י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

ממ"ר דן מאשים: המשפחה לא שיתפה פעולה

ממ"ר דן ל'בחדרי חרדים': "לא היה מול מי לעבוד במשפחה" • לדבריו העירייה הייתה חלק מהארגון אך היא עתה מתנערת מאחריות

ממ"ר דן מאשים: המשפחה לא שיתפה פעולה
שוקי לרר


האסון הגדול אמש (מוצ"ש), במהלכו נדרס למוות בוגר ישיבת חכמי לובלין על ידי ההמונים שהמתינו להוצאת מיטתו של הגר"ש וואזנר זצ"ל מהיכל הישיבה ונדחקו לכיוונה, מעלה תהיות רבות, ובראשן שאלת האחריות והאשמה.

מישיבת חכמי לובלין אומרים ל'בחדרי חרדים': "מדובר באסון טראגי שפקד את אחד מבחירי בני הישיבה הקדושה. אין מילים לנחם על היגון והאבל".

לדברי גורמים בהנהלת הישיבה: "מדובר באירוע שתוכנן ואורגן על ידי הגורמים המקצועיים ולפי הוראותיהם פעלנו. מדובר באירוע נדיר שהעיר בני ברק לא ראתה כמוהו, מבחינת כמות המשתתפים אל מול זמן התארגנות מינימלי. אנו עומדים בקשר שוטף עם המשפחה ועם כל הגורמים המוסמכים".

הישיבה מדגישה כי: "לפני מסע הלוויה נערכו מספר פגישות היערכות בהשתתפות נציגי המשפחה, יחד עם ראש עיריית בני ברק ומפקד המרחב יחד עם בכירי משטרה נוספים, ותואמו כל דרישות המשטרה וכוחות ההצלה לאשורן. במהלך הלוויה קרסה הרשת הסלולרית כך שלא ניתן היה לתפוס אף אחד משתי הצדדים".

עם זאת, לדברי משטרת ישראל המשפחה לא שיתפה פעולה עם המשטרה. מפקד מרחב דן, נצ"מ שמעון לביא, אליו הופנתה האצבע המאשימה על ידי גורמים רבים ביממה האחרונה, מגיב בשיחה עם 'בחדרי חרדים' ומנסה להסביר איפה נכשלה המשטרה: "אני הייתי אחראי על האירוע. היה קשה מאוד ליצור שיתוף פעולה עם המשפחה, עבדנו מול העירייה, ועשינו את כל ההכנות הנדרשות. לא רוצה להאשים אף אחד, בטח לא בתקשורת".

לביא מסביר: "אנחנו מכירים את האירוע. יש שני חלקים: חלק הראשון הוא היציאה מבית המדרש והחלק השני מסע ההלוויה והקבורה. ציפינו שיהיה לחץ ודוחק. האירוע היה כאשר סיימו את ההספדים בבית המדרש, ברגע שהארון יצא הייתה ריצה המונית של אלפים לארון, כתוצאה מהריצת אמוק הזו חלק מהמלווים נפל וחלק אחר מחץ אותם. כוח משטרה והסדרנים שליוו את הארון ושמעו את הצעקות, הבינו שיש אירוע חריג, ביצעו שינוי משימה והחלו לסייע לנפגעים ולפינוי שלהם תוך גילוי גבורה עילאית. לצערנו הרב האירוע נגמר בצורה טראגית".

לביא חוזר ומדגיש כי "לא היה מול מי לעבוד מול המשפחה. המשטרה לא צריכה להיכנס לתוך בית המדרש". לדבריו, "מי שיחקור את האסון, הוא מפלג ההונאה של משטרת מחוז תל אביב".

"האקסטזה הזו גרמה לנפגעים, כל אורך התהלוכה היו לחץ ודוחק אבל הכל היה בסדר. הנקודה הזו ספציפית של הוצאת המיטה ובניתוח פסיכולוגי גם אחרי שהמתינו כמה שעות ואנשים נדחקו כדי לא לפספס את הרב הקדוש. ציפינו לכמה עשרות אלפים ונערכנו בהתאם. לא היה פה צורך באמצעים לפיזור הפגנות, זה מסע הלוויה לא הפגנה", הוא מסכם.

כאמור, לדברי מפקד המשטרה, העירייה הייתה חלק מהותי ומרכזי בארגון האירוע, כתחליף למשפחה שסעירבה לשתף פעולה. אך עיריית בני ברק מתנערת עתה מאחריות, אף שכאמור היה לה חלק בארגון והאירוע נערך בתחומה.

לדברי דובר עיריית בני ברק, אברהם טננבאום: ע"פ חוק, הלוויה אינה מוגדרת כאירוע המוני, ואין בה צורך בקבלת רישוי עירוני. העירייה אינה מארגנת הלוויות ואינה מאבטחת הלוויות. הדברים שהעירייה נתבקשה לעזור בהם היו להאיר את שטח בית העלמין, כיוון שההלוויה התקיימה בשעות הלילה וכן לפרוץ קיר בשטח בית העלמין, שעלול היה להפריע לציבור הגדול שעמד להגיע למקום, ואכן העירייה האירה את השטח ופרצה את הקיר כפי שנתבקשה".

החייאה כושלת: צפו במאבק על חיי הרב גרבר ז"ל
משטרה אחריות הלוויה וואזנר הרוג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד