ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

פסח בגולן. מהצפון הבזלתי לדרום החקלאי הצופה לכנרת

מחפשים לשרטט מסלול למשפחה ליום של בילוי ברמת הגולן? 'בחדרי חרדים' ו'טלחופש' מגישים פרויקט חג מיוחד

צילומים: פלאש 90
צילומים: פלאש 90


חורף קר, רטוב וברוך גשמים עבר עלינו השנה ב"ה. ערי ויישובי הגובה בישראל זכו למחוות שלגים נדיבות, הכנרת התברכה בסנטימטרים רבים והאדמה הצמיחה יבולים.

רמת הגולן, ארץ הפרא הבזלתית חוגגת כבכל שנה אביב במלוא יפעתו. מרבדי כלניות יפהפיות בשלל צבעים, חרציות, נרקיסים לבנים וצהובים, תורמוסים ועיריות לבנות. בחגווי הסלע פורחות הרקפות והאוויר מבושם בניחוחות פריחה ובהרבה ירוק רענן.

שפעת המים הזורמים בנחלים, המאגרים המלאים והאור בעיניים של "הגולנצ'יקים" מקצרין, מהמושבים ומהקיבוצים, הם סיבה מצוינת לבלות (לפחות) יום אחד של חול המועד פסח ברמת הגולן.
ואכן, אין כמו ארץ הגולן לטיולים ולאטרקציות. היצע אינסופי, מסעיר, מרתק ומהנה, לאלה החפצים בטיול רכוב או רגלי במסלול שקט ורגוע, למיטיבי הלכת ולמכורים לאדרנלין, לחובבי הטבע ולאלה שהיסטוריה יהודית טבועה בדמם ומסעירה את חושיהם.

רמת הגולן באביב היא לא רק ארץ פרא, היא ארץ פלא שבה חיים זה לצד זה בהרמוניה, שוורים ועדרי בקר הרועים בשלווה בשדות. זה לצד זה חיים יחדיו אנשי עיר וכפר, חקלאים ובעלי מקצועות חופשיים.

המשותף לכולם הוא מבט מרחיק ראות ולחיצת יד איתנה שאומרת הכול.

אנשי הגולן רואים את הזריחה הרבה לפני כולם, משקיפים מגבוה ושומרים על העמק מהרמה שפעם שימשה לירי אכזרי וציני על יישובים אזרחיים ישראליים ממוצבי הבטון הסוריים, והיום, מצמיחה יבולי שדות ויבולי חינוך יהודי ציוני ערכי, מייצרת יין מעולה ושמן זית כתית משובח ומספקת זה מכבר את טובי הלוחמים והקצינים לשדרות הפיקוד בצה"ל, ליחידות המובחרות ולספסלי בתי המדרש.

רמת הגולן מזמינה אתכם ליום טיול שכולו חוויות מרגשות. אם תרצו להישאר לחופשה ולנופש, מחכים לכם תיירני הגולן, אדיבים ומכניסי אורחים ואיתם מגוון רחב ועשיר של צימרים בגולן. צימרים לזוגות ולמשפחות, צימרים לדתיים, צימרים עם בריכה פרטית, צימרים עם ספא, צימרים עם קמין ובריכה מחוממת, צימרים מבודדים, חדרי אירוח ודירות נופש בגולן, חאנים ומתחמי אירוח קסומים ומאובזרים היטב.

אז היכן מתחילים את הטיול בגולן?
אנחנו נתחיל אותו כמעשי חכמים בצפון, הכי צפון שאפשר ברמת הגולן, ומשם, נגלוש מטה אל דרומה החקלאי של רמת הגולן ונסיים את הטיול בערב מהנה, שליו ורגוע במרחצאות הגופרית החמים והבריאים של חמת גדר.

הכי צפון שאפשר כבר אמרנו, ברוכים הבאים לאתר החרמון, אתר הסקי של ישראל. נלמד לגלוש בעזרת מדריכי הסקי, נעלה ברכבל אל פסגת ההר ונלמד על מורשת הקרב של חטיבת גולני בשחרור מוצב החרמון במלחמת יום הכפורים. ביום יפה אפשר לצפות מהחרמון כמעט על כל שטחה של מדינת ישראל, כמו גם על שטחי סוריה ולבנון השכנות.

לאחר בילוי באתר החרמון ומשחקי שלג נמרצים, נרד אל כפרי הדרוזים מג'דל שמס, מסעדה, עין קיניה ובוקעתה, שם נאכל אוכל דרוזי מסורתי (כשר למהדרין) במסעדות המעולות, נטייל ביער מסעדה, ביער אודם ובג'ובה הגדולה, תופעה גיאולוגית ייחודית ונצפה בשצף הקצף של נחל סער ומפליו העצומים.

במושב אודם שלמרגלות הר אודם (תל אחמר), ממתינות לנו חוויות מרתקות ביער האיילים וביקב הבוטיק המקומי.

וכשהכול מסביב ירוק ופורח והאוויר צלול ונקי, אפשר לפרוס בכיף שמיכה ביער, תחת עצי אלון ואלה רחבי צמרות, או באחד השדות ולבלות יחד כל המשפחה.

בכל אחד מיישובי רמת הגולן ישנם בתי כנסת פעילים עם מניינים קבועים, ואפשר תמיד להיכנס ולהתפלל ולהתקבל תמיד במאור פנים.

עוד בצפון רמת הגולן, ביקור באנדרטאות מלחמת יום הכיפורים. אנדרטת גדוד עוז 77 בפתחו של עמק הבכא, אנדרטת פלוגת הסיור "אנקור" של חטיבה שבע שבצומת העלייה להר החרמונית.

במתחם חוויה מהסרטים בקיבוץ אלרום מוצג חיזיון אור קולי מפעים, המתאר את לחימתם של חטיבה שבע ובראשו גדוד עוז של גיבור ישראל אביגדור קהלני בקרבות הבלימה הקשים של מלחמת יום הכיפורים.


ומצפון רמת הגולן אל מרכזה.
ראשונה ראשונה, בירת הגולן קצרין, אשר קיבלה את שמה משמו של הכפר התלמודי קיסרין, אשר בתיו המשוחזרים ולצידם שרידי בית הכנסת, נמצאים בפארק קצרין הסמוך לעיר.

קצרין נוסדה בשנת 1977 והיא מהערים היפות, הירוקות והמתוכננות ביותר בארץ ומתאפיינת בטיילת מרכזית בכל שכונה ובריחוקם של כבישים סואנים מריכוזי מגורים ומשטחי ציבור.
בפארק התעשיות של קצרין נמצאים מרכזי המבקרים של בית הבד של הגולן, מי עדן ויקבי רמת הגולן וכן בתי עסק שונים, מפעלים ומסעדות כשרות למהדרין.

בכביש היוצא מקצרין ונע מזרחה אל עבר צומת קצביה ואל כביש 808 , ציר המפלים, נעבור לביקור בפארק מעיינות סלוקיה ובאתר ההנצחה של חטיבת השריון שבע. באתר זה קיימת תערוכת טנקים אשר שירתו את צה"ל לאורך השנים, כמו גם טנקי אויב.

על כביש 808 ציר המפלים, הוא כביש המישר המחבר את מרכז הרמה אל המרחבים החקלאיים הפתוחים של דרום רמת הגולן, נפגוש בערוצי נחלים רבים ובהם מפלים שוצפים, בריכות מוצלות ומרחבי פריחה.

במושב אניעם נמצא כפר אמנים יפהפה סגנון פריזאי, ובו מסעדות כשרות למהדרין, סדנאות אמנים, חנויות וגלריות אומנות.

אתר גמלא, מהאתרים היהודיים החשובים בגולן מביא את סיפורה של גמלא הנצורה במרד כנגד הרומאים ואת סיפור הגבורה של תושביה. באתר נמצאים שרישי העיר ושרידי בית הכנסת, שרידי החומות, אבני גלגלול כבדות ודוגמאות לממצאים ארכיאולוגיים.

רבים מממצאי החפירות שנערכו בגמלא לאורך השנים, מוצגים במוזיאון עתיקות הגולן שבקצרין.
דרום רמת הגולן, ארץ שדות גד"ש (גידולי שדה), פרדסים ומטעים למלוא העין. ממערב, המצוק הנופל בתלילות אל הכנרת. ממזרח, גבולות מדינת ישראל עם סוריה וירדן ומשולש הגבולות המאפשר תצפית נדירה אל שטחי שלוש המדינות המזרח תיכוניות. זו שלנו, מדינת ישראל, סוריה שסועת הקרבות והממלכה ההאשמית.

בדרום רמת הגולן נבקר בשמורת האירוסים, באחו בית נוב, מריכוזי הנרקיסים הגדולים והמדהימים ביותר בישראל, באתר מורשת הקרב בתל א סאקי, המספר את סיפורם של לוחמי גדוד 50 מהנח"ל המוצנח שהיו נצורים שלושה ימים ולילות בבונקר קטן, במרומי התל השורץ לוחמי קומנדו סוריים.

אחדים ממפעלי התיירות הברוכים ברמת הגולן שבהם חובה לבקר, הם טיילת המצוק הפרושה מקיבוץ כפר חרוב ועד קיבוץ מבוא חמה וצופה אל נוף פנוראמי מהפנט, על מרחבי רמת הגולן, הכנרת, עמק הירדן, הרי הגליל ועד להרי נצרת.

טיילת שבעת המינים הנמתחת מהכניסה למרכז הקהילתי הכפרי בני יהודה ועד לצומת אפיק ולאורכה עצי פרי משבעת המינים וכן, גפן, חיטה ושעורה.

במושב גבעת יואב נמצאה מפעל השופרות "קול שופר", מפעל ייחודי בעל סיפור מופלא, המספק שופרות לבתי כנסת ברחבי הארץ ולקהילות יהודיות רבות מחו"ל.

רעבים?
זה הזמן להסב לארוחה קלה באחת מהמסעדות שבמרכז המסחרי "נוף גולן".

לאחר מנוחה וארוחה קלה נרד בכביש המתפתל בדרכנו אל צומת כורסי ובדרכנו נבקר במצפה אופיר, נקודת תצפית מרשימה, הקרויה על שם נער חמד מבני רמת הגולן אשר נספה בנסיבות טרגיות.
ניתן לטייל בשביל ההולך לאורך המצוק ולהתרשם משרידי התעלות והבונקרים שחלשו על העמק עד מלחמת ששת הימים.

האביב מביא עימו הזדמנות מצוינת לטייל בנחלי הגולן הרבים, השוצפים עתה וזורמים בחוזקה בדרכם לכנרת. נחל סמק, נחל גמלא, נחל דליות, נחל משושים, נחל זויתן,נחל עיט, נחל יהודיה. ברבים מהנחלים ישנם מפלים גבוהים מרהיבי עין וכן מסלולי הליכה אתגאיים למיטיבי לכת ולאנשי סנפלינג.

מפל אחד ייחודי ומיוחד, פרץ לעצמו נתיב רחב ממאגר מים המצוי בצמוד לערוץ נחל גמלא ובעונת חורף טובה, עת מתמלא המאגר עד אפס מקום, פורצים ממנו מים רבים באשד רחב, מדהים ביופיו ובעוצמתו. לאורך המפל פורחים נרקיסים ורקפות, פרחי שומר בר, חרדלים וחרציות צהובות.

את הטיולים הרטובים, הדורשים שחייה, בשמורות הטבע היפהפיות מג'רסה ובטיחה נשאיר לקיץ החם, הדורש טבילה מרעננת במים קרים. ואת טיולנו ברמת הגולן נסיים בירידה איטית בכביש המפותל היורד ממישור דרום הגולן אל עבר עמק הירדן, כשלמלוא העין נגלים נופי ממלכת ירדן.
כאן, בכביש המפותל והצר הזה נדרשת נסיעה איטית וזהירה וגם עצירה לנקודות תצפית בדרך.

שימו לב!

אין לחצות גדרות מסומנות לשטחים החשודים במיקוש!!!

תבלו!
הכתבה באדיבות אתר טלחופש /, אתר התיירות המוביל בישראל לציבור החרדי והדתי
מוקשים גולן טיול חופש פסח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד