כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

רבבות מלווים למנוחות את גדול תלמידי ה'חזון איש' - הגר"ח גריינמן זצ"ל

המונים התקבצו ובאו מכל רחבי הארץ להלווייתו של הגאון האדיר הגר"ח גריינמן, בעל 'חידושים וביאורים' ותלמידו הקרוב של דודו 'החזון איש' • האדמו"ר מגור קרא פרק תהילים בסמוך למיטתו • הגר"ד לנדא פתח את משא ההספדים

צילום: שוקי לרר
צילום: שוקי לרר


‏רבבות משתתפים בשעה זו במסע הלווית הגאון רבי חיים שאול גריינמן זצ"ל, בעל ה'חידושים וביאורים' וגדול תלמידי החזון איש זצ"ל, שנפטר באופן פתאומי בחג שביעי של פסח כשהוא בן 89 בפטירתו.

החל משעות הבוקר גדשו ההמונים את רחבת בית מדרשו לשם הובאה מיטתו לעריכת ה'טהרה' מתחת לבית המדרש, במקווה הפרטי ששימש את הגר"ח זצ"ל במהלך כל השנים.

על פי צוואתו ל‏א הוכנסה מיטתו לבית המדרש רק לחדרו מתחת לבית המדרש שם קיבל קהל, ואף בבני ברק לא הוכרז ברמקול על מסע הלוויה. האדמו"ר מגור שהיה ידידו הקרוב של הגר"ח זצ"ל הגיע לומר פרקי תהילים ליד מיטתו שהוצבה בחדרו מבית מדרשו.

כבר קודם מסע הלוויה החלה חסימת הצירים המרכזיים המובילים לבית מדרשו של הגר"ח גריינמן זצ"ל בשיכון חזו"א במרכז בני ברק. הרחובות שנחסמו עזרא מנחמיה עד הסוף, חזו"א מנחמיה עד בית הקברות, רשב"ם, דבורה הנביאה. 400 שוטרים ממרחב דן ליוו את מסע ההלוויה.

על פי בקשתו של הגר"ח זצ"ל שיעתירו בעדו נפתח מסע הלוויה בשלושה פרקי תהילים על ידי הגאון רבי משה בויאר ואחר כך תפילת אנא ה' מלא רחמים שנאמרה על יד כל הקהל ביחד.

צילום: דוד יוסיפוב


את משא ההספדים פתח הגאון רבי דב לנדא ראש ישיבת סלבודקא שהיה ידידו הקרוב של הגר"ח זצ"ל במשך עשרות בשנים שאמר שהעמיד את התורה בדורנו בהפלגת לימודו עיונו, יראתו צדקתו וחסידותו. לימוד התורה היה אצלו ללא הרף בעוחמק העיון היה חודר ומקיף עד כלות כל הכוחות, על פי הדרך שקיבל ממאור עיננו מרן החזון איש זצ"ל וזו הדרך שמסר והנחיל ולמד ולימד לרבים.

ועל זה יעידו ספריו הרבים בכל מקצועות התורה, וידוע מעשיו בעצה ובתושיה בחסד בצדקה בגמילות החסידים לפרט ולכלל. ייסד עשרות מתיבתות ומוסדות חינוך כוללים מפעלי קירוב רחוקים וליווה אותם במשך כל השנים בעתה ובתושיה ובנשיאת החזקתם.

כמה וכמה נעזרו ונשועו בעזרתו בכל שטחי החיים, רבים רבים תלמידי חכמים הלכו לאורו וקבעו דרכם על פי הכוונתו הם וכל אשר להם זכה מורינו שכל צאצאיו ממשיכי דרכו בתורה ויראה וכל אשר הורם ואילפם.

לסיום אמר הגר"ד לנדא התבקשתי על ידי המשפחה להקריא כמה דברים מצוואתו "תחילה אבקש ללמוד ולהתפלל בתפילת אנא בסיום המשניות למחילה ולסלחיחה ולכפרה ולקתן את אשר עשיתי והמתפלל יתברך בכל הברכות, ובקשתי זו שטוחה לכם, אנא תתייחסו לבקשה זו כאילו אני עומד ומתחנן ממכם ויודע מרת נפשו".

לאחר מכן הספיד בקול בוכים אחיו הגאון רבי מאיר גריינמן הביא בתחילה בשו"ע שאין מספידין בחודש ניסן, אין אני ראוי לדבר עליו כי אני רחוק ממנו כמזרח ממערב הן בתורתו והן במעשיו והן במידותיו

הגר"מ גריינמן סיפר בהספדו שלפני שש שנים באסרו חג הפסח שנפטר הגאון רבי יהודה שפירא זצ"ל למחרת נפל ושיבר את עצמותיו ואמר שזה כמו מלאך מן השמים שדחפו ומאז סלב ייסורים גדולים מאוד אבל למד עם התלמידים בבחינת אדם כי ימות באוהל, ויחד עם זה נהג בזהירות בכל מצווה בטורח ובצער גדול שלא שמענו כזאת, והיה מבקש ומתפלל על זה תמיד לסבול ייסורים באהבה בעולם הזה ולהגיע לעולם הבא זך ונקי.

הוא היה מרא דכולא תלמדא מברכות ועד עוקצין הלכה למעשה שכבר דורות לא ראו את זה - וזה הנכון והאמת.

לסיום הגר"מ הקריא את צוואתו וכן ביקש אני מבקש מכל השומעים שיאמרו בפה גמור שהוא מוחל במחילה גמורה שהוא מוחל לרבינו הגדול רבי חיים שאול בן רבי שמואל ויהי רצון שבילע המוות לנצח ושכולם ימשיכו את דרכו הגדולה.

לאחר אמירת הקדיש על ידי בנו יצא מסע הלוויה לעבר בית החיים 'שומרי שבת - זכרון מאיר', שם ייטמן בסמוך לציון דודו ורבו בעל ה'חזון איש' זצ"ל.

בסיום הקדיש הוכרז כי הבנים והנכדים וכל צאצאיו לא יילכו אחריו, כמו שכתב בצוואה שלא יילך אחריו שום זרע - ומי שסוחב את המיטה זה רק מי שקיבל אישור לסחוב מפני כבודו.

עד לשעה 12:30 טופלו ע"י מתנדבי איחוד הצלה תוך שת"פ עם כלל גורמי הביטחון וההצלה 14 נפגעים באורח קל.

חובשים ופאראמדיקים של מד"א המאבטחים את הלוויתו של הרב חיים גריינמן בבני ברק, העניקו טיפול רפואי לכ-15 בני אדם שסבלו מהתעלפיות, חשו ברע ונחבלו. מתוכם, צעיר כבן 20 שנפל מחומת בית העלמין ונפגע בגפיים באורח קל עד בינוני ונזקק להמשך טיפול ופונה באמבולנס של מד"א לבית החולים מעייני הישועה בבני ברק.

אפי פלדמן ראש סניף איחוד הצלה בבני ברק סיכם: "כהפקת לקחים מהלווית מרן הגר"ש וואזנר זצ"ל, נפרסנו בשטח עם מתנדבי יחידת האופנועים של איחוד הצלה בסיוע אמבולנסים של הארגון תוך שת"פ עם כלל גופי ההצלה והחירום, המתנדבים נתנו מענה רפואי מהיר ל-14 נפגעים, מזג האוויר החורפי חסך לנו מקרים של איבוד נוזלים והתייבשות, אך הנפגעים שטופלו סבלו מפציעות וחבלות עקב החלקה על הכבישים הרטובים במהלך מסע ההלוויה, וצעיר ששבר את רגלו לאחר שטיפס על גדר בית העלמין ונפל מגובה".

אדם שסובל מאפילפסיה לקה בהתקף אפילפטי ככה"נ עקב הדוחק והצפיפות במהלך ההספדים בהלווית הגר"ח זצ"ל בבני ברק, מתנדבי איחוד הצלה העניקו לו סיוע רפואי והוא סירב לפינוי לבית החולים, לאחר מספר דקות הוא שוב לקה בהתקף ונזקק שוב לטיפול, ראש העיר בני ברק חנוך זייברט החליט להתגייס ולסייע, ולקח את האיש ברכבו עם ליווי של מתנדב איחוד הצלה לביתו, לאחר מכן הוא שב להשתתף במסע ההלוויה.

מבית החולים מעיני הישועה נמסר כי צעיר בשנות ה-20 פונה למרכז הרפואי מההלוויה כתוצאה מחבלה קלה בגפיים. הצעיר מטופל כעת במיון וככל הנראה ישוחרר בשעות הקרובות.

מנכ"ל 'הצלה גוש דן' הרב אשר שלומוביץ שפיקד אישית על מסע ההלוויה ציין, כי ההיערכות המוקדמת של 'הצלה גוש דן' וכוחות הביטחון הורגשה היטב, וכי למעט אותם מקרים בודדים, ההלוויה התנהלה כסדרה וללא תקלות.









גריינמן הלויה מסע חזון איש המונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד