ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

גדול תלמידי ה'שבט הלוי': הצצה לדמותו של פוסק הדור החסידי הבא

לחלל ההלכתי שנוצר בקרב רבבות בני הציבור החסידי, נכנס תלמידו הגדול של ה'שבט הלוי' זצ"ל - הגרמ"ש קליין, שכבר בחיי רבו שלח אליו לפסוק בסוגיות סבוכות • 'בחדרי חרדים' משרטט פרופיל ייחודי לדמותו של 'פוסק הדור' החסידי הבא

הגרמ"ש קליין עם הגר"ש וואזנר זצ"ל. צילום: שוקי לרר
הגרמ"ש קליין עם הגר"ש וואזנר זצ"ל. צילום: שוקי לרר


לאחר פטירתו של פוסק הדור החסידי, הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר זצ"ל בעל ה'שבט הלוי', נוצר חלל גדול בעולם ההוראה והפסיקה, אליו צפוי להיכנס מי שנחשב ברחוב החרדי לגדול תלמידיו של הפוסק זצ"ל - הלא הוא הגאון רבי משה שאול קליין, רבה החסידי של שכונת אור החיים בבני ברק ‏ומגדולי הדיינים.

כבר בחיי רבו, בכל השנים בהן נבצר מהגר"ש זצ"ל ‏מלענות תשובות הלכתיות, הוא היה מורה לפונים ללכת לר' משה שאול. היה זה בעת שבעל שבט הלוי זצ"ל נפל למשכב, או אז ביקש מתלמידו הגרמ"ש שימלא את מקומו בפסיקת הלכות, ואף היה יושב לצידו ומביט לעבר השאלות שנשלחו אליו להורות הלכה והיה מנענע בראשו כאות הסכמה על פסיקותיו של תלמידו הגדול.

אתר 'בחדרי חרדים' משרטט פרופיל ראשוני לדמותו של הגרמ"ש קליין, שטרם נחשפה לציבור במלוא הדרה.

הגרמ"ש נולד בבני ברק לאביו הרב שלמה קליין ז"ל ולאמו מרת שיינדל מחסידי ויז'ניץ. בילדותו למד בתלמוד תורה "חוג חתם סופר" ובבחרותו בישיבת חכמי לובלין אצל מורו ורבו הגר"ש זצ"ל - שם נקשר בעבותו של אהבה לרבו הגדול.

בגיל 19 הוסמך להוראה על ידי ראש הישיבה הגר"ש וואזנר זצ"ל ובאותה שנה נישא לרעייתו הרבנית שרה שתחי', בתו של החסיד המפורסם רבי אלקנה אוביץ, ששימש משגיח בישיבת בית ישראל ודמשק אליעזר ויז'ניץ בבני ברק.

לאחר נישואיו החל לכהן כמו"צ מטעם בית הוראה שבט הלוי, שם ישב באלפי דיני תורה לצד רבו, ואף למד ממנו את מומחיותו היתירה בדיני טהרת המשפחה. במשך 20 שנה כיהן כראש כולל "שבט הלוי" בשכונת זכרון מאיר בבני ברק.

בשנת תש"מ מונה לכהן כרב שכונת אור החיים בבני ברק, לצידו של הגאון רבי צבי פרידמן, וכמו גם לתפקיד רב בית הכנסת החסידי המרכזי "משכן שמואל" בשכונה.

בנוסף משמש הגרמ"ש כאחד מרבני בית החולים "מעייני הישועה" וכראש בית דין בבית הדין של חסידות ויז'ניץ - לצד הגאון רבי יעקב מאיר שטרן, הנמנה אף הוא על בכירי תלמידיו של בעל ה'שבט הלוי' זצ"ל.

בבית מדרשו פתח הגרמ"ש 'בית הוראה' - בו הוא ותלמידיו מקבלים קהל והמונים נוהרים למקום לשמוע דבר ה' זו הלכה. בנוסף, מכהן הגרמ"ש כראש ועד הרבנים של משמרת הסת"ם, חבר בהנהלת קופת העיר וראש מכון "טהרת ישראל" להחדרת ערכי הטהרה בישראל.

לגרמ"ש קליין עשרות רבנים ומורי הוראה הפזורים בכל רחבי הארץ והכפופים להוראותיו, ורבים פונים אליו כדי לקבל היתר הוראה. כבר היום, בעת שהגיע לתפילה בכותל המערבי לרגל חול המועד - ניגשו עשרות לבקש את ברכתו.

משפחתו הענפה של הגרמ"ש מכילה בנים וחתנים תלמידי חכמים מופלגים. חתנו הגאון רבי אפרים נייהויז משמש כדיין בבית דינו.

בין ספריו, שתפסו מקום של כבוד בארון הספרים היהודי, ניתן למנות את שאילת משה - יסוד הטהרה ומשמרת טהרה, וויקהל משה - שיעורי פרשת השבוע בסוגיות הלכתיות‏.

אחד מתלמידיו של הגרמ"ש קליין מספר ל'בחדרי חרדים' על הנהגותיו, לדבריו: "הגרמ"ש ידוע כאדם שנחבא אל הכלים, בורח מהכבוד ומפרסום ומתנהג בפשטות יתירה - ללא גינוני מלכות. את בית מדרשו ברחוב נועם אלימלך בבני ברק הוא בנה בעשר אצבעותיו, אבן אחר אבן, ולשם מגיעים המונים לקבלת קהל ללא תור".

התלמיד מוסיף ומציין כי "בכירי האדמו"רים בדור מפנים שאלות המגיעות לפתחו של הגרמ"ש באמצעות שליחים מיוחדים ואף פעמים רבות מקרים חמורים של דיני עגונות וכדומה. אפילו במסע ההלוויה של רבו, במקביל להכתרתו של הגאון רבי חיים הלוי וואזנר בעל ה'שמחת הלוי' כאדמו"ר וראש הישיבה - הופנו עשרות שאלות בדיני הלוויה לגרמ"ש".

לשאלת 'בחדרי חרדים', מציין התלמיד לדוגמה, כי "אחד הפסקים שהורה לתלמידיו המובהקים של הגר"ש וואזנר זצ"ל ללכת עם בגדי חול במסע ההלוויה, ואכן כל התלמידים הגדולים הלכו בבגדי חול".
פוסק הדור חסיד מנשה קליין וואזנר שבט הלוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד