כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

6 חודשי מאסר למרסס הגרפיטי על אתרי מורשת המדינה

שופט בית המשפט קיבל את העובדה שמדובר בדמוקרטיה, אך לדבריו הנאשם התעלם בגסות ממידת הפגיעה • אלחנן אסתרוביץ התנצל על מעשיו • עונש המאסר יומר לעבודות שירות

אסתרוביץ לאחר מעצרו. צילום: פלאש 90
אסתרוביץ לאחר מעצרו. צילום: פלאש 90


בית משפט השלום בירושלים גזר 6 חודשי מאסר על אלחנן אסתרוביץ (33), לאחר שנאשם בריסוס כתובות נאצה על אתרי מורשת וסמלי מדינה.

בשנת 2012 ריסס אסתרוביץ כתובות שונות: "מדינת ישראל - האושוויץ הרוחני לעדות המזרח", "הציונים רצו בשואה", "יהודים תתעוררו - משטר הרשע הציוני לא שומר עלינו, רק מסכן אותנו", "קץ הציונות + שלום וידידות" ועוד כתובות נוספות "נהרגו בעוון התגרות באומות, גינטר גראס חזק ואמץ", "משטר הרשע הציוני עוד יקרוס". את הכתובות ריסס בבמקומות ציבוריים כגון במוזיאון יד ושם, באנדרטת גבעת התחמושת ובכביש 90.

"אנחנו נמצאים כרגע לפני חג הפסח, קוראים מההגדה, ומזכירים את צרינו ואויבנו שקמו לכלותנו" אמר נציג הפרקליטות בדיון בבית המשפט, "אתרי המורשת אותם חילל הינם אתרי מורשת שמלמדים אותנו מאין באנו ולאן אנחנו הולכים. חילולו של יד ושם מהווה פגיעה בעם היהודי ובשישה מיליון האנשים שנרצחו ע"י הנאצים".

פרקליטו של הנאשם, עו"ד יאיר נהוראי, ציין כי כל הדברים שאמר וכתב מרשו, נכנסים בתוך חופש הביטוי. לדבריו, "אפשר להסכים ולא להסכים, אך זה נכנס בתוך חופש הביטוי".

"התביעה לקחה את התיק והפכה אותו לתיק הדגל" קבל עו"ד נהוראי. "כאשר חברי מדבר בשם כל ניצולי השואה, ועם ישראל לדורותיו, זה הופך אותו לתיק דגל. מן הראוי להחזיר את התיק לפורפורציות המתאימות ולהטיל עבודות שירות ברף הנמוך".

הנאשם ניצל את ההזדמנות, וחזר על הדברים שאמר לכלי התקשורת: "המעשה שלי היה מתוך אידיאולוגיה, עם כל הכבוד למדינת ישראל ולמפעל הציוני, הם לא בעלי בית של עם ישראל ושל העם היהודי, הם לא אופוטרופוס של העם היהודי, יש עוד דעות בעם ישראל, עוד שיטות, לא כולם קיבלו את הציונות, יש כאלה שמתנגדים לה. עשיתי את זה כדי להביע את הקול שלנו שהוא מצונזר. אני מביע התנצלות כלפי כל מי שנפגע כתוצאה מהמעשים שלי. לא היתה לי כוונה לפגוע באף אחד - ואני לא מתכוון לחזור על המעשים".

השופט איתן קורנהאוזר התייחס לדברי הנאשם ובא כוחו ואמר כי "אכן זכותו של הנאשם להביע את עמדתו, וכדבריו את "האידיאולוגיה" שלו, שהינה חלק מחופש הביטוי, המהווה את אחד מיסודותיו של המשטר הדמוקרטי". אולם יחד עם זאת, "הנאשם בחר להביע את עמדותיו באופן מתריס, פוגע ומקומם, תוך ביצוע העבירות במקומות רגישים ביותר לציבור הרחב. הנאשם ביצע את המעשים באופן מכוון במקומות אלה, תוך התעלמות גסה ממידת הפגיעה האמורה".

במסגרת הסדר טיעון בין הצדדים, אסתרוביץ הודה והורשע בעבירות של השגת גבול, 6 עבירות של כתיבה והשחתת פני מקרקעין, עבירה של היזק לרכוש במזיד ועבירה של פגיעה בדגל המדינה. כאמור, בימ"ש גזר עליו שישה חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות.
אלחנן אסתרוביץ הצייר האלמוני גרפיטי מאסר מורשת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד