י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

זעקת המטפלות: "אין לנו אוכל לתת לילדים!"

על אף לחץ משרד הכלכלה - אישר ראש עיריית בני ברק יום חופש לפני החג למטפלות במשפחתונים

ראש העיר חנוך זייברט. צילום: שוקי לרר
ראש העיר חנוך זייברט. צילום: שוקי לרר


מטפלות משפחתוני משרד הכלכלה בבני ברק המאוגדות באיגוד המשפחתונים של כוח לעובדים, אולצו כזכור בשנת הלימודים הנוכחית, לעבוד ימים מלאים במהלך צומות ולקצץ בשני ימי החופש המתחילים ב-י' בניסן כפי שהיה נהוג במשפחתונים מאז ומעולם.

בעקבות מחאת המטפלות, הורה ראש עיריית בני ברק חנוך זייברט על מתן יום חופש נוסף בי"א בניסן. אולם, ביום א' (ט' בניסן), כתוצאה מלחץ משרד הכלכלה, חזר בו ראש העיר והעובדות תאולצנה להפעיל את המשפחתונים, המופעלים מבתי המטפלות במקביל להכשרת הבית!.

"אטימות משרד הכלכלה מוכרת לנו היטב, הם החליטו על שינוי לוח השנה מבלי להבין את המשמעות ההלכתית", מבהירה עליזה ידעי, יו"ר איגוד המשפחתונים, "אך חוסר העקביות של ראש העיר מזיקה למטפלות ולהורים- אנו מקבלות תלונות ממטפלות שאומרת איך נאכיל את הילדים? נמנענו מקניות למשפחתון בשל החג. מדוע נענשות המטפלות על מדיניות מבולבלת? מדוע נגזר עליהם לחפש פתרונות יצירתיים להכשרת הבית ולסכן את כשרותו במקביל להפעלת המשפחתון?" מוסיפה ידעי.

מטפלות המשפחתונים מצויות במצב ביניים- הן אינן עצמאיות ואינן שכירות, ומשרד הכלכלה מחייב אותן ליטול שלושה ימי חופש בלבד ואוסר על קיום שני ימי חופש רצופים, כך שמטפלת לא תוכל ליטול חופשה בין י' בניסן ועד לחג!

"משרד הכלכלה הודיע לנו שבכוונת ראש העיר לפצות את המטפלות ביום חופש בסוף השנה", אומרת הגב' נטלי מוקואס רכזת המשפחתונים בכוח לעובדים, "אך זו הבטחה מנותקת-לא מדובר במותרות. המטפלות זקוקות ליום החופש עכשיו- להכשרת הבית".

בשעה האחרונה הודיעה העירייה כי על אף החשש - החופשה שאישר ראש העיר, תינתן כמתוכנן.

תגובת עיריית בני ברק
העירייה ביקשה לאשר את יום י"א בניסן לחופשה למטפלות לא מפני שהחוק חייב זאת, אלא כיוון שבעבר הוחלף לוח החופשות מלוח כללי ללוח חרדי, כדי להתאימו למטפלות חרדיות, ובכך הן הפסידו מהחופשה, ובתמורה אושר להן יום י"א בניסן ליום חופשה.

הוברר, שלאחר שנודע לחלק מההורים לילדים במשפחתונים על כך, הם מבקשים למנוע את יום החופשה הנוסף, כמובן, בגלל שזה לא נוח להם, ובעקבות זאת הם פנו למשרד הכלכלה שהתנגד חד- משמעית לכך, ותבע מהעירייה, בהתאם לסמכויות שבידו, שלא לאשר את יום החופשה, ומשום כך לעירייה לא היה מנוס אלא להודיע על ביטול יום החופשה הנוסף.

יש לזכור, כי התשלום למטפלות מבוסס על תשלומי הורים וסבסוד ממשרד הכלכלה שמועבר למטפלות באמצעות העיריות. משום כך, חותם משרד הכלכלה עם העיריות על חוזה הפעלה, שבמסגרתו לוח-העבודה נקבע ע"י משרד הכלכלה ואין לעיריות דרך חוקית להפר את החוזה עליו הן חתומות עם משרד הכלכלה.

בד בבד, תחפש העירייה, אם יתאפשר, כמובן, במסגרת החוקית, למצוא יום חלופי לחופשה.

מיהן מטפלות משפחתוני משרד הכלכלה?
כ-3,400 מטפלות מפעילות את המשפחתונים של משרד הכלכלה. המשפחתונים פועלים בבתיהן של המטפלות, לרוב באזורי הפריפריה. פעילות המשפחתונים מסובסדת על ידי משרד הכלכלה על פי רמות ההשתכרות של ההורים. בכדי לשמור על איכות הטיפול, נתונות המטפלות לביקורת ולהנחיות הקפדניות של המשרד. כך מובטחת ל-15,000 ילדים - למעלה משליש מהם ממשפחות רווחה - מסגרת בטוחה וזמינה כלכלית המאפשרת לשני בני הזוג לצאת לעבוד. ואולם, מעמדן של המטפלות מעולם לא הוסדר.

למרות שהן מפעילות את המשפחתונים בביתן, הן לא עצמאיות- הן כפופות להנחיות משרד הכלכלה. אסור להן לקחת יום חופש ללא מחליפה מאושרת על ידי המשרד; אסור להן לשבת שבעה ללא סידור דומה, אסור להן לקבוע את היקף הילדים במשפחתון וחמור מכך: הן מחויבות להוצאות שוטפות החל מהכשרה ועד לעיצוב הבית מחדש - הכל מכיסן. כך קורה שמשכורתן של רבות מהמטפלות נושק לשכר מינימום.



מטפלות משרד הכלכלה ביטול חופש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד