י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

חירות כפויה: 10 הפוליטיקאים שנשלחו לעשות לביתם

'בחדרי חרדים' משרטט את מסלולי הקריירה של עשרה פוליטיקאים בולטים שנפרדו מהבמה הציבורית • מסלול ההתקדמות, התאונה ששלחה אותם לביתם ומה הם מתכננים לעשות ביום שאחרי • אלי ישי, יעקב אשר, ניסים זאב, דב ליפמן, דודו רותם, עמרם מצנע, עוזי לנדא, משה פייגלין, שאול מופז ואלעזר שטרן

חירות כפויה: 10 הפוליטיקאים שנשלחו לעשות לביתם


הם היו פוליטיקאים נחשבים, בולטים, משפיעים ומכובדים. בבחירות האחרונות הם סיימו את דרכם הפוליטית ויצאו ל'חירות', גם אם זו לא הייתה רצויה עליהם במיוחד.

'בחדרי חרדים' בפרויקט מיוחד על עשרת הפוליטיקאים הבולטים שנפרדו משורות הפרלמנט ויחפשו את דרכם המקצועית במקום אחר. מה הספיקו לעשות, כיצד נשלחו או פרשו לביתם ומה יעשו מעתה כדי לפרנס את עצמם.

צלם:קובי הר צביצילום: צלם:קובי הר צבי
צלם:קובי הר צבי

אלי ישי
המסלול:

ישי החל את דרכו הפוליטית בשנת 1984 כעוזר לחבר מועצת עיריית ירושלים נסים זאב. לאחר מכן כיהן כחבר מועצת העיר ירושלים. עוזר שר הפנים אריה דרעי, מזכ"ל ש"ס, ראש המחלקה המוניציפאלית בש"ס ומנכ"ל "אל המעין".

בקריירה הפוליטית ארוכת השנים, הספיק לכהן כשר העבודה והרווחה, יו"ר ש"ס, סגן ראש הממשלה ושר הפנים, שר התמ"ת, וגם כח"כ פשוט באופוזיציה בשנתיים האחרונות.

התאונה:

לאחר מתיחות ממושכת עם אריה דרעי, הודיע אלי ישי בדצמבר 2014 על הקמת מפלגה חדשה בשם "יחד - העם איתנו", בראשה התמודד בבחירות לכנסת העשרים. המפלגה קיבלה 2.97% מהקולות הכשרים ולא עברה את אחוז החסימה.

השיקום:

עם פרסום ההפסד הצורב של מפלגת יחד, כינס ישי מסיבת עיתונאים והודיע כי המפלגה תמשיך בפעילות חוץ פרלמנטרית במסגרות שונות - בהם מאבק באפליה במוסדות החינוך. ישי צפוי להשקיע רבות בגיוס כספים עבור הפעילים הרבים של המפלגה, כאשר חובותיה נאמדים ביותר מ-10 מיליון שקלים. .מקורביו אומרים שישי צפוי לחרוש את הארץ ולהקים מנגנון ליום פקודה לקראת הבחירות המוניציפאליות ולכנסת הבאה. ישי לא צפוי לעת עתה לעבור למגזר הפרטי, אלא להמשיך בכל הכוח במגזר הציבורי.

צלם:פלאש90צילום: צלם:פלאש90
צלם:פלאש90

עמרם מצנע.
המסלול:

כיהן שתי קדנציות כראש העיר חיפה. בשנת 2002 התמודד לראשות מפלגת העבודה וזכה, ובהמשך כיהן כראש האופוזיציה. ב-13 בנובמבר 2005 פרש מהכנסת, על מנת לכהן כיו"ר הוועדה הקרואה בירוחם. לאחר מכן התמודד בשנית על ראשות מפלגת העבודה וסיים בהפסד צורב - במקום הרביעי.

ב-2012 הודיע מצנע על הצטרפותו למפלגת "התנועה" בראשות ציפי לבני, הוא הוצב במקום השני ברשימתה לבחירות לכנסת ה-19 ונבחר. בכנסת ה-19 מונה לשמש יושב ראש ועדת החינוך - לאחר שאיבד את התיק להגנת הסביבה לטובת עמיר פרץ.

התאונה:

לקראת הבחירות לכנסת ה-20 הודיע מצנע על פרישה מהחיים הפוליטיים, לאחר שיו"ר מפלגתו, ציפי לבני, החליטה לזנוח את חברי המפלגה ולהצטרף ליצחק הרצוג לרשימה משותפת בשם המחנה הציוני.

השיקום:

הערכות הן כי מצנע יפרוש למגזר הפרטי ויקח פסק זמן משמעותי מהחיים הפוליטיים.

צלם:פלאש 90 צילום: צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

עוזי לנדאו
המסלול:

לנדאו החל את דרכו הציבורית כמנכ"ל משרד התחבורה, בשנת 1984 נבחר לראשונה לכנסת ברשימת הליכוד, כיהן כיו"ר ועדת החוץ והביטחון וכיו"ר הוועדה לביקורת המדינה. בהמשך זכה בתפקיד השר לביטחון הפנים בממשלת שרון.

בבחירות לכנסת ה-17 הוצב לנדאו במקום ה-14 ברשימת הליכוד ולא נבחר לכנסת. בנובמבר 2008 הודיע על עזיבתו את הליכוד, ומעבר למפלגת ישראל ביתנו. הוא הוצב על ידי אביגדור ליברמן במקום השני ברשימה, ומונה לשר התשתיות הלאומיות. לקראת הבחירות לכנסת ה-19 הוצב במקום השביעי ברשימת הליכוד ביתנו ומונה לשר התיירות.

התאונה:

לקראת הבחירות לכנסת העשרים, הכריז על פרישה מפעילות פוליטית, לאחר שהבין שיודח בכל מקרה על ידי יו"ר המפלגה איווט ליברמן.

השיקום:

מקורביו מספרים לבחדרי חרדים כי בימים אלו מכין השר לנדאו את משרדו לשר שיכנס בקרוב במקומו. לנדאו טרם החליט לאן פניו מועדות, ונכון לימים אלו הוא פרש מהחיים הפרלמנטריים אך לא הציבוריים.

צלם:פלאש 90צילום: צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

דודו רותם
המסלול:

רותם, בעליו של משרד עורכי דין בירושלים, נכנס לראשונה לכנסת ה-17 ב-16 בינואר 2007 עם פטירתו של יורי שטרן. זמן קצר אחר כך מונה לסגן יושב ראש הכנסת. בבחירות לכנסת ה-18 הוצב במקום השמיני ברשימת ישראל ביתנו לכנסת ונבחר.

רותם הוא חבר הכנסת הראשון שנבחר לשתי כהונות רצופות בתפקיד יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט.

התאונה:

רותם הודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים לקראת הרכבת הרשימות לכנסת ה-20, כשהבין כי בכל מקרה יודח מהרשימה על ידי יו"ר המפלגה איווט ליברמן.

השיקום:

רותם יחזור למשרדי עורכי הדין בו היה שותף קודם כניסתו למערכת הפוליטית.

צלם:פלאש 90צילום: צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

משה פייגלין
המסלול:

בשנת 2000 הקים משה פייגלין את חטיבת מנהיגות יהודית בליכוד. בבחירות המקדימות במרכז הליכוד לקראת הבחירות לכנסת ה-16 בשנת 2003, הגיע פייגלין למקום ה-39 ברשימת מועמדי הליכוד לכנסת. לקראת הבחירות לכנסת השמונה עשרה נבחר פייגלין למקום ה-20 ברשימה, אך לאחר מכן התקבלה עתירה לוועדת הבחירות של הליכוד שהגיש אופיר אקוניס, ובעקבותיה נדחק פייגלין למקום ה-36 ונותר מחוץ לכנסת.

בבחירות לראשות הליכוד בינואר 2012, התמודד פייגלין מול נתניהו, וזכה לכ-23.2% מקולות הבוחרים. ב-26 בנובמבר 2012, בפריימריס לקראת הכנסת ה-19, זכה פייגלין בהישג השיא שלו ונבחר במקום ה-15 ברשימה, ואף כיהן כסגן יושב ראש הכנסת.

התאונה:

בבחירות המקדימות לרשימת הליכוד לכנסת ה-20 נבחר פייגלין למקום ה-37 הבלתי ריאלי, זאת לאחר שגורמים בעלי כוח בליכוד אירגנו לו חיסול פוליטי לאור החשש מכוחו הגובר בתוך המפלגה. בעקבות זאת הודיע על פרישה מהליכוד והקמת 'זהות - תנועה ישראלית יהודית' אותה הוא מתכנן לבנות לקראת מערכת הבחירות הבאה.

השיקום:

גורמים המקורבים למפלגה אומרים כי בימים האחרונים מונו כ-100 מייסדים למפלגה ובחודשים הקרובים ייפתח אליה מפקד, כאשר לראשונה יוכלו גם אזרחי חו"ל להיות חברי מפלגה ולקבוע את הרכב הרשימה. פייגלין צפוי להשקיע את כל כוחו ומרצו בחיזוק התנועה שייסד.


ניסים זאב
המסלול:

זאב החל את חייו הציבוריים בשנת 1979 אז הקים את מוסדות "נוות ישראל" - מערכת חינוך לבנות בירושלים. בקיץ תשמ"ב נמנה עם יוזמי הקמת עמותת "התאחדות הספרדים שומרי תורה", הידועה כיום כש"ס, ונבחר ליושב ראש העמותה החדשה. כיהן כסגן ראש עיריית ירושלים במשך שלוש קדנציות. עזב את תפקידו בעירייה כדי להצטרף למפלגת ש"ס בכנסת.

בבחירות לכנסת ה-15 זכתה ש"ס ב-17 מנדטים והפכה למפלגה השלישית בגודלה. זאב, שהוצב במקום ה-15 ברשימת המפלגה, נבחר לראשונה לכנסת.

התאונה:

בבחירות לכנסת ה-20 הודח מרשימת ש"ס על ידי מועצת חכמי התורה, זאת בשל היותו מקורב לאלי ישי. ההדחה נעשתה סמוך לסגירת הרשימות והותירה את זאב ללא בית פוליטי חלופי‏.

השיקום:

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' אמר זאב כי "לא נולדתי בפוליטיקה. אני הייתי איש ציבור עוד לפני הפוליטיקה, הקמתי מוסדות, זה לא שאני מחפש ג'וב. אני אפתח את המוסדות שלי, אעביר שיעורי תורה לציבור. יש לי כולל של 60 אברכים, סמינר, בית ספר יסודי לבנות". עם זאת, אין ספק שלניסים זאב קשה לעזוב את משכן הכנסת - בה רשם את שיא הנאומים.


יעקב אשר
המסלול:

בשנת 1990 החל את פעילותו הציבורית בעיריית בני ברק במגוון תפקידים. תחילה היה עוזר של סגן ראש העיר אליהו סויסה. בשנת 1992 מונה למנהל לשכתו של ראש העיר ירחמיאל בויאר, בשנים 1996-1998 היה עוזר מנכ"ל העירייה ולאחר מכן מנהל אגף החינוך.

לקראת הבחירות הראשונות באלעד, שהתקיימו בספטמבר 2000, עבר אשר לעיר והתמודד בראשות רשימת "חן ביחד" המזוהה עם יהדות התורה מול ראש המועצה הממונה צוריאל קריספל שהתמודד על התפקיד מטעם ש"ס. אשר זכה ב-914 קולות והפסיד לקריספל.

בשנת 2003 שב לעיריית בני ברק, נבחר למועצה כנציג הראשון של דגל התורה ברשימה המאוחדת עם אגודת ישראל, וכיהן כממלא מקום ראש העיר. לקראת הבחירות לעיריית בני ברק בשנת 2008 היה אשר מועמד של דגל התורה לתפקיד ראש העיר וכיהן בתפקיד בהצלחה.

לקראת הבחירות לכנסת ה-19 הוצב במקום השביעי ברשימת יהדות התורה ונבחר מטעמה לכנסת. במהלך הקדנציה הקצרה הספיק אשר רבות. אחת ההצלחות הרשומות על שמו היא פתרון משבר המעונות מול משרד החינוך, וכן כהונתו כיו"ר ועדת המשנה של וועדת הכלכלה בכנסת.

התאונה:

לקראת הבחירות לכנסת ה-20 הוצב שוב במקום השביעי ברשימה, אך לא נכנס לכנסת כיון שיהדות התורה קיבלה רק שישה מנדטים עקב העליה הדרמטית באחוז ההצבעה.

השיקום:

אשר מונה מיד בסיום מערכת הבחירות על ידי רבני תנועת דגל התורה לתפקיד מזכ"ל המפלגה, תפקיד עם סמכויות רבות, ובמסגרתו אשר מתכונן לעבוד קשה. הוא צפוי לחרוש את הארץ, להקים סניפים חדשים של דגל התורה ולתחזק את הקיימים. אשר ישאר במגזר הציבורי למרות שקיבל מספר הצעות מפתות במגזר הפרטי. גורמים בכירים בדגל התורה מעריכים כי אשר ישוב בקרוב לגזרה הפוליטית. תפקיד נוסף שעלה על הפרק הוא מנכ"ל החינוך העצמאי, החולש על מאות מוסדות ברחבי הארץ.

צלם:פלאש 90צילום: צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

דב ליפמן
המסלול:

את חייו הציבוריים החל ליפמן בבחירות לרשויות המקומיות בשנת 2008 כאשר עבד כיועץ ומנהל הקמפיין של סגן ראש עיריית בית שמש. בשנת 2011 הצטרף לתנועת "עם שלום" וב-2012 פרש ממנה והצטרף למפלגת "יש עתיד". לקראת הבחירות לכנסת ה-19 שובץ במקום ה-17 ונבחר. במהלך הקדנציה רשם ליפמן עימותים רבים עם חברי הכנסת החרדים.

התאונה:

לקראת הבחירות לכנסת ה-20 הוצב במקום ה-17 ברשימת יש עתיד, שקיבלה רק 11 מושבים.

השיקום:

ליפמן אומר בשיחה עם בחדרי חרדים: "לא נולדתי כח״כ ואמשיך לפעול למען הציבור גם מחוץ לכנסת. יש הצעות להמשיך להשפיע בכל התחומים שהתמקדתי בהם בכנסת - תעסוקת חרדים, עלייה וקליטה, חיילים בודדים, עגונות, איכות סביבה, צער בעלי חיים ובריאות הציבור. אמשיך להיות פעיל גם בסיעת יש עתיד ואהיה מעורב בכל מה שקורה בכנסת, והכי חשוב - יותר זמן כל יום לשבת וללמוד תורה.

צלם:פלאש 90צילום: צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

שאול מופז
המסלול:

מופז החל את דרכו הפוליטית בתפקיד שר הביטחון בממשלת שרון, בשנת 2006 הצטרף למפלגת קדימה. לקראת הבחירות לכנסת ה-17 נבחר לכנסת, לאחר שהוצב במקום השמיני ברשימת קדימה וקיבל את תפקיד שר התחבורה וסגן ראש הממשלה. ב-2008 הכריז מופז על מועמדותו לראשות התנועה. בהן הפסיד בהפרש קטן לציפי לבני.

לקראת הבחירות לכנסת ה-18 הוצב במקום השני ברשימת "קדימה". במהלך הקדנציה נבחר לראשות ועדת החוץ והביטחון בכנסת‏. ב-27 במרץ 2012 ניצח בפריימריז את ציפי לבני, והתמנה ליו"ר האופוזיציה. ב-8 במאי 2012 הודיעו מופז וראש הממשלה בנימין נתניהו על הסכם להצטרפות סיעת קדימה לקואליציה, ומינויו של מופז לשר ללא תיק ומשנה לראש הממשלה. בבחירות לכנסת ה-19 זכתה קדימה בשני מנדטים בלבד, ומופז נכנס לכנסת.

התאונה:

לקראת הבחירות לכנסת ה-20 ניהלו בכירים במפלגת העבודה מו"מ עם מופז לצירופו לרשימה אך לבסוף היא כשלה ומופז הודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים.

השיקום:

בשיחה עם מקורביו הם אומרים שפניו לא לחיים במגזר הפרטי וכן לא ליעוץ לחברות בפרטי. לדבריהם, מופז השקיע רבות בתחום החינוך ובפרט בפריפריה ושם כנראה הוא הולך להשקיע את השנים הבאות, למרות עברו הצבאי.

צלם:פלאש 90צילום: צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

אלעזר שטרן
המסלול:

שטרן החל את החיים הציבורים בסוף שנת 2012 כאשר הצטרף לרשימת "התנועה" בראשות ציפי לבני ושובץ במקום הרביעי ברשימתה לכנסת. שטרן במהלך כהונתו כח"כ היה שטרן חבר בוועדות חוץ וביטחון, הכספים וחוק ומשפט. שטרן הוביל את חוק הגיור שבסוף עבר כהחלטת ממשלה.

התאונה:

לקראת מערכת הבחירות לכנסת ה-20 הודיע שטרן על פרישה ממפלגת התנועה וחבירה למפלגת יש עתיד - בה הוצב במקום ה-12. המפלגה קיבלה רק 11 מושבים, ושטרן נשאר מחוץ לכנסת.

השיקום:

שטרן טרם החליט לאן פניו מועדות, עקב כך שלפחות חבר כנסת אחד מיש עתיד צפוי לפרוש בקרוב מהכנסת ובמקומו הוא מקווה להיכנס. לבחדרי חרדים נודע כי שטרן קיבל הצעות רבות במגזר הציבורי והפרטי ובימים אלו הוא שוקל את המשך דרכו.
ישי מצנע פייגלין מופז רותם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד