ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024

הורשע הפלסטיני שנאשם בתקיפת חרדים ממניע גזעני

הוא מסר גרסאות סותרות בחקירותיו, אך קשר עצמו לתקיפת החרדים בחג השבועות לפני כשנה וחצי • הוגש כתב אישום נגד אחמד אבו אלחלאווה

יידוי אבנים לעבר כוחות ביטחון. צילום: פלאש90
יידוי אבנים לעבר כוחות ביטחון. צילום: פלאש90


אחמד אבו אלחלאווה, שנאשם בתקיפת חרדים שהיו בדרכם לכותל המערבי בחג השבועות לפני כשנה וחצי, הורשע בבית המשפט. "הנאשם ואחרים תקפו אותם באמצעות דגלים, סמרטוטים בוערים, אגרופים ובעיטות- עקב היותם ממוצא יהודי".

בימ"ש הרשיע את הנאשם בשורה של עבירות המיוחסות לו בכתב האישום, ביניהן תקיפה הגורמת חבלה של ממש בנסיבות מחמירות - מתוך מניע גזעני.

ארבעת הבחורים שנפגעו באירוע, סבלו מחבלות קשות ושונות בגוף, פגיעות פנימיות וחיצוניות.

בתשובתו הראשונה לאישום מיום 1.10.13 הודה הנאשם בקיומם של צעדות והפגנות ברחבי ירושלים במסגרת יום הנכבה, אך הכחיש מחוסר ידיעה את תיאור האירועים, כולל הפרות הסדר. הוא אישר כי הגיע לצומת דרך שכם וסולטן סולימאן והשתתף בצעדה שהתקיימה במקום. עוד אישר, כי היו במקום אנשים נוספים שאינו מכיר. כמו כן אישר שלבש חולצה שעליה כתוב בערבית "פלסטין" וכי היו קריאות שונות של המפגינים. הנאשם אישר גם את העובדה שבמקום עברה קבוצה של יהודים חרדים הלבושים בבגדים מסורתיים וחבושים בכובעים מסורתיים בדרכם אל הכותל, כולל את זהותם של המתלוננים.

אבו אלחלאווה לא הכחיש כי המתלוננים אכן הותקפו על ידי אנשים שהיו במקום, אך הכחיש כל קשר לאותם אנשים או כל מעורבות באירוע ההתקיפה. הנאשם אישר כינעצר על ידי כוח מג"ב לאחר שנכנס לדוכן באזור. עם זאת הסתייג באמירה שאינו יודע בדיוק במה הבחין הפרש שעצר אותו. הנאשם גם הכחיש את ההתנגדות למעצר. עם זאת, לא הכחיש את הפגיעות שנגרמו למתלוננים.

פרקליט הנאשם מסר במהלך מתן התגובה, כי בניגוד לתשובתו לכתב האישום, הנאשם בחקירתו במשטרה הכחיש כל קשר לאירוע. יחד עם זאת, מסר לחשוד אחר שנעצר ונחקר באותו יום, כי אכן נטל חלק באירוע, אולם, לדבריו, אמר את הדברים תוך התרברבות ולא כדברי אמת.

"אני עובד אצל יהודים, גם אבא שלי עובד אצל יהודים, וגם אחי עובד אצל יהודים", אמר אחמד אבו אלחלאווה בעדותו לפני כחודשיי., "אני באתי מבית טוב שנתנו לי תרבות טובה ולא גזענית, לא גדלנו על גזענות. אנחנו לא גדלנו על גזענות, אנו משפחה שאוהבת את השלום. אנחנו חיים כאן כדי לעבוד להביא כסף כדי לפרנס את עצמנו.

"אני נגררתי, בגלל זה תקפתי יהודי, לא הייתי במצב רוח טוב, הייתי לחוץ מהאנשים שהיו סביבי ומצב רוח שלי לא היה טוב, היה לי לחץ נפשי. היה שם הרבה אנשים וכולם נתנו אחד לשני מכות. אני עד עכשיו לא יודע מה קרה איתי למה עשיתי את זה". דברי אבו אלחלאווה.

השופט משה יועד הכהן, סיכם את הדיון ואמר: "לאור האמור, סבורני כי המאשימה הוכיחה את מכלול העבירות שיוחסו לנאשם, הן בפן העובדתי והן בפן היסוד הנפשי, מעבר לספק סביר". לפיכך הרשיע את הנאשם בעבירות חבלה חמורה בנסיבות מחמירות; פציעה בנסיבות מחמירות מתוך מניע גזעני; תקיפה הגורמת חבלה של ממש בנסיבות מחמירות מתוך מניע גזעני, ותקיפה בנסיבות מחמירות מתוך מניע גזעני.

קצת רקע לסיפור:
על פי עובדות כתב האישום שהוגש בי"ד סיון תשע"ג, שבוע לפני כן, בחג השבועות נערך יום הנכבה ברחבי ירושלים. במסגרת אירועי אותו יום התקיימו בשעות אחר הצהריים צעדות והפגנות במזרח העיר, שכללו 300 משתתפים. במהלך אותן הפגנות, אירעו הפרות סדר בהם הניפו המשתתפים דגלי פלסטין, קראו קריאות בערבית, שרפו פחי זבל ויידו אבנים ובקבוקי תבערה. לקראת השעה 16:00 פוזרו מירב המתפרעים אך הפרות הסדר המשיכו במקום.

באותה שעה, צעד הנאשם באזור צומת דרך שכם בסולטן סולמאן יחד עם אחרים, כשהוא לבוש חולצה עליה כתוב בערבית "פלסטיני". תוך כדי הצעדה, צעקו הנאשם והאחרים בערבית, בין היתר, "פלסטין חופשית וערבית, אללה הוא אכבר". באותה שעה עברה במקום קבוצה של חרדים עם הלבוש המסורתי בדרך לתפילה בכותל; יהושע (15), חיים (19), אפרים (20), יעקב (30) ויוסף.

כשהבחינו אבו אלחלאווהוחבריו במתלוננים, התקרבו אליהם והחלו לתקוף אותם באמצעות דגלים, סמרטוטים בוערים, אגרופים ובעיטות. במסגרת התקיפה החלו הנאשם וחבריו לרדוף אחרי החרדים תוך כדי שהם דוחפים אותם בבעיטות ואגרופים לחלקי גופם השונים. הנאשם הטיח את הדגל בראשו של אחד המתלוננים אשר נפל על הקרקע כתוצאה מהמכה, או אז הניח הנאשם את הדגל בצד, פנה לאחד מחבריו החרדים ותקף אותו באמצעות אגרופיו. המתלוננים נפלו על הרצפה ואבו אלחלאווה וחבריו המשיכו לתקוף אותם במכות אגרופים ובעיטות בגופם ובראשם, כשהם שכובים על הקרקע. תלמידי הישיבה ניסו למלט עצמם מהמקום, תוך שהערבים מכים אותם במהלך מנוסתם. במהלך התקיפה חלצו הנאשם והאחרים את נעליו של יהושע ולקחו לו את כובעו.

הפרש המשטרתי ליאור נחמני שהבחין במתרחש, התקרב רכוב על סוסו לעבר האירוע. אבו אלחלאווה החל להימלט ונחמני רדף אחריו כשהוא רכוב על סוס. הנאשם נכנס לדוכן באזור וכוח משמר הגבול עצר אותו. בעת מעצרו התנגד למעצר ואחז בעמודים אשר היו במקום.
אבנים טרור תקיפה כותל חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד