י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מסמך היסטורי: כשהגרש"ז התנצל בפני הסטייפלער

מדוע הרגיש הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך צורך עז להתנצל בפני בעל הקהילות יעקב? • כנסו לסיפור המרתק ולתיעוד הנדיר

הגרש"ז אויערבך זצ"ל.
הגרש"ז אויערבך זצ"ל.


מסמך היסטורי נחשף בימים אלו: מכתב "התנצלות" ששלח הגרש"ז אויערבך זצ"ל לבעל ה'קהלות יעקב' הסטייפלער זצ"ל.

מדובר במכתב מיוחד שנשלח לבעל הקהלות יעקב זצ"ל, בעקבות מעשה שהיה לפני כשבעים שנה. הגרש"ז היה נוהג לשלוח מכתבים בדברי תורה לבעל ה'חזון איש' זצ"ל ולגיסו הסטייפלער זצ"ל והם השיבו לו את דבריהם, אך עד אותה עת בה התרחש המעשה, לא פגש אותם פנים מול פנים.

על פי הנחשף במוסף היארצייט לגרש"ז בעיתון 'הפלס' בסוף השבוע האחרון, באחד הימים ירד הגרש"ז זצ"ל מירושלים לבני ברק, שם עשה את דרכו לעבר מעונו של החזון איש. בהגיעו, נפתחה הדלת על ידי איש של צורה שנראה היה כתלמיד חכם מופלג. מאחר וכאמור לא ראה מעולם את השניים, חשב רבי שלמה זלמן בדעתו שהעומד לפניו ה החזון איש ולפיכך החל לשוחח עמו בדברי תורה.

לפתע, באמצע שיחתם בדברי תורה, נכנס אל החדר יהודי זקן ואיש שיבה שאף הוא נראה היה כתלמיד חכם מופלג. על אתר הבין רבי שלמה זלמן שהנכנס עתה אל החדר הוא החזון איש ואילו מי שפתח בפניו את הדלת ושוחח עמו כעת, היה זה הסטייפלער ששהה בבית גיסו הגדול באותה עת.

מפני כבוד תורתו, חש רבי שלמה זלמן בזריזות לחזון איש ופתח אף עמו בשיחה בדברי תורה, מבלי להפרד לשלום מהסטייפלער זצ"ל.

לאחר שיצא כבר לדרכו, חישב רבי שלמה זלמן בדעתו שבסופו של דבר עזב את הסטייפלער באמצע המשא ומתן בדברי תורה ולא נפרד ממנו כראוי. אחר שובו לביתו, נטל הגרש"ז את עטו וכתב אגרת מיוחדת לסטייפלר המביעה התנצלות על אשר אירע.

מכתב זה נמצא בעליית גג והעזובה ששלטה בו הותירה אי-אלו קרעים בצידיו.

וזה לשון המכתב: "ב"ה עש"ק ז' אייר פעה"ק ירושלים. אל מע"כ הגה"צ מוה"ר יעקב קניבסקי שליט"א. אחרי תת שלו' וברכה כראוי לכה"ג, הנני להתנצל ולבקש מכת"ר סליחה על זה שלא התנהגתי כשורה, ומחמת רצוני החזק לדבר עם גיסו רבן של ישראל יאריך ד' ימיו... פתאום באמצע השיחה עם כת"ר, וגם... התרגשות שכחתי אח"כ להכנס אליו ו... ממנו בברכה, וכאשר הרגשתי... כבר הייתי רחוק והיה קשה לי לחזור שנית אליו, אולם מצטער אנכי... מפגיעה שכבוד חכמים... אותו לדון אותי לכף זכות... בהזדמנות ראשונה אקיים בל"נ את אשר הבטחתי ואשלח לו בע"ה את ספרי מאורי אש ומעדני ארץ תמורת ספרי... והנני מוקירו ומכבדו מאד, שלמה זלמן אויערבאך".


הסטייפלער הגרש מכתב רבנים הפלס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד