י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

המציצנות שלנו גבתה את המחיר • טור כואב

בור ביוב שנפער בבני ברק, תאונה מקרית ואפילו אמבולנס שמפנה חולה - הרעה החולה הזו של להציץ, חייבת להפסיק

יהודה גרובייס
יהודה גרובייס


כמה נהרות מילים נשפכו בימים האחרונים אודות האשמים במחדל והאסון הנורא בהלוויית הרב וואזנר זצ"ל. (כנראה שכולם כתבו בשינוי, מפני קדושת המועד).

גם אני רוצה לכתוב משהו בשינוי, אבל יותר בכיוון של שינוי תפיסה. אני בטוח שאקומם עליי לא מעט ציניקנים וצדקנים שיכעסו עליי. נו מילא.

אפתח בסיפור צדיקים: חסדים מספרים על אחד מגדולי האדמו"רים שרבו נפטר, והרופא אסר עליו לצאת להלוויה. בעת ההלוויה קם הרבי ממקומו, והחל מתהלך בחדרו, שאלו חסידיו למעשיו, וענה הרבי, שמורי ורבי היה ענק שבענקים, והיה ראוי שכל הארץ תתמלא מלוים עד לחדרי, ואני הולך מכאן ומשתתף בהלוויה.

כאשר אנו יוצאים להשתתף בהלוויה גדולה, ברור לכולם שאין אפשרות בעולם שעשרות אלפים יאחזו במיטה, יכסו את הקבר ואפילו יכנסו להיכל הישיבה. ובכל זאת עשרות ומאות אלפים, מגיעים להשתתף במצווה החשובה ובזכות הגדולה.

אבל אני רוצה לדבר על הנקודה הכאובה והיא "המציצנות החרדית". ברגע זה קוממתי עליי את מאות ואלפי הקוראים, ובכל זאת אנסה להסביר.

ודאי נתקלתם לא פעם, בבור ביוב פתוח בבני ברק, כשעובדי עירייה מנסים לתקן סתימה, (מפאת כבוד המועד והמצות אוותר על התיאור מה בדיוק ניתן לראות שם) ובכל זאת תראו סביבם מתגודדים עשרות בחורים, ילדים ואפילו מבוגרים שעומדים ומביטים.

די להיזכר בכל תאונת רכב באזור חרדי שבקושי נשבר פנס, כאשר מיד תמצאו מסביב מאות! סקרנים, דוגמא אחרונה ומקוממת במיוחד היא כשאמבולנס נעצר להוריד חולה מביתו, הדבר שהכי מטריד את החולה ומשפחתו, זה מאות המציצנים שמתגודדים למטה ברחוב, עד כדי כך שלעתים, מבקשים בני המשפחה מכוחות ההצלה להגיע ללא סירנה ואורות.

אתם מבינים את האבסורד. חולה מפונה מביתו לבית החולים, ומה שמטריד אותו ומשפחתו זה המציצנות, הסקרנות של השכנים ועוברי האורח שלבטח יעצרו, ופשוט יציצו.

הדברים הגיעו עד כדי כך שכאשר המשטרה נערכה מבעוד מועד להלוויה, אחד הרעיונות היה לפרוס מסכים עם מעגל סגור ממוקדי ההתרחשות - דבר שנמנע בסוף בגלל יציאת השבת בשעה מאוחרת ואי יכולת להתארגן בהתאם. למעשה, גם המשטרה הבינה שהדרך היחידה להוריד את הלחץ, הוא לחלק את מידת הסקרנות למוקדים נוספים.

צר לי לעשות את ההשוואה המתבקשת, גם באירועים כגון אילו, אותם אלפים שבוחרים להידחק בכוח למרכז העניינים ולא להסתפק בקיום המצווה, צריכים לשאול את עצמם, "ידינו לא שפכו את הדם הזה"?

ולהסיק מסקנות לעתיד.
גרובייס מציצנות חרדים אמבולנס הפגנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד