כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מחר: דיון בבג"ץ בעתירה לקידום מינוי המפכ"ל הבא

הקרב על מינוי המפכ"ל הבא נמשך: בג"ץ ידון בעתירת התנועה למשילות ודמוקרטיה נגד החלטת היועץ המשפטי לממשלה

דנינו. צילום: פלאש 90
דנינו. צילום: פלאש 90


מפכ"ל המשטרה רב ניצב יוחנן דנינו, אמור לסיים את תפקידו בסוף חודש אפריל. בשל החלטת היועץ המשפטי לממשלה נאסר על הממשלה לעסוק במינוי מחליף. וינשטיין טען בחודשים האחרונים כי בתקופת בחירות לא נכון להכריע לגבי זהות מחליף למפכ"ל.

האיסור שהציב היועץ בא על אף אמירתו הברורה של השר לבטחון הפנים כי עיכוב במינוי מפכ"ל חדש יפגע קשות במשטרה, במדינה ובאזרחיה. וינשטיין התעקש וכתב כי "קיים חשש כי ביצוע המינויים בתקופה זו עלול להעלות חשד לפגם בהליכי המינוי, גם אם, לגופם, לא דבק בהם כל פגם".

התנועה למשילות ודמוקרטיה עתרה לבג"ץ נגד הנחיית היועץ המשפטי לממשלה בעניין, ובתנועה טוענים כי החלטתו בעייתית מבחינה חוקית ומנהלית ופוגעת במשטרה. בעתירה נטען עוד כי מאז הטלטלה הפוקדת את המשטרה, פוטר סגן המפכ"ל וניצב נוסף הורחק זמנית, דבר שמחזק את העובדה כי הקפאת מינוי למפקד חדש לארגון מונעת ממשטרת ישראל להיכנס לתקופה של שיקום ויציבות.

לפני שלשה שבועות הוציא בג"ץ צו על תנאי המורה ליועץ המשפטי לממשלה לנמק מדוע הנחייתו לא תבוטל ומדוע לא יתקיים הליך בחירת מפכ"ל כמתוכנן. בתנועה למשילות טוענים כי העובדה שכעת לאחר הבחירות, הממשלה מוגדרת "ממשלת מעבר" לא מונעת ממנה למנות מפכ"ל חדש למשטרה ויש לקחת בחשבון שהיועץ אסר על הממשלה לפעול בנושא מיד עם ההכרזה על בחירות.

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור הביעה את מורת רוחה מהנחיות היועץ המשפטי לממשלה בעניין תקופת הבחירות. בדיון שהתקיים בינואר האחרון בעתירה קודמת של התנועה למשילות אמרה נאור לנציגי היועמ"ש כי "אי אפשר לשתק מדינה" וביקשה שהמסר יעבור לגורמים המתאימים.

עו"ד התנועה למשילות שמחה רוטמן אומר כי "מתגובת המדינה לעתירה עלתה תמונה קשה ביותר, של שר, שמלבד היותו נבחר ציבור הממונה על המשטרה, גם גדל בתוך המשטרה ומכיר את ההתנהלות בה, שנאלץ לעמוד כעני בפתח בפני היועץ המשפטי לממשלה ולבקש למנוע את הפגיעה בארגון הנובעת מאי-מינוי מפכ"ל", לדברי רוטמן "היועץ המשפטי לממשלה לא מסתפק בעמדה משפטית, אלא גם מרשה לעצמו לחלוק על ההערכות המקצועיות של השר ואנשי משרדו. לא ניתן לקבל מציאות שכזו".

כפתרון ביניים הציע היועץ המשפטי לממשלה להאריך את כהונת המפכ"ל הנוכחי אך עו"ד התנועה טוען כי "הצעתו מנוגדת למדיניות ממשלות ישראל, ופוגע בעצמאות שיקול הדעת של הממשלה הנוכחית והממשלה הבאה". רוטמן מעלה בעיה נוספת בפתרון הזה ואומר כי "הוא יוצר תלות פסולה של המפכ"ל המכהן ביועץ המשפטי לממשלה עצמו כמי שבידו להכריע על הארכת הכהונה ומועדה".

מנהל התנועה למשילות ודמוקרטיה יהודה עמרני אומר כי "היועץ המשפטי לממשלה ממשיך להחיל סטנדרט מחמיר ביותר של דרישת איפוק על הממשלה הנוכחית, וזאת בלי מקור החוק או בפסיקה". לדבריו "תוצאות פעולותיו אלה של היועץ משתקות את המערכת הציבורית כולה, ואי אפשר להשלים עם הפגיעה האנושה הנגרמת למשטרת ישראל ולכלל מערכות השלטון".

בדיון שיתקיים מחר (רביעי) בפני נשיאת בית המשפט מרים נאור, נעם סולברג ויורם דנציגר יתבקשו שופטי בג"ץ להורות לממשלה ולשר לביטחון פנים לקדם את מינוי המפכ"ל הבא למרות הנחיית היועץ ולהורות כי חוות דעתו של היועץ בטלה ועל נבחרי הציבור בכנסת ובממשלה מוטלת החובה והזכות לנהל את ענייניה של מדינת ישראל על פי מיטב שיקול דעתם.
דנינו מפכל מינוי בגץ עתירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד