כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

צפו בוידאו: השדה הסולארי שמעל ראשי הח"כים

בשבועות האחרונים הותקנו 4.65 דונם של פאנלים סולאריים על גגות כנסת ישראל • וידאו: מה זה בכלל אומר?

צפו בוידאו: השדה הסולארי שמעל ראשי הח"כים
דוברות הכנסת באמצעות גיא מדור


בשבועות האחרונים נראו ליד הכנסת מנופי ענק פורקים אל גגות הכנסת מטען יוצא דופן –כ 1,500 פאנלים סולאריים שהגיעו בספינה. פאנלים אלו יוצרו בייצור מיוחד עבור השדה הסולארי של הכנסת שבימים אלו עמלים עשרות פועלים על בנייתו.

השדה הסולארי ישתרע על 4,650 מ"ר מגגות הכנסת והוא יהיה בעל הספק מותקן של 450 קילוואט. המתקן שעלה לכנסת 2.4 מיליון ₪, ייצר כ- 10% מצריכת החשמל של הכנסת ויחד עם צעדים נוספים לייעול אנרגטי, צריכת האנרגיה של הכנסת צפויה לקטון בלא פחות משליש.



ככלל, השדה הסולארי אמור לחסוך לכנסת כ- 300,000 ₪ מידי שנה. יצוין כי שיטת הפעולה של המערכת היא "מונה נטו" – כלומר הערך הכספי של הייצור אמור להתקזז עם צריכת החשמל של הכנסת. הכנסת תהיה המוסד הממלכתי הראשון בישראל עם שדה סולארי הפועל בשיטה זו ומנכ"ל הכנסת, מר רונן פלוט, מקווה כי מוסדות ממשלה אחרים ורשויות מקומיות יחקו את הכנסת ויקימו אף הם שדות סולאריים.

לפני כשנה, בינואר 2014 השיקה הכנסת את שלב א' של פרויקט כנסת ירוקה. הפרויקט, שנחשב לפרויקט הדגל של יו"ר הכנסת, ייושם בשנים 2015-2014, ועיקרו 13 מיזמיםשאושרו ותוקצבו המתמקדים בחיסכון באנרגיה ובמים. הכנסת השקיעה בנושא כ-7 מיליון ₪ בסה"כ, והחיסכון השנתי הנובע מהפרויקט נאמד ב-1.5 מיליון ש"ח לשנה. כלהפרויקטים שאושרו עומדים במבחן של כדאיות כלכלית וזמן ההחזר הממוצע של כלל הפרויקטים עומד על כ- 5 שנים.

הפרויקטים ב"כנסת ירוקה" כוללים לא רק הקמת שדה סולארי לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת כי אם גם החלפת אלפי נורות לנורות לד, התקנת צ'ילר חדש במרכזהאנרגיה שהחום השיורי הנפלט ממנו משמש לחימום מים, כיבוי אוטומטי של כל המחשבים בסוף יום העבודה, סקר השימוש במים לצורכיגינון ומעבר למודל השקיה חסכוני יותר, והתפלת מי העיבוי של מערכות המיזוג ושימושבהם לצורכי השקיה. נוסף על החיסכון הכספי שיושג בעקבות הפעלתהפרויקט, החיסכון באנרגיה יפחית את פליטת הפחמן של הכנסת, ובכך יקטין את טביעת הרגלהאקולוגית של הכנסת.

החיסכון הכספי השנתי, יועבר ל"קרן ירוקה" שתיועד להמשך פרויקט "כנסת ירוקה" (כלומר ליצירת מיזמים נוספים(.חטיבת התפעול של הכנסת פעלה במהלך שנת 2014 ביעילות ובזריזות ולמעשה השלימה את רוב הפרויקטים שתוכננו לשלב הראשון של "כנסת ירוקה".

במקביל לפרויקטים הטכניים, מדור ההדרכה של הכנסת ומרכז המבקרים ביצעו פעולות חשובות להטמעת ערכי הקיימות בקרב המבקרים בכנסת והעובדים. מדור ההדרכה קיים הדרכת רוחב לכל עובדי הכנסת בה הוסברו עקרונות הקיימות. בנוסף, קיים מדור ההדרכה קורס לגמול השתלמות בנושא "קיימות". בקורס שהתקיים במשך שבוע רצוף נחשפו עובדי הכנסת לנושאי "מעטפת" כגון: אתיקהסביבתית, משפט סביבתי, וכלכלה סביבתית. כמו כן, נלמדו נושאי מקרו כגון: מים, אנרגיה, פסולת ועוד.מרצי הקורס היו מטובי אנשי האקדמיה והעיתונות בישראלבתחומי הקיימות, פרופ' דני רבינוביץ', ראש בית הספר פורטר ללימודי קיימותבאוניברסיטת ת"א, פרופ' אופירה איילון, ראשת החוג למשאבי סביבה וטבע, בבית הספרלניהול באוניברסיטת חיפה, העיתונאי הסביבתי, אביב לביא, ומר עמיר בלבן מהחברה להגנתהטבע.

בנוסף, הכנסת המשיכה בשנת 2014 את מגמת הפחתת הפסולת ושימוש מיותר במשאבים והגדילה את מגמת המחזור. כך הפחיתה הכנסת את השימוש בבקבוקי מים מינרליים בוועדות מ- 60,000 בקבוקים לשימוש בקנקני מים בלבד. משמעות צעד זה הינה הפחתת פסולת הפלסטיק בשלושים מ"ק פלסטיק והקטנת עלויות בחצי מיליון ₪ לשנה.

תמונות מהאוויר של השדה הסולארי שנחנך. צילום: דוברות הכנסת באמצעות גיא מדור












כנסת סולארי ישראל ירוק אקולוגי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד