ברחוב החרדי התשובה אמורה להיות ברורה. זו היתה אמורה להיות מערכה של בחירות או לא להיות. שנתיים של מלחמת קיום – אמורות היו להניב גיוס מילואים כללי ברחוב החרדי.

רק שבמקום להסתער על הג'בלאות עם סכין בין השיניים, אנו עסוקים גם בישורת האחרונה, במלחמות היהודים. יורים בתוך הנגמ"ש, או במונחים קצת יותר ישיבתיים: זורקים את הסטנדר בתוך בית המדרש. בש"ס עסוקים במלחמת המאסף ב'יחד' של אלי ישי ובמקום לפרוץ קדימה, נאבקים כדי לשמר את הקיים. ביהדות התורה שהתחילה עם שמונה מנדטים בסקרים, מתמודדים עם ירי צלפים של אנשי הפלג הירושלמי – שיורים ובוכים.

הגברת הזקנה של היהדות החרדית, עולה על המגרש כמו תמיד, ברגע האחרון, אבל נותנת הצגה. זהו לא הקמפיין הנשי של יהדות התורה בטלוויזיה, אלא דווקא הקמפיין הגברי של חברי הכנסת (כמעט כולם, או לפחות הגברים האמיתיים שביניהם).

הם מסתובבים מדי ערב מחוג בית לכנס מקומי, פעם במרפסות פעילים עם אוויר צח על כוס קולה זירו קר, ופעם במקלטים חנוקים עם כיבוד מלא פחמימות. לבתים הם חוזרים בשעות הקטנות של הלילה בעיניים טרוטות מחוסר שינה ורגליים כושלות מעייפות. השורות הללו, אגב, נכונות גם לאנשי יש עתיד. מערכת הבחירות הזאת, מתנהלת ברגליים.

יעקב אשר מדבר אל החרדים העובדים בגובה העיניים, מבטיח להעביר חוק להעדפה מתקנת לחרדים בשירות המדינה, אך לא מטייח כשנשאל על עמדתה העקבית של יהדות התורה הרואה עצמה בראש ובראשונה כנושאת הדגל של בני התורה. המועמד השמיני סורוצקין, מבקש מהקהל המסורתי לתת לאחים מיהדות התורה את האצבע ולא רק את הלב. השניים הללו הם הכוכבים הגדולים במגזר הליטאי והמסורתי. פרוש מהעבר השני, נותן שואו במגזר החסידי. החברים הללו ייבחנו בתוצאות וביהדות התורה, יש מי שכבר החל לסמן את מתחמי הקלפיות.

הנעלם הגדול הוא האם הפלג הירושלמי יירד לבסוף מהעץ. על כך שהגרעין הקשה לא יצביע ג', אין מחלוקת. השאלה הגדולה היא מה יעשה המעגל השני, בוגרי ישיבות מעלות התורה, גרודנא וחדרה, שעדיין רואים עצמם חלק מהמיינסטרים. הם לא מושכים בזנבות ושולחים את הילדים לבקו"ם (כדי לקבל פטור), במקום לכלא 6. צריך לקוות שברגע האמת החבורה הזאת תלך להצביע, אם לא יהדות התורה – שתהיה זו ש"ס, ואם לא ש"ס שתהא זאת יחד. לא משנה מה, ובלבד שייתנו את קולם למפלגה שנציגיה מבטיחים לשמור על האינטרס החרדי. במערכת הבחירות הזאת, ישחקו אחוזי ההצבעה. אי-הצבעה למפלגה חרדית, כמוה כהצבעה אנטי חרדית.

קרבות הפלמ"ח
עכשיו זה תלוי רק בביבי לבדו. השבט החרדי, כמעט כולו, אמר את דברו והודיע כי ימליץ על נתניהו כראש ממשלה. ישי היה הראשון שזוהה כתומך נתניהו, אחריו פרוש שלא מאפשר ליהדות התורה להוביל קו אחר, ואחרון חביבי – אריה דרעי שצריך לספק הסברים אחרי שרק לפני שנה אמר דברים אחרים.

תפסתי אותו השבוע בין סיור בעכו לגיחה לבת ים, ברגע של מנוחה במקום אליו הוא נמלט לקבל בשקט החלטות מורכבות שאין המטה ההומה יפה להם. קרבות הפלמ"ח ומלחמת העצמאות אינן היסטוריה לדידו אלא מתנהלות כאן ועכשיו, במערכת הבחירות הנוכחית. אריה דרעי דרוך, סוער, נכון לקרב ולא חושש לדבר גם על נושאים שבנוגע אליהם שמר במשך שנים על זכות השתיקה.

במקום לנתח תילי תילים של פרשנויות שתהפוכנה לבלתי רלוונטיות בעליל עם פתיחת הקלפיות בעוד פחות משבוע, קבלו את הטקסט המרתק של מה שהחל כשיחה פתוחה והפך לראיון מתגלגל, שניתן לכנותו כאירוע רב נפגעים (הראיון יפורסם במלואו במגזין סופ"ש 'כל ישראל' מבית קו עיתונות). דרעי צוטט באכסניה זו ובאחרות בשנה האחרונה, אבל ציטוטים שכאלו טרם שמעתם בכל מדיה שהיא.

לפני שנה בדיוק, שאלתי, עמדת בכנסת ואמרת שאתה רואה בבוז'י הרצוג מועמד לגיטימי לראשות ממשלה. שנה אחרי והנה אתה מכריז על תמיכה בנתניהו. מה קרה מאז? ביבי חזר בתשובה? הסנקציות הפליליות בוטלו? הקצבאות חזרו?

"חז"ל אומרים", השיב דרעי, "פוק חזי מאי עלמא דבר. אחרי שהסתובבתי בכל הארץ במשך כמה חודשים חשבתי שהציבור מספיק בשל לכך שש"ס תדאג לעצמה ותחליט מה טובת התנועה ומה טובת הציבור ששלח אותנו, אבל לצערי ואני מאשים בזה במרכאות את בוז'י שחבר לציפי, נוצר מצג שווא שמי שתהיה לו המפלגה הגדולה הוא יקבל את השלטון. ביבי ניצל את זה בצורה מוצלחת לקמפיין: או אנחנו או הם, ושתי המפלגות הצליחו לשאוב מנדטים מהגוש שלהן. הוסף לזה את כל הסיפור עם אלי ישי והקלטות על מרן, ומה שזה גרם, שציבור מסורתי שנוטה לליכוד וגם אוהב שלום אומר, גם אלה רבים ביניהם ולא עושים אחדות וגם ש"ס לא בטוח הולכת עם הליכוד והליכוד יפסיד את השלטון, לכן הודענו על תמיכה בביבי".

אתה אומר בעצם שדעתך לא השתנתה, אבל הציבור דורש שתתמכו בנתניהו, אמרתי. כמנהיג - אתה אמור להוביל ולא להיגרר, ראה את חברך גפני ליהדות התורה, שלא פוסל תמיכה בהרצוג, למרות שגם לו יש שיקולים אלקטורליים לתמוך בנתניהו כדי לא לאבד את תמיכת חב"ד והחסידויות הימניות.

"הציבור של גפני שונה מהציבור שלנו", השיב דרעי, "יהדות התורה פונה לציבור בני תורה שממושמעים לרבותיהם, שילדיהם לומדים במוסדות חינוך חרדים, הם מחכים לשמוע מה הרבנים אומרים ופחות מה הפוליטיקאים. ש"ס לעומת זאת היא תנועה מגוונת. מצד אחד יש ציבור חרדי אותנטי כמו זה של יהדות התורה, מצד שני יש גם ציבור מסורתי וזה היה הכוח שלנו, הערך המוסף לאורך כל השנים. מרן שאיחד את שני הציבורים הללו תחת קורת גג אחת הלך לעולמו, ועם כל המחלוקת שהיתה בינינו, הנזק שגרם לנו אלי ישי, ומול קמפיין הגוש של הליכוד מול כל זה אני צריך להתמודד. אגב, ההודעה על תמיכה בנתניהו היתה אחרי תיאום ועדכון חברינו ביהדות התורה".

על חבריך הטובים ביהדות התורה נדבר תכף ומיד, אמרתי, אבל אי אפשר להימנע מלשאול מה קיבלת מנתניהו תמורת התמיכה. ואל תאמר לנו שלא קיבלת כלום, כי אלי ישי חברך, אומר שקיבל הבטחה לתיק הפנים.

"אלי ישי אמר בעימות שלנו שיש לו הרבה חלומות", השיב דרעי בעוקצנות, "אפשר להוסיף גם את זה. אני לא קיבלתי שום הבטחה. נחכה לתוצאות הבחירות ונדבר".

אתה אומר שלא תשב בממשלת שמאל, שאלתי, אבל בוא נתאר לעצמנו סיטואציה שבה הרצוג זוכה ליותר מנדטים ומתקשר אליך במוצאי הבחירות כדי לכונן ממשלת אחדות – זו כבר לא ממשלת שמאל.

"לא אמרתי שניכנס לממשלה עם נתניהו בכל מחיר", השיב דרעי, "הרי יש לנו תנאי ברזל חברתיים, לכן הדגשתי ואמרתי לגבי המלצה לנשיא, נמליץ עליו. אתה שואל מה יהיה אם נראה לאור תוצאות הבחירות שאין לנתניהו סיכוי? הכל פתוח. לא המנדטים ישחקו תפקיד אלא הגושים, אם נראה שאין סיכוי לנתניהו אני לא פוסל אף אחד. דבר אחד אמרתי: בממשלת שמאל צרה לא אשב".

ואם תעמוד בפניך הדילמה בין ממשלת ימין צרה לבין ממשלת אחדות, שאלתי.

"מבחינתי ומבחינת היהדות החרדית והשכבות החלשות, התרחיש האידיאלי זו הקמת ממשלת אחדות אבל זה לא תלוי רק בי", השיב דרעי. "אני לא פוסל ממשלת ימין צרה כי למרות מה שעברנו ואינני שוכח זאת לרגע, בעיני המצביעים שלנו אנחנו חלק מגוש הימין".

שוועת עניים
למנה העיקרית - אלי ישי, נגיע תכף ומיד, אבל לפני הכל, הבה נסיים עם המתאבנים. איווט ליברמן, החבר הטוב מתקופות אחרות, מפרפר במים העמוקים של אחוז החסימה. ולחשוב שכל רעיון העוועים הזה של העלאת אחוז החסימה, היה בכלל של איווט, כדי לחסום את הערבים.

בסביבתו של ליברמן סיפרו באותם ימים שדרעי לא מפסיק להפציר בו להעלות את אחוז החסימה, כדי לחסום – אתם כבר יודעים את מי. אם ישי והמרזליסטים מחד ועודה והערבים מאידך ייכנסו לכנסת ודווקא איווט יישאר בחוץ, הם עוד יאמצו במוצאי הבחירות את סיסמתו הנושנה של איווט: דא ליברמן. אך לא ברוסית, אלא בשפת הסימנים, בתנועות שראינו השבוע מסרטוני דאע"ש.

איווט ייאבק עד לרגע האחרון, ובסבירות גבוהה גם ייכנס לבסוף. בוא נדבר על האנשים שאמורים להרכיב את הגוש, אמרתי לדרעי, ונפתח בחברך הטוב איווט ליברמן. הפעם תסמוך עליו קצת פחות מאשר במו"מ הקואליציוני הקודם?

"אני כבר לא בקשר עם איווט", השיב דרעי, "פגשתי אותו באקראי באולפן תקשורת לפני כמה ימים. הוא נאבק קשה מאוד וכל אחד דואג למפלגה שלו. בעימות הפוליטי האחרון שהיה לנו ערב הפלת הממשלה, פעלתי בכל הכוח להפיל את הממשלה והוא פעל מול לפיד וביבי כדי להשאיר אותה במתכונת שהייתה. כמו שאז הייתה התנגשות בינינו כך יהיה בעתיד. אם יבוא לקראת הממשלה הבאה כשפניו לשיתוף פעולה – ברוך הבא, אבל אם יפעל שנישאר בחוץ אפעל נגדו בכל הכוח".

אתה רואה אפשרות שהחרדים יישארו שוב מחוץ לממשלה, שאלתי.

"לא תקום ממשלה ללא חרדים", העריך דרעי, "אני לא צופה כזאת אפשרות כי אני מניח שביבי לא יעשה טעות עם השותפים הכי טבעיים והכי נאמנים שיכולים להיות לו".

גם בסיבוב הקודם הוא העדיף אותנו אבל כמו שאמרת על עצמך, זה לא תלוי רק בו, אמרתי.

"גם בפעם הקודמת היתה לו אפשרות לעשות מהלכים אחרים מיד ברגע הראשון, כמו הקמת ממשלה על בסיס הגוש הטבעי, ואחרי כל מה שהוא עבר אני מניח שהוא למד מהטעות הקשה של הממשלה האחרונה", השיב דרעי. "הוא לא הלך לבחירות כדי להישאר באותה סיטואציה. אנחנו גם מנהלים מגעים ונשארים כל הזמן עם היד על הדופק".

דרעי מספר שהוא מתנהל עם היד על הדופק ומנהל שיחות עם כולם "כן, אני מדבר גם עם כחלון", הוא אומר ומסרב להתייחס במישרין לשאלה האם אחת מתוצאות המגעים הללו היא סירובו של כחלון לחבור ללפיד. אבל הציר המעניין יותר הוא זה שמתנהל מול הבית היהודי. בוא נעבור לנפתלי בנט, אמרתי. אחרי כל מה שעברנו בקדנציה האחרונה, אתם מוכנים לשכוח הכל ברגע ולקפוץ לעגלה של הבית היהודי?

"מיד אחרי הבחירות נראה את התוצאות ונראה מה האפשרויות שיש. אומנם הובלתי קו אצלנו וגם ביהדות התורה לא לתקוף את הבית היהודי אבל בוא לא נשכח מה שהם עשו לנו שנתיים. שנתם לא נדדה אפילו רגע אחד כשלאברכים שלנו לא היה מה לאכול, ובסוף מתברר שכל מה שקיצצו לנו לקחו לחטיבה להתיישבות ולכל מיני מקומות עלומים ואפלים, אז כן, אולי נשב איתם בגלל הסיטואציה הפוליטית כי זו הפוליטיקה, אבל איננו שוכחים לרגע מי היה לצרנו".

יצאתם לדרך עם קמפיין השקופים, בישורת האחרונה אתם חוזרים לקמפיין העדתי. מה קרה? ראיתם שהקמפיין החברתי לא מספק בסקרים את הסחורה, שאלתי.

"זה מתוכנן", השיב דרעי, "הרי לבוא סתם בקמפיין מזרחי בלי תוכן אמיתי, זה לא לעניין. המטרה בקמפיין השקופים היתה ליצור בסיס חברתי אמיתי, שיוכלו להזדהות עם הקמפיין גם אנשים שאינם דתיים או חרדים או שסניקים. סוג של ציבור רחב שברח מאיתנו במשך שנים".

אומר לך משהו שאולי לא תאהב לשמוע, אמרתי, יכול להיות שאתה, אריה דרעי, האיש שיודע ליהנות מחברתם של גבירים ונגידים – לא נתפס כמייצג האותנטי של העניים? זה לא לגנותך, אבל זו המציאות. עוני ודרעי לא נדבקים.

"תסתובב במאהלים", השיב דרעי, "תעשה איתי סיור ברחבי הארץ ותראה שהאיש שהכי מאמינים לו והכי נתפס בעיניהם כמייצג זה אריה דרעי. משם באתי, שם גדלתי".

אז למה זה לא בא לידי ביטוי בסקרים, שאלתי.

"נחכה למוצאי הבחירות ואני אומר לך שכולם עוד יופתעו".

דרעי לא מוכן להמר על מספר המנדטים הסופי שיקבל, ואת שמו של הראשון שאמר "נהיה הפתעת הבחירות", מיותר להזכיר... ומכאן במעבר ישיר, לפלג שעשוי להעלות את סיכוייו של דרעי להכניס עוד מנדט לכנסת.

הפלג הירושלמי מחפש בית, אמרתי, אם יבקשו תיאום בנושא הגיוס ובתמורה לכך יבטיחו לך את תמיכתם תחבור אליהם?

דרעי משיב בזהירות של מי שנקלע לשדה מוקשים: "כל אחד מאיתנו צריך להיות בצער ולדאוג שאלפים רבים של קולות, לא מצביעים. אם היית אומר שהם מצביעים ג' הייתי מאושר שיהיו עשרות אלפי קולות ליהדות החרדית. מה יקרה אם יציעו לנו את תמיכתם? בינתיים למרות כל הדיבורים הם לא פנו אלי רשמית. אם יפנו - אביא את הדברים לפני חכם שלום ומה שינחה אותי אעשה".

דרעי מדייק בדבריו. פנייה רשמית לסמכות הרוחנית העליונה עדיין לא הייתה, אבל אם על כל שיחת גישוש של מקורב היה מתמלא עוד כיסא רק בהיכל הספורט - אצטדיון הארנה היה מלא כבר מזמן. בשורה התחתונה, דרעי ייתן יד לנוסחה שתאפשר לו לקבל את תמיכת הפלג בלי להתריס נגד צה"ל ולהבריח את מסעודה משדרות שמלווה את הבן לבקו"ם – ולא כדי לקבל דיחוי. אבל בסוף כמו תמיד, התירוץ הכי טוב הוא מועצת החכמים.

עשה לך מועצת
אלף כבאים לא יצליחו לכבות אותו כשמזכירים את השם אלי ישי. על בנט, ליברמן ואפילו על לפיד, הוא מדבר במתינות, אך כשנשמע שמו של אלי ישי, הטון משתנה, הדציבלים עולים, הכעס ניכר בפנים.

אמרת שתשב עם בנט אחרי כל מה שעשה, ומה עם אלי ישי, שאלתי, תהיה מוכן לשתף איתו פעולה במסגרת גוש דתי-חרדי?

"אני לא חושב שהוא יעבור את אחוז החסימה לכן זו שאלה היפותטית", השיב דרעי.

בכל הסקרים שפורסמו בשבועות האחרונים הוא עובר, אמרתי.

"כל סוקר שתשאל יגיד לך שארבעה מנדטים, זה חוט השערה לעבור או לא לעבור, כל קול הוא סיכון וצריך לחשוב אלף פעם לפני ששמים אותו על מפלגה שמתנדנדת על גבול אחוז החסימה. יחד עם זאת אני לא פוסל אף אחד גם לא את אלי ישי, אבל צריך להבין שגם אם יעבור את אחוז החסימה יהיו לו מקסימום שני מנדטים, כי ברוך מרזל הרי יפרוש ולא יכנס לממשלה, ושטבון גם לא בדיוק חרדי".

אחרי תקופה ארוכה שבה גזרת על עצמך שתיקה פומבית בסוגיית אלי ישי, פתחת מאז העימות ביניכם במתקפה ישירה ואישית נגד אלי ישי. מה השתנה, שאלתי, הבנת שהוא עובר בכל מקרה את אחוז החסימה?

"עשיתי כל מאמץ בעולם כדי שהוא יישאר למרות שהיה לי קשה לתפקד כשהוא חתר נגדי וניסה לפלג את ש"ס ואתם העיתונאים יודעים יותר מכולם מה הוא עשה כל השנתיים האחרונות, הוא וניסים זאב שלו, ואני אומר לך גם מה שלא אמרתי באף מקום, חלק מהאשמה שאנחנו לא הצלחנו להרכיב ממשלה עם בנט ועם הליכוד וחלק גדול מהאחריות לכך שכשלנו במשא-ומתן בקדנציה הקודמת, היה בגלל החתירות של אלי ישי שפעל נגדי אז בתקופת המו"מ. לא היה שייך לנהל מו"מ כשמישהו חותר תחתיך".

אתה אומר שאת כל זה ידעת במשך שנתיים ובכל זאת שתקת, אמרתי, אז מה קרה, מה נשתנה? כי התחושה היא שמה שהשתנה זה שעד לשבועות האחרונים חשבת שהוא לא יעבור את אחוז החסימה...

"אומר לך מה השתנה, אחרי שהוא החליט לעזוב ואחרי שהרב מאזוז אמר, אנחנו מקימים מפלגה כדי להביא ציבורים אחרים ונודיע שכל מי שהצביע ש"ס יצביע ש"ס לא דיברנו ולא התייחסנו, אבל אחרי שראינו כמה ימים אחרי איך כל מסע הבחירות שלו, באוטובוסים ובשלטי חוצות, מתבסס על הבכל ביתי נאמן הוא, על מרן, אחרי שראינו את כל הלחץ על הרבנים ואת הקמפיין הפנים חרדי שכולו היה נגד ש"ס, ואחר כך פרסום הקלטת ולאחריה עוד קלטת בגל"צ עם הקלטות של מרן בבית החולים, הבנתי שלצערי הרב כל המטרה היא להזיק ולהרוס, לקחת כל פעיל שנזרק מתנועת ש"ס או שש"ס הרחיקה אותו בגלל פעולות לא ראויות, לאסוף את כל הממורמרים ולתת להם במה. כל הדברים האלה הביאו אותי למסקנה שאין ברירה אחרת והכי הוציא אותי מדעתי זה שאחרי כל זה הוא מופיע בתקשורת ואומר אני בעד אחדות בעד שלום. אם זו שלום, מהי מלחמה?".

אתה תוקף כל הזמן את ישי ומתעלם מהרבנים שלו, ויש לו רבנים, אמרתי. יש את הגאון הרב מאזוז, ויש את הרב אברג'ל, ראש רשת כוללים שמחזיק מאות אברכים בכל רחבי הארץ, ועוד רבנים נוספים. לך יש את הרבנים שלך, לו יש את הרבנים שלו!

"באופן פרטי כל אחד ואחד רשאי לעשות לו רב", השיב דרעי, "אבל התנועה והמסגרות החרדיות עובדות תחת כפיפות מוחלטת למועצות גדולי וחכמי התורה".

ועכשיו גם למועצת גדולי ישראל, אמרתי. גם לאלי ישי יש כיום מועצת משלו.

"הרי זה אבסורד", השיב דרעי, "אלי ישי צעק במשך שלוש עשרה שנה 'מרן, מועצת החכמים', הוא יודע שהמועצת הזאת להבדיל ממה שמנסים לומר שאני מיניתי אותה, הוא הרי יודע שמועצת החכמים הזאת מונתה על ידי מרן לפני שלושים שנה ולבוא היום בגלל שלא נוח לשבור את הכלים ולהתחבר עם רבנים שמרן הרחיק אותם ונלחם בהם כל השנים?".

להיתלות ברבנים זה תירוץ טוב, אמרתי, אבל בוא נודה על האמת: לישי בסך הכל יש אומץ לעשות את מה שאתה איימת לעשות בחיי מרן ולא עשית, ולהקים מפלגה.

"אתה מספר רק חצי סיפור", השיב דרעי, "הרי יש מכתב שאני כתבתי בכתב ידי למרן וכתבתי לו שאני רוצה להיכנס ולשוחח איתו ובמכתב הזה אני אומר לו, כל מה שמרן יפסוק - אני מקבל על עצמי בקבלה גמורה ולא מהרהר, וכשמרן קרא לי זה לקח בדיוק ארבעים שניות. הוא אמר, הכל מגיע לך אבל אני אדם חולה אני מבקש שתיכנס בחזרה, לא כיו"ר ולא כמספר אחת, ובעזרת ה' בהמשך הכל יהיה שלך. נפרדנו בדמעות ושמחנו שעשיתי את רצונו".

כל המו"מ לחזרתך לקח קצת יותר מארבעים שניות, הזכרתי, אבל בכל מקרה אומר אלי ישי: מרן בכלל לא רצה להחזיר את דרעי, כפו עליו ואיימו עליו שיעשה את זה, ניצלו את חולשתו בימיו האחרונים. הוא אומר שיש לו קלטת. עוד קלטת!

"אני אומר לך בוודאות שאין כזאת קלטת ומזמין אותו כאן, אם יש לו קלטת שישמיע אותה בציבור", השיב דרעי. "תראה מה נהיה פה? הפכנו את מוסד הקלטות שהוא המוסד הכי שפל עלי אדמות לסלע קיומנו. הרי את ההקלטות הללו הם עשו מאחורי גבו של מרן בבית החולים".

אולפן בבית מרן
אלי ישי אומר שמרן ידע שהוא מוקלט ואפילו ווידא שמכשיר ההקלטה פועל, אז מה לך כי תלין אם רצון מרן היה שדבריו יפורסמו ברבים, שאלתי.

"אז שישמיע ויפסיק לאיים", השיב דרעי, "אבל תראה מה הוא עשה ומה אנחנו עשינו. בימים שאנחנו נאבקנו על חיי מרן, הוא הלך ותכנן איך הוא יקליט קלטות. לא להאמין שזה מה שעניין אותו באותם רגעים".

זה אכזרי לומר כזה משפט על אדם שבמשך שלוש עשרה שנה היה לצד מרן, אמרתי.

"את המציאות הקשה והמחרידה הזאת לא אני יצרתי אלא הוא", השיב דרעי.

תנסה להיכנס רגע לנעליו, אמרתי, הוא הסתובב בתחושה נוראה שנעשה לו עוול, ואם מרן אמר לו זאת בקולו, טבעי שירצה לתעד את הדברים.

"מה מרן אמר כולנו יודעים", השיב דרעי, "מרן לצערנו הרב נפטר כעשרה חודשים אחרי שמינה אותי להיות יו"ר, הוא הופיע בקולו בלוויין והסביר בצורה הכי ברורה, החזרתי את הפיקדון. במשך עשרה חודשים הייתי איתו במאבקים הכי קשים על הרבנות, על ענייני הדת, על הרשויות. במכתב האחרון שמרן כתב הוא מציין פעמיים בכתב ידו וכותב: הוריתי ליו"ר התנועה אריה דרעי. כל מי שמכיר את מרן ידע שהוא ידע לומר חזרתי, נמלכתי בדעתי. עשרה חודשים - ואף אחד לא שמע אפילו רמז לזה".

אתה לא שמעת, אמרתי, אבל אלי ישי שמע, ושמע כנראה לפני הפטירה. ואולי זה מה שמרן רצה שיידעו אחרי פטירתו?

"מרן מעולם לא העלה על שפתיו מה יהיה אחרי פטירתו", השיב דרעי, "כולם יודעים שהאדם הקרוב אליו בחודשים האחרונים היה אני. בבית החולים לא משה ידי מידו, וגם כשהייתי הולך לנוח הייתי מקבל טלפונים. הוא לא נתן לשום רופא לטפל בו בלי ששאל מה אריה אומר, יעלה על הדעת שאם היה רוצה לומר משהו – מישהו היה מונע זאת ממנו?".

או שיש קלטת או שאין. ואם יש מה תעשה, שאלתי.

"אין כזה דבר ואם יש", השיב דרעי, "זה מעשה שפל. יש קלטת ששמענו בגל"צ שאלי ישי מדובב את מרן ורואים איך שהוא מנסה לומר לו כמה מילים ומרן בבית החולים בקושי מדבר. מרן שוכב כאוב במיטתו ואתה מדובב אותו ומקליט אותו? מורך ורבך שוכב על ערש דווי וכל מה שמעניין אותך זה להיכנס ולצאת לבית החולים כדי להקליט?".

אלא אם כן זה היה רצונו האחרון ולטענת אלי ישי זה היה רצונו האמיתי של מרן, אמרתי. הוא ישב בערוץ 10 הישיר מבט ואמר, יש לי קלטת שאם אפרסם אותה ברבים ש"ס לא תעבור את אחוז החסימה.

"תגיד לי אתה", השיב דרעי, "האם זה סגנון של בני תורה? זה סגנון של נציגים חרדים? כך מתבטא יו"ר תנועה חרדית שהטיף לציות לדעת תורה במשך שלוש עשרה שנה? ללכת לערוץ חילוני ולומר זאת? מה יגידו המון העם? איזה דברים יש לו? והוא לא אומר מה יש לו שזה הכי גרוע. ארור מכה רעהו בסתר. זה סגנון? הרי מה שהוא עושה זה תמות נפשי עם פלישתים. לכן אני יוצא ועונה בחריפות רבה. הרי במקום להתמודד עם יאיר לפיד וגרבוז, אני צריך לענות לכל אחד ואחד מה עם הקלטות, מה עם מרן. הרי נעשה לנו נס אדיר שנפלה הממשלה הרעה הזאת אחרי שנתיים, אתה הרי יודע שאיווט, לפיד ולבני התחננו לביבי לא לפרק את השותפות וביבי לא שמע להם והפיל את הממשלה. במקום שכולנו נסתער בכל הכוח על מערכת הבחירות הזאת, תראו במה אנחנו מתעסקים".

טורו של אבי בלום מתפרסם ברשת 'קו עתונות'
ישי דרעי ליברמן נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 49 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד