י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

היועץ המשפטי לממשלה עושה קץ לכספים ייחודיים

וינשטיין הפיץ שורת הנחיות שיכבלו את אפשרויות המו"מ הקואליציוני וימנעו העברת כספים ייחודיים כפי שהיה מקובל בעבר

וינשטיין. צלם:פלאש90
וינשטיין. צלם:פלאש90


היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מפרסם היום (ה) הנחייה חדשה בעניין יישום הסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית. ההנחיה גובשה בהתבסס על עבודת מטה של צוות בין-משרדי משותף של משרד המשפטים ומשרד האוצר.

הנפגעות העיקריים מהחלטה זו הן המפלגות החרדיות, שנהנו בעבר מכספים אלו.

ההנחיה היא אחד מן התוצרים של הפקת הלקחים אשר בוצעה לבקשת היועץ המשפטי לממשלה, בעקבות פרצות שהתגלו בכל הקשור בהקצאה וחלוקה של תקציבים שמקורם בהסכמים פוליטיים, לרבות בחקירת המשטרה האחרונה.

ההנחיה אינה אוסרת על הסכמים פוליטיים. הסכמים אלה הינם חלק מהשיטה הפוליטית הישראלית והם מוכרים בחוק ובפסיקה. לכן ההנחיה עוסקת בעיקר בדרך היישום של הסכמים במשרדי הממשלה.
ההנחיה קובעת מספר עקרונות שיש לנהוג לפיהם החל מעתה בכל הנוגע ליישום הסכמים פוליטיים אשר יש להם משמעות תקציבית.

ראשית, נקבעו הסדרים שמטרתם לוודא כי יישום ההסכם יבוצע על ידי בעל הסמכות על פי דין ללא מעורבות של גורמים פוליטיים שאינם מוסמכים. בכלל זאת נקבע כי הכספים יוטמעו בחוק התקציב בהתאם לכללים הרגילים לקביעתו וניהולו, כי כספים אלה לא יסומנו באופן שנתן תחושה כי הוא "שייך" למפלגות או סיעות אף לאחר הכללתו בחוק התקציב, וכי פקידי משרד האוצר לא יקבלו עוד הוראות לעניין יישום וביצוע התקציב אלא מהגורמים המוסמכים לכך בממשלה.

שנית, נקבע כי ככלל אין ליישם הסכם פוליטי המייעד תקציב לגוף ספציפי. זאת, מחשש כי ייעוד כזה עשוי ליצור תלות של גופים אלה במפלגה שערכה את ההסכם "לטובתם", ואף עשויה לעיתים להוות כסות לטובת הנאה אישית או פוליטית. באותם מקרים בהם ניתן להתיר ייעוד פרטני שכזה עקב האופי הייחודי של הגוף המדובר, נקבעו מנגנונים המיועדים ליצור בקרה ופיקוח נאותים.

שלישית, נקבעה חובה על הגורם הפוליטי, הנושא גם ב"כובע" ממשלתי, לערב את הדרג המקצועי במשרדי הממשלה בטרם עריכת הסכם פוליטי בכדי לקבל עמדה מקצועית מבוססת בטרם עריכתו.

רביעית, לבסוף, נקבעה חובת שקיפות לגבי הסכמים אלה בדומה לחובה לפרסם הסכמים פוליטיים לפי סעיף 1 לחוק הממשלה, התשס"א-2001,

לצד חובת השקיפות והפרסום נקבע כי במקרים המתאימים יש לקבל גם חוות דעת משפטית בטרם יישום הסכמים מעין אלה.
כספים ייחודיים כובע חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד