י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

בג"ץ לא כופה על הממשלה למנות מפכ"ל חדש

השופט נועם סולברג בביקורת חריפה על היועמ"ש: "אי אפשר להחמיר עד בלי די. חשש מפגיעה באמון הציבור"

צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90


בחודש שעבר עתרה התנועה למשילות ודמוקרטיה נגד היועץ המשפטי לממשלה שאסר על השר לבטחון הפנים וממשלת ישראל למנות מפכ"ל חדש למשטרה לקראת תום כהונתו של רב ניצב יוחנן דנינו בסוף החודש הזה.

בג"ץ פסק היום (ד) כי במציאות הנוכחית ולאחר שהתקיימו בחירות אין מקום לכפות על הממשלה למנות מפכ"ל. נשיאת העליון מרים נאור ציינה כי כל החלופות (הארכת כהונה ומינוי ממלא מקום) גרועות בשלב הזה מפאת שמינוי מפכ"ל שנגרר אינו מיטיב עם הארגון כפי שציין השר לבטחון הפנים במכתבו ליועץ וינשטיין.

בפסק הדין מתח השופט נעם סולברג ביקורת על התנהלות היועץ המשפטי לממשלה בסוגיה וכתב לגבי ממשלה יוצאת כי "יש צורך באיפוק. איפוק, אך לא שיתוק. אין להוסיף סייג על סייג, לא לעשות משמרת למשמרת, ולא להחמיר עד בלי די. עד שאנו חרֵדים לפגיעה באמון הציבור, שמא שיקולים פוליטיים ולא עניניים יעמדו בבסיס החלטות הממשלה ושריה בתקופת בחירות, שומה עלינו לחשוש מפני פגיעה באמון הציבור במובן אחר: הציבור מצפה לכך ש"בית החרושת" הנקרא ממשלה, לא ישבות ממלאכה כל אימת שהכנסת תחליט על פיזורה. אין ניתן 'לדומם מנועים', כי המדינה חיה את חייה בלי הפסקה. הציפייה היא לעשייה בלתי פוסקת. המענה לחשש מפני 'שחיתות שלטונית' איננו לעמוד מלכת; המענה הוא בעשייה מבוקרת." כתב סולברג והוסיף כי בניגוד לעמדת היועמ"ש אין הצדקה להפסיק את ההליך למינוי מפכ"ל כפי שהורה וינשטיין לפני ארבעה חודשים.

בפועל מציע השופט נעם סולברג כי השר לבטחון פנים לא יחדול עתה מהליך המינוי, אלא יגבש את עמדת משרדו, וההחלטה על כך תובא בפני השר לבטחון הפנים של הממשלה החדשה ולאישורה. כעת צריך אהרונוביץ' להחליט האם יאמץ את המלצת סולברג או יקבל על עצמו את האיסור הגורף של היועץ המשפטי לממשלה.

עו"ד התנועה למשילות ודמוקרטיה שמחה רוטמן שייצג את התנועה בבג"ץ אומר בתגובה לפסק הדין כי "אנו מקווים כי המסר של הנשיאה נאור לפיו אי אפשר לשתק מדינה, וכן עמדתו של השופט סולברג לפיה אין להחמיר עד בלי די, תופנם במשרד המשפטים".
משילות סולברג פסק דין מפכל יועץ משפטי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד