א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

מי יסייע באיתור קברי רבע מיליון חיילים יהודים?

וועדת חבר העמים לקברי מלחמה אחראית על הנצחתם של 1.69 מיליון חללים ב-2,500 בתי קברות צבאיים וב-23,000 אתרי קבורה

מי יסייע באיתור קברי רבע מיליון חיילים יהודים?


"ועדת חבר העמים לקברי מלחמה Commonwealth War Graves Commission)) מנציחה את חללי המלחמה של חבר העמים באופן אישי ושוויוני. או בשמם על גבי מצבה, במקום קבורה מוגדר, או – הנעדרים - על גבי אנדרטה, באופן אחיד ושוויוני, ללא קשר לדרגתם הצבאית, מעמדם האזרחי או גזעם, אך עם זאת היא תסייע לתוכנית הבינלאומית לחשיפת כרבע מיליון קברי החיילים היהודים הי"ד שנהרגו במלחמה נגד הנאצים – כך הודיע מר ריצ'ארד הילס, מנהל תכנון ותקשורת של הועדה למנכ"ל ארגון 'לא תשכח', הר"ר אלימלך בינדיגר בתום פגישתם במשרדי הועדה במיידנהד שבאנגליה. בפגישה השתתפו בכירי הועדה ו'לא תשכח'.

התוכנית לאיתור תיעוד וזיכרון לחיילים היהודיים שנהרגו במלחמת העולם השנייה פורסמה לקראת אירועי שבעים שנה ל'יום השחרור וההצלה' של יהדות אירופה שיתקיימו ברחבי העולם ביוזמת הנגיד היהודי, גבריאל גרמן זכרייב, במסגרת יוזמתו להטמעת התאריך העברי לציון 'יום השחרור וההצלה' המצוין ברחבי העולם ב- 9 במאי, בכ"ו באייר. ביום זה חתם הרייך השלישי על מסמך הכניעה בצרפת ובכך שוחררה אירופה מאימת הקלגסים הנאצים.

בשנה שעברה, במסגרת אירועי 'יום השחרור וההצלה', החל מר זכרייב בכתיבת שלושה ספרי תורה שיוכנסו, בשנה זו, להיכלי הקודש בכותל המערבי ובכנסת, לזכרם של החיילים היהודים שנהרגו במלחמה נגד הנאצים, ובבית הגר"ח קנייבסקי לע"נ גדולי ישראל זצוק"ל הי"ד שנהרגו עקה"ש בשואה. כמו"כ נערכו אירועי זיכרון בבנין האו"ם בניו יורק ובאירופה. היוזמה זכתה לברכתם של גדולי ישראל. רבה של תל אביב יפו ונשיא 'יד ושם', הגרי"מ לאו. נשיא 'ועידת רבני אירופה', הגר"פ גולדשמידט. ארגוני הווטרנים וותיקי מלחמת העולם השניה ואישי ציבור מכל גווני הקשת.

עפ"י התוכנית ירכז הארגון הבינלאומי 'לא תשכח' הפועל לאיתור, תיעוד ושימור עשרות אלפי בתי העלמין היהודיים וקברי אחים באירופה בחסות 'ועידת רבני אירופה' ו'ועידת התביעות' את הטיפול באיתור ותיעוד ככל האפשר, את שמותיהם ומקום קבורתם. חלקם, ככל הידוע, בקברי אחים יחד עם חבריהם לנשק.

ועדת חבר העמים לקברי מלחמה הוא ארגון בינלאומי שבו חברות שש מדינות - בריטניה, קנדה, אוסטרליה, ניו זילנד, הודו ודרום אפריקה. שאנשיו מסמנים, מתעדים ומתחזקים את קברי חיילי מדינות חבר העמים הבריטי שנפלו בשתי מלחמות העולם, ואת האנדרטאות שעל גביהן מונצחים שמותיהם. הוועדה מופקדת גם על הנצחת שמות אזרחי מדינות חבר העמים אשר נהרגו עקב פעולת אויב במלחמת העולם השנייה.

כיום אחראית הוועדה על הנצחתם של 1.69 מיליון חללי חבר העמים. מאז ייסודה, לפני כמאה שנים, הקימה הוועדה למעלה מ-2,500 בתי קברות צבאיים ומספר רב של אנדרטאות. הוועדה אחראית כיום על אחזקתם של קברי מלחמה הממוקמים ב-23,000 אתרי קבורה ושל יותר מ-200 אנדרטאות, הפזורים ב- 150 מדינות.

נשיא 'ועידת רבני אירופה', הגר"פ גולדשמידט אמר כי "התוכנית הינה צדק היסטורי לאותם יהודים שחירפו את נפשם במלחמה והגם שעברו 70 שנה מאז נהרגו. אנו זוכים לשיתוף פעולה עם המדינות למען זכרם".

הרב גולדשמידט סיפר כי במהלך פגישתו עם סגן נשיא הנציבות האירופית, פרנס טימרמנס בנושאי יוזמות החקיקה נגד חוקי הדת האנטישמיות והאחריות על בתי העלמין וקברי האחים באירופה סיפר לו טימרמנס כי במסגרת פרויקט 'אמץ לוחם' באירופה הוא קיבל שם ומקום קבורה של אחד החיילים שנהרגו במלחמת העולם השניה. "התרגשתי מאוד וליבי התמלא גאווה כשראיתי כי החייל שאימצתי הנו יהודי". באותה פגישה הצהיר טימרמנס כי יבדוק את האפשרות לפתוח בהליכים פליליים נגד מדינות החברות באיחוד האירופי שאינן עומדות בהחלטה נגד האנטישמיות והגזענות, וכי הנציבות לא תסבול חקיקה שתגביל את זכויותיהם הדתיות של אזרחי אירופה. הוא גם הביע את תמיכתו בהנהגות יהודיות באירופה ואמר כי לרבנים ולהנהגה הדתית חלק חשוב במבנה הבסיסי של אירופה. "כל האיחוד האירופי הוקם במטרה למנוע שואה נוספת – סיכם טימרמנס.

יועץ התקשורת של 'ועידת רבני אירופה' ודוברה, משה פרידמן אמר כי "במלחמת העולם השנייה לחמו כמיליון וחצי חיילים יהודים נגד הנאצים במסגרת צבאות בעלות הברית, הצבא האדום, ארגוני הפרטיזנים והמחתרות. עפ"י ההערכות נהרגו כ -250 אלף חיילים יהודים הי"ד. פרויקט 'יום השחרור וההצלה' שנועד בין השאר לשמר את זכרם של הנופלים שחירפו נפשם למען הצלת אירופה ושארית הפליטה, יפעל לאיתור שמותיהם ומקום קבורתם.

"בכ"ו באייר יעלו לבתי הקברות וקברי האחים הצבאיים ואתרי ההנצחה והזיכרון ללוחמים היהודיים; רבני אירופה, נציגי המדינות ובני נוער וסטודנטים לטקס אזכרה ממלכתי. במקביל ייצאו בני נוער וסטודנטים בשיתוף ארגונים יהודיים לבתי הקברות ברחבי אירופה יערכו טקסי אזכרה וקדיש ויניחו פרח ודגל 'יום השחרור וההצלה' על קבריהם".









אירופה קברים שואה חיילים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד