ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

תחקיר 'בחדרי חרדים': מדוע ראש העיר מטרפד הקמת ועדת בדיקה?

הרב חנניה צ'ולק, בתמיכת הגר"י סילמן, יזם הקמת ועדה פנימית א-פוליטית שתפיק לקחים מהאסון שהתרחש בהלווית הגר"ש ואזנר זצ"ל • ראש עיריית בני ברק - חנוך זייברט, תקע מקלות בגלגלים, תוך הצגת גרסאות סותרות על תוכנית חלופית

צילום: גוגל מפות
צילום: גוגל מפות


הקמת גוף פנים חרדי, לבחינת מחדל 'מדרגות המוות' וגיבוש נהלים לאירועים המוניים, שניסו ליזום גופי ההצלה והחירום במגזר החרדי, טורפדה בשל גורמים אינטרסנטיים, כך חושף 'בחדרי חרדים'.

כזכור, בהלווית הגר"ש וואזנר זצ"ל, נרמסו למוות במדרגות ישיבת חכמי לובלין, האברך מרדכי גרבר ז"ל בן ה-27 והחתן יצחק סאמט ז"ל בן ה-18, כך גם נפצעו קשה שניים נוספים.

עם תום הלווייה הושמעו טענות אודות אי-היערכות והוטחו האשמות נגד משפחתו של הרב וואזנר, המארגנים והמשטרה בשל הכאוס ששרר בה.

בתחילת שבוע שעבר, יזם הרב חנניה צ'ולק, יו"ר 'עזר מציון', הקמת גוף שיורכב מנציגי קהילות וארגונים שונים - שלא על בסיס פוליטי, על מנת למנוע אסונות דומים.

על פי התכנית, לאחר חג הפסח היו אמורים להתכנס נציגי גופי ההצלה והחירום הרלוונטיים על מנת להתחיל בהקמת הגוף הציבורי.

ביום רביעי חול המועד פסח, זימנו אנשי בית הגר"י סילמן לדיון ראשוני, את הגופים שנטלו חלק בהלוויה, כדי לנתח את הכשלים ולתכנן את הצעדים הבאים, כמו גם להכריע מי נדרש להשתתף בגוף מאוחד שכזה.

לישיבה הוזמנו בין השאר יו"ר עזר מציון חנניה צ'ולק, ראובן קורלנסקי מעיריית בני ברק [קורלנסקי היה זה שניהל את מרבית ההלוויות הגדולות בעיר, כמו גם הלוויתו של הגר"ח גריינמן זצ"ל היום. א.ש.], ראשי הצלה גוש דן, ראשי איחוד הצלה, אהרן טלר [עובד עירייה מחסידות בעלזא] ומומחים נוספים.

מלחמת זייברט
אולם, היה מי שחשב על אינטרסים צרים, והצליח כמעט לטרפד את הישיבה, מבלי לחשוב על הטרגדיה עצמה ועל החובה למנוע מחדלים דומים בעתיד.

לדברי חלק מהמוזמנים, ראש עיריית בני ברק חנוך זייברט, שנטל גם הוא חלק בארגון הלווייה, פנה אליהם וביקש מהם שלא להופיע לפגישה זו אלא לפגישה אחרת אותה יכנס הוא עצמו ביום ראשון שלאחר החג, כאשר בראש הוועדה יעמוד הגאון רבי שמואל אליעזר שטרן, רב מערב העיר.

לדברי גורמים בעירייה, זייברט שיתף בסוד העניין את הגרש"א שטרן שהינו רב הארגון 'הצלה גוש דן'. לטענת אותם גורמים, הרב מומחה בניהול אירועים גדולים, וראוי שהוא זה שיעמוד בראשות הוועדה.

שיחות דומות קיבלו גם נציגים נוספים שהוזמנו, כמו גם הרב חנניה צ'ולק.

חלקם אכן נמנע מלהגיע לישיבה. צ'ולק עצמו התלבט אם להגיע, ורק לאחר שיחה אישית שקיבל מהרב ישעיה קרליץ, הגיע לזמן קצר.

כך, הפגישה הראשונה שנועדה לקדם את נושא הבטיחות, דבר שעומד בראש סדר העדיפויות, נערכה בצימצום רב, והשתתפו בה הגר"י סילמן, שהינו גם רבו של ארגון איחוד הצלה, נציג העירייה ראובן קורלנסקי, הרב ישעיה קרליץ, נציג איחוד הצלה יוני מרטין ונציג ישיבת פוניבז'.

היום, הייתה אמורה להיערך פגישה בלשכת ראש העיר חנוך זייברט, יחד עם אושי שלומוביץ יו"ר הצלה גוש דן והרב חנניה צ'ולק.

לדברי מזכיר העירייה ודוברה אברהם טננבוים, מי שיזם את המפגש הוא שלומוביץ, שפנה לראש העיר והסביר שהוא מעוניין להציע הצעת ייעול. אולם לדברי שלומוביץ, מי שהזמין אותו הוא ראש העיר בכבודו ובעצמו.

הרב חנניה צ'ולק אמר בשיחה ל'בחדרי חרדים' בערב שביעי של פסח, כי ראש העיר ביקש ממנו להגיע לפגישה ביום ראשון. על השאלה מדוע הופיע רק לזמן קצר מאוד לבית הרב סילמן, בחר צ'ולק שלא להשיב.

דובר עיריית בני ברק אברהם טננבוים הגיב היום (א') ל'בחדרי חרדים': "אין שום ישיבה או ועדה בלשכת ראש העיר". זאת למרות שמספר גופים אישרו לכותב השורות כי אכן הוזמנו, אולם, לא נמסרה שעת מפגש.

בעקבות הלווייתו של הגר"ח גריינמן, נדחתה הישיבה, והיא נערכה הלילה בשעה 22:30.

'בחדרי חרדים' מבטיח להמשיך ולעקוב.

צפו ברגעי האימה על מדרגות המוות

צילום: אבי שיף
הלוויה הרוגים גרבר וואזנר ועדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 44 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד