כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הגראי"ל: "לא מטוסים נופלים - אנשים נופלים"

נגזר על האנשים למות וזימנן הקב"ה לאותו מקום - לא חלילה שגזירה היתה על המטוס שיפול ובמקרה היו עליו אנשים

הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב נחומי - פלאש 90
הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב נחומי - פלאש 90


האסון שאירע בשבוע שעבר ביום שלישי בנפילת המטוס הגרמני, הביא הגראי"ל שטיינמן מה שאמר החזו"א זצ"ל על מקרים מסוג זה, "לא מטוסים נופלים, אנשים נופלים". והסביר זאת אומרת שגזירת שמים היא על כל אחד ואחד בפני עצמו שימות, רק שזימנן הקב"ה למקום אחד, שיפלו כולם יחד, וח"ו לחשוב שהגזירה כביכול על המטוס שיפול, ובמקרה היו אלו האנשים עליו.

והוסיף הגראי"ל "שאמנם בימינו יש מטוס ללא טייס, ומפילים אותם אויבים ביירוט, ונמצא מטוס נופל ולא אנשים... אך כאשר ישנם אנשים, הדבר תלוי במה שנגזר על האנשים"

בנוגע לשריפה הנוראה שאירעה בשבת בברוקלין, שקטפה שבעה נשמות, נשאל מה אומרים על כזה מקרה נורא? והגיב מיד וכי אנחנו יכולים לדעת על מה עשה ה' ככה...? אך כשנשאל מרב חשוב באזור הקהילה שבה אירע האסון, במה ראוי לעורר את הציבור. אמר לחזק את שמירת השבת, וזכות שבת גדולה היא להגן מן הפורענות, והביא מה שאומרים בזמירות, מחבלי משיח יוצלו לרווחה, פדותינו תצמיח ונס יגון ואנחה.

החברותא של הגראי"ל - הגאון רבי משה יהודה שניידר מספר כי הגראי"ל הדגיש לחזק ענין כניסת השבת, להיזהר מאד שלא להתקרב לשקיעה בעשיית מלאכות. והוסיף שיש במקומות שיש בדרך כלל לכל אחד רכב פרטי, מצוי שנוסעים קרוב מאד לשבת ממקום למקום, וחלילה וחס נכשלים בלא משים בעשיית מלאכה לאחר כניסת שבת, לכן חובה להיזהר בפרישה מכל דבר האסור בשבת, בזמן מרווח לפני השקיעה, שלא תצא תקלה. וראוי לקבל על עצמם להיזהר לפרוש ממלאכה חצי שעה לפני השקיעה.

וכשנשאל הגראי"ל האם יש קשר לפרשת השבוע פרשת ויקרא למאורע הקשה, היות וגם לפני כמה שנים היו מקרים בשבת זו. השיב שיש קשר, היות וזה פרשת הקרבנות, ומוזכרים קרבנות חטאת ואשם, הרי זה זמן כפרה. והוסיף את הנוסח של מוסף ראש חודש "זמן כפרה לכל תולדותם".
הרב שטיינמן מטוסים מטוס גרמני שניידר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד