כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

'רואה החשבון של אושוויץ' יעמוד לדין

אוסקר גרונינג בן ה-93 יעמוד לדין בגרמניה על תפקידו כשומר באושוויץ ושותף לפשעי מלחמה נגד העם היהודי

צלם: יונתן זינדל פלאש90
צלם: יונתן זינדל פלאש90


אלפי ניצולי שואה יעקבו השבוע אחר משפטו של אוסקר גרונינג, בן 93 מגרמניה, שיחל השבוע בעיר לונבורג.

גרונינג שימש בתקופת השואה בתפקיד של שומר בתחנת הרכבת במחנה ההשמדה אושוויץ - אליה הגיעו האסירים, וכרואה חשבון שהיה אחראי על החרמת כספם של הנרצחים, הוא אף זכה לכינוי 'רואה החשבון של אושוויץ'.

גרונינג הודה בעבר שהיה עד למעשי הזוועה והרצח שבוצעו במחנה, ואף על ידי תאי הגזים, אך הכחיש שהיה שותף למעשים, לדבריו, תפקידו היה למיין את האסירים ולשלוח אנשים לתאי הגזים.

בראיון שהעניק לעיתון ה"שפיגל", סיפר אוסקר על תפקידו כרואה חשבון מנוסה. הוא נהג לקחת את המזוודות של הנרצחים ואת כספם, למיין ולתייג הכול. הוא סיפר כיצד צפה פעם במשלוח של אסירים שהגיעו ברכבת והובלו לתאי הגזים, כאשר לפתע הבחין בתינוקת שוכבת על פסי הרכבת. התינוקת ננטשה לדבריו ע"י האם שידעה שאמהות לתינוקות נשלחות לתאי הגזים. לדבריו, התינוקת בכתה וחייל גרמני הרים אותה וסחב אותה ברגלה. החייל לא יכול היה לסבול את הבכי וריטש את ראשה של התינוקת עד שדממה.

גרונינג מואשם בסיוע לרצח של 300 אלף איש - רובם יהודים.

העמדתו לדין התאפשרה בעקבות מיזם של "המשרד הגרמני המרכזי לחקירת פשעי הנאצים", שהכריז לפני שנה על מיזם להביא לדין את שומרי הגטאות.

התביעה בבית המשפט בעיר האנובר שבגרמניה, מסרה בשעתו בהצהרה שגרונינג שימש כבורג במכונת החיסול במהלך התקופה ששירת באושוויץ בשנת תש"ד. לטענת התביעה, השומר הנאצי לשעבר סייע לאגור ולקיים רישום של כסף שנגנב מאסירים שנרצחו על ידי הנאצים. "הוא סייע למשטר הנאצי להרוויח כלכלית ותמך ברציחות השיטתיות", נמסר.

התיק נגד גרונינג הסתמך על התקדים שהשיג "המשרד הגרמני המרכזי לחקירת פשעי הנאצים" במשפט דמאניוק, שבו פסק בית המשפט כי ניתן להרשיע אדם בסיוע לרצח המוני גם אם אין ראיות להשתתפותו בו בפועל, על סמך הוכחה כי היה בתפקיד ובמקום בעת שבוצע בו רצח. לתביעה נגד גרוניק הצטרפו 49 ניצולי שואה וקרובי משפחה של קורבנות השואה.
אושוויץ רואה חשבון גרונינג תביעה נאצי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד