י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מצב כפית • הכל על נימוסי שולחן

לקראת חג הפסח, כדאי שנדע אחת ולתמיד: איך צריך להתנהג סביב שולחן האוכל? כיצד נסדר את הסכו"ם כך שיעמוד בכללי הנימוס המקובלים? ואיך נימנע מבושות בזמן סעודה רבת משתתפים? וגם - כמה כללים לאלו המתארחים בבתי מלון

 מצב כפית • הכל על נימוסי שולחן


אירועים מיוחדים, כמו סעודות החג, דורשים שולחן רשמי יותר מזה שאנו רגילים לערוך ביום-יום. מי שאינו בקיא בכללים הרשמיים המקובלים, ישמח לדעת שאמנות סידור השולחן היא די פשוטה ברגע שמבינים כמה עקרונות בסיסיים. לפניכם כל מה שצריך לדעת כדי לערוך נכונה את שולחן האוכל.

"בעולם נימוסי השולחן, לסכו"ם יש שפה משלו. כל צורה שבה הוא מונח מאותת למלצר על כוונת הסועדים. הסכו"ם מונח לרוב על השולחן על פי סדר הופעת המנות. אם אתם רוצים לנוח לרגע במהלך הארוחה, הצליבו את הסכו"ם משני צדי הצלחת (בכיוון השעון בשעה 5:00 ו7:00) כך שנוצר ביניהם איקס קטן. אך אם סיימתם לאכול, מספיק שתניחו את הסכין והמזלג צמודים על הצלחת ומופנים בכיוון השעה 5:00 והמלצר יידע לקחת את הצלחת ולתת לכם להתכונן בצורה מנומסת למנה הבאה". מסבירה מירב בן הרוש, מנהלת המותג האיטלקי Bugatti המתמחה בכלי הגשה ומעניקה כללי יסוד לאירוח ואכילה נכונה.


•הכלל המנחה שעל פיו יש לפעול, הוא להתחיל עם הכלים הרחוקים ביותר מהצלחת ולעבור אל הקרובים אליה.

•מזלג הסלט ממוקם בקצה השמאלי והקיצוני מהצלחת ומזלג ארוחת הערב הגדול יותר, יונח גם בצד שמאל, קרוב לצלחת. מזלג הדגים קטן ממזלגות המנה השנייה והעיקרית ומשתדך לסכין הדגים שמחכה לו מימין.

•הסכינים יונחו תמיד בצד ימין. סכין הדגים שונה מסכין המנה העיקרית, שטוחה ובעלת קצה מחודד, מאחר שדג לא חותכים אלא מפרקים באופן כירורגי לאיתור עצמות, גם אם הדג מוגש בצורת פילה.

•בתחילת ארוחה מונחים מעל הצלחת. לקראת סיומה, המלצר מעביר אותם לצדי הצלחת – המזלג משמאל והכפית מימין. המזלג נועד לנעיצה בלבד: כאשר מוגש קינוח, המזלג נועץ אותו למקומו והכפית משמשת לאכילה עצמה.

•כף ארוחת הערב מיועדת לרטבים השונים ומונחת לצד סכין הסלט.

•הכוסות יהיו מונחים מעל ובצד ימין של הצלחת העיקרית. לכוס המים יש רגל קטנה שרק בה אוחזים בעת השתייה. את כוס היין האדום, כמו את כל הכוסות בארוחה, מרימים ומחזיקים אך ורק מהרגל, כדי להימנע מהשארת טביעות אצבע על הכוס. כאשר עומדים ללגום מהיין יש לספוג את שאריות השומן מהשפתיים וזוויות הפה, כדי לא להותיר סימנים על הכוס.

•את המפית יש להניח משמאל למזלגות אם הצלחת כבר על השולחן, אחרת יש למקם אותה במקום המיועד לצלחת.

•גביע שתייה בעל רגל גבוהה ימוקם בצדה הימני העליון של הצלחת. ככלל, את הסכו"ם יש להניח בקו אחד עם השפה התחתונה של הצלחת הנמצאת על השולחן. כוס המים תעמוד מעל הסכין, לימינה תמוקם כוס יין לבן ואילו כוס היין האדום תוצב בין שתי אלה, מלמעלה.

•סלט- אוכלים בדרך כלל רק במזלג. אם נחוץ לחתוך את עלי החסה או כלי ירק גדול אחר, משתמשים בסכין של המנה העיקרית. להיזהר מירקות כמו עגבניות שרי שלמות. את אלה חותכים בסכין לאט ובזהירות ותומכים עם המזלג.

•מנת דג - הדג מוגש למנה שנייה בארוחה רשמית. בדרך כלל כדאי להגיש עם הדגים כלים מיוחדים. סכין המשמשת לאחיזה בדג ומזלג להעברת הנתח לפה. אם לא הוגשה סכין מיוחדת, יש להשתמש בשני מזלגות. אם הוגש מזלג אחד בלבד, נעזרים בפרוסת לחם לשם החזקת הדג. לא חותכים את הדג באמצעות סכין.

•בזמן הגשת הקינוח מפנים מהשולחן את כל הכלים של הארוחה העיקרית, כולל בקבוקים וכל הכוסות. עבור קינוח מגישים צלחת מיוחדת עבורו, מימין מניחים סכין או כפית עבור הקינוח, משמאל מזלג לקינוח. ספל עבור משקה חם שמים מימין של הצלחת כאשר הידית מופנית שמאלה.


אוכל סכום נימוסים שולחן חג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד