ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

האתגר של כחלון: מאבק בביורוקרטיה • טור

בשביל למצוא פתרון אמיתי לבעיית הדיור - יצטרך שר האוצר הבא לקבל גיבוי מלא מנתניהו ולצאת למלחמת חורמה

האתגר של כחלון: מאבק בביורוקרטיה • טור


מדברים על רפורמות מרחיקות לכת בבנקאות, ביבוא, בהליכי הקצאת קרקעות ובניה למגורים. שינוי, אופק חדש, התחדשות, ריענון. ממשלה חדשה-התחלה חדשה. כולם רוצים: למה זה לא קורה?

הממשלה הבאה תבחן, תצליח, בעיקר בנושאים כלכלים ויכולתה לשנות וליזום. זו ממשלת ימין הומוגנית, לא ניתן יהיה להאשים שותפים ואישים. גם בנימין נתניהו יודע! ברק לא מכה פעמים באותו מקום! הניצחון בבחירות 2015 הינו ״למרות ביבי, לא בגלל ביבי״. אלמלא הסחף החריג והנדיר של היומים האחרונים, או, לו עמד מול נתניהו מועמד כריזמטי ולא מועמד משמים ודהוי כמו בוז׳י כשציפי משמאלו. היום, בנימין נתניהו היה מעשן סיגאר ריחני בביתו בקיסריה כשהוא צופה ומאזין לקולות המלווים את הרכבת הקואליציה ע״י המועמד הלא אטרקטיבי בעליל, בוז׳י הרצוג.

אז למה לא?

למה הרפורמות בבניה למגורים והוזלת מחירי הדיור רחוקות מביצוע? מדוע פירוק רמ״י ״רשות מקרקעי ישראל״ וביזור סמכויותיה, החסם העיקרי לפיתוח זריז ומהיר של קרקעות זמינות למגורים, לא מתבצע? למה פתיחת והרחבת שרותי הבנקאות בישראל למען הוזלתם לטובת הציבור הרחב לא מתחילה? למה הוזלת מוצרי מזון בסיסים ע״י פתיחת השוק ליבוא מתחרה לא מתקדמת? למה כל שירות במשרד ממשלתי כרוך בריצות? ביוקרטיה, איבוד זמן וחוסר תכליתיות?

משה כחלון רוצה ומציע את מה שכולם יודעים! הוא לא ממציא את הגלגל, למה ומדוע זה לא התבצע עד היום?

כי 15.000 ביורוקרטים שיאבדו את משכורתם ותפקידיהם לא נותנים!! עוד 50.000 פקידים שחוששים לגורל עבודתם ועתידם, שמים רגלים. פשוטו כמשמעו. המשק הישראלי בן-ערובה לרצון וגחמות עשרות אלפי פקידים מיותרים שתוקעים את המערכת וחוסמים בגופם כל אפשרות לשינוי.

למשק הישראלי כושר ייצור עצום. לא חסר לו מימון, ידע, כלים, ועובדים. יש לו בעיה אחת. עודף רגולציה חמור! שנובע מתקופות הצנע והמחסור בעבר כשהשלטון המרכזי ניהל, התערב, ויסת, מימן, את הכל ובכל מקום, כשיטה.

כסף וידע ישראלי מציף את העולם כולו. חברות ישראליות בונות, יוזמות, פועלות ופעילות באירופה, אמריקה הצפונית והדרומית, אסיה המתפתחת וסין. ישראלים משקיעים בנדל״ן בכל העולם. טכנולוגיות ישראליות משווקות ברחבי הגלובוס. ישראלים שותפים במיזמי תיירות, פיתוח, חדשנות רפואית, חקלאות מודרנית, תעשיות כבדות וכמובן הייטק בנידחות שבארצות תבל. הכסף שכולם הרוויחו בארץ, מיוצא לעשיית הון ברחבי תבל. המשק הישראלי מפסיד אותו. הוא לא מושקע בישראל.

למה זה קורה?

כי הרגולציה, הבירוקרטיה, הפחד לשנות, התשתית הקומיסארית שריד לשלטון מפא״י עדיין לא שורשו. הפקידים המיותרים שמעסיקים את עצמם ודואגים שיצטרכו את חתימתם הלא נדרשת, מסרבלים את המערכת. החשש מעשיית טעות! מצמית כל יצירתיות וחדשנות. הצורך בייעוץ משפטי לכל אפצי׳, מרוקן מתוכו כל סמכות, מעקר כל כשרון ומביא אותנו לחדלון.

בשנת 2015, 67 שנה לאחר שהחייל הבריטי האחרון קיפל את דגל הוד מלכותה בנמל חיפה. אנחנו עדיין כפופים למערכת חוקי תכנון ובנייה שמשאירים את הכוח לשלטון המרכזי ולא לשלטון המקומי. שריד לשלטון המנדט הבריטי בישראל של אז!!!

במשך שנים המפד״ל שלטה במשרד הפנים, היה לה אג׳נדה לשמר את המצב הלא בריא. כך נתנו תעסוקה למקורבים ואנ״ש. כך שמרו על הכוח הפוליטי, מכך התחילה השחיתות. ש״ס לא שינתה, פוליטיקאי לא מוותר על כוח. השינויים המעטים שנעשו, רק בשנים שהשר במשרד לא היה ממפלגות סקטוריאליות וידע שהפיקדון בידיו זמני!!!!

גם לאחר שהורדו המכסים בגין הסכמי הסחר עם אירופה וארה״ב. הליכי היבוא לארץ מסובכים ונוקשים. הליכי התקינה והטיב הנדרשים לספק את דעתו של הפקיד הממונה ״בלתי אפשריים״ ליבואן הקטן. מערכת תקנות ותתי תקנות, סעיפים דרקונים ותתי סעיפים משונים, שנועדו כל כולם לשמר את ההגמוניה לגדולים בלבד! ולא לפתוח את השוק לתחרות.

לשם ביצוע השינוי הנדרש והמבוקש צריך איש חזק! שזו תהיה האג׳נדה היחידה שלו. הוא יהיה חייב לשנות כללים, לנתץ מסגרות, לבדוק חקיקה ולפטר אנשים, בכדי לבנות מחדש. בכך יבחן, בזה תמדד הצלחתו. רוה״מ בדרך הטבע עסוק ראשו ורובו בבטחון ויחסי חוץ. שר על-כלכלי, בעל סמכויות ועוצמה, שיזכה לאמון ושת״פ מלא מרוה״מ, יצליח.

הפקידות! תבעט, תפריע, תתריע, תשבות, הם לא יוותרו בנקל.

בישראל צריך אופי נחוש ניסיון וכוח פוליטי בכדי לשנות ולהצליח. בנימין נתניהו לא מבזר סמכויות, לא בטוח שהוא מסוגל. ללפיד במשרד האוצר, הוא טמן מלכודת דבש ששלחה אותו לאופוזיציה והחזירה את נתניהו מחוזק למרכז הבמה, אך המשק איבד שנתיים יקרות ואבודות. נתניהו חייב להשכיל ולדעת, לא לעולם חוסן. ״לוקשים״ לא מאכילים פעמיים לאותו ציבור. אי שינוי כלכלי מבני מהותי והתאמת המשק הישראלי למתוקנות שבארצות העולם המערבי, ישלח אותו ואת הליכוד במהרה, למדבר פוליטי צחיח.

משה כחלון אולי האיש הנכון בזמן המתאים. הוא רוצה!! זו התחלה טובה. אין לו יומרות להיות שר בטחון, או להשפיע על יחסי החוץ של ישראל. את הצלחתו ועתידו הפוליטי הוא בונה על שינוי מהותי במבנה הריכוזי של המשק הישראלי. בכך הוא יבחן. יכשל? או יצליח!! הצלחתו, הצלחת ממשלת הליכוד ובנימין נתניהו. מלכודת דבש נוספת, תהיה כשלון אישי בוטה לנתניהו וממשלת הימין. אזי יוחלף השלטון.

גיבוי מוחלט מנתניהו תנאי הכרחי להצלחת כחלון. הבטחות בע״פ עפות ברוח, סיכומים בכתב לא שוות את הנייר עליהם נחתמות. רק הבנה ברורה שהצלחת משה כחלון הינה הצלחת ממשלת הליכוד ובנימין נתניהו אישית, יכולה להביא את השינוי המתבקש. זה לא יהיה קל, אבל מבורך.

לסיעות הקואליציה הנרקמת אין תאווה להחלפת שלטון הימין. מקסימום להצטרף אליו. בשונה מלפיד שחתר תחתיו ודיבר בגלוי על החלפת נתניהו עם שותפים אחרים ומהר. בנט, כחלון, ליברמן, מדברים רק על היום שאחרי. אולי זו הסנונית שתבשר על האביב ביחסי בנימין נתניהו ושריו הבכירים. כשנתניהו לא יחשוש מ״פוטש״ הוא יוכל להאציל סמכויות, לתמוך לגופו של עניין ולא לגופו של איש. זו אולי בשורתה הגדולה של הממשלה החדשה שעוד הדרך ארוכה ומפותלת להקמתה.
רפורמות בנקאות דיור נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד