× הורדה
בחדרי חרדים
האפליקציה
י"ג תמוז התשפ"ו
28.06.2026
אַתָּה תָקוּם תְּרַחֵם צִיּוֹן

"אנחנו זכינו למה שהגר"א לא זכה": איגרת מיוחדת של הרב הראשי ליום ירושלים

הרב הראשי הגאון רבי קלמן בר במכתב מיוחד לרגל יום ירושלים | מצטט את ראש ישיבת מיר על הזכות לעמוד בשערי שמיים | "חובתנו להודות להקב"ה על החסד הגדול" | מה כתב הרמב"ן על השממון ואיך נראית העיר כיום כהתגשמות נבואות הנחמה

"אנחנו זכינו למה שהגר"א לא זכה": איגרת מיוחדת של הרב הראשי ליום ירושלים
הגאון רבי קלמן מאיר בר צילום: הקרן למורשת הכותל

הרב הראשי לישראל הגאון רבי קלמן מאיר בר מפרסם באיגרת מיוחדת התייחסות נרחבת ליום ירושלים ממבט אמוני-תורני.

בפתח דבריו מציין הרב כי יום ירושלים הוא "יום אשר נקבע על ידי מועצת הרבנות הראשית לישראל כיום הודאה ושבח לדורות על ניסי התשועה וההצלה במלחמת ששת הימים. ביום זה נודה להקב"ה על החסד הגדול אשר גמל עמנו, בשובנו אל חבלי ארצנו הקדושה, ובראשם ירושלים עיר קודשנו ותפארתנו, מקום המקדש והכותל המערבי, ושאר המקומות הקדושים".

"בני אותו הדור זוכרים היטב את ימי החרדה שקדמו למלחמה, כאשר היישוב בארץ עמד תחת איום כבד והלבבות היו מלאים תפילה וציפייה לישועה. ובחסדי שמיים מרובים נהפכה הדאגה לישועה גדולה, וזכינו לניצחון מופלא ולשוב אל ירושלים הקדושה ואל הכותל המערבי", הוא מוסיף.

"בשיחה שנשא באותם ימים ראש ישיבת מיר, הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל, הזכיר את דברי הגאון מווילנא זצ"ל שכתב לאמו בדרכו לארץ ישראל: 'אם אזכה ואעמוד ליד שערי השמים אתפלל בעדכם'. והוסיף כי הגאון לא זכה לכך, ואילו אנו זכינו לעמוד באותו מקום קדוש ולהתפלל בעד כלל ישראל. זכות זו אינה מובנת מאליה כלל, וחובתנו להודות להקב"ה על החסד הגדול אשר גמל עמנו, שזכינו לשוב אל אותם המקומות הקדושים אשר דורות רבים נכספו אליהם".

הרב מדגיש כי "עלינו לדעת כי ירושלים היא לבה ומרכזה של ארץ ישראל, ומצבה משקף במידה רבה את מצבו של כלל ישראל בארצו. וכבר אמר רבנו בצלאל אשכנזי זצ"ל (שו"ת סימן ט"ו): 'ואם אין ירושלים ח"ו, אין חברון'. וביאר מרן הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל (איגרות הראי"ה ח"א איגרת ל"ט) כי ירושלים היא מרכז הקדושה של ארץ ישראל, וממנה נמשכת החיות לכל חלקי הארץ. לפיכך, בניינה וכבודה של ירושלים מהווים מדד למצבו של כלל ישראל בארץ, וככל שמתחזקת קדושתה ואחיזתנו בה כן מתברך ומתבסס בניין הארץ כולה. ואכן, סיפורה של תקומת ירושלים הוא במידה רבה סיפור תקומתו של עם ישראל בארצו. בשנת תכ"ז (1267), כאשר הגיע הרמב"ן לירושלים, תיאר באיגרת ששלח לבנו את מצבה הקשה של העיר בלשון מצמררת: 'כי רבה העזובה וגדול השממון', והוסיף: 'וכללו של דבר, כל המקודש מחברו חרב יותר מחברו, ירושלים יותר חרבה מן הכל'".

בהתייחסו למצבנו כיום כותב הרב: "כמה נשתנו פני הדברים מאז ימי הרמב"ן ועד ימינו. מאז החלה שיבת עמנו לארצו, וביתר שאת לאחר איחודה של ירושלים, ניכרת לעינינו התחדשותה של העיר הקדושה ובניינה ההולך ונמשך. כל המהלך ברחובותיה חש בחוש כי דברי הנביאים הולכים ומתקיימים לנגד עינינו. רחובותיה השוקקים, המלאים בזקנים וזקנות לצד ילדים וילדות, כאילו מקימים לתחייה את נבואת זכריה: 'עוֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלָם... וּרְחֹבוֹת הָעִיר יִמָּלָאוּ יְלָדִים וִילָדוֹת מְשַׁחֲקִים בִּרְחֹבֹתֶיהָ' (זכריה ח', ד-ה). ואף בניינה המתחדש, בשכונותיה ההולכות ומתרחבות, מקיים את דברי הנחמה: 'עוֹד יִקָנוּ בָתִּים וְשָׂדוֹת וּכְרָמִים בָּאָרֶץ הַזֹּאת' (ירמיהו ל"ב, ט"ו). והמוני בית ישראל הנוהרים בימי חג ומועד אל הכותל המערבי, כאילו מגשימים את דברי יחזקאל: 'כְּצֹאן קָדָשִׁים... כֵּן תִּהְיֶינָה הֶעָרִים הֶחֱרַבּוֹת מְלֵאוֹת צֹאן אָדָם' (יחזקאל ל"ו ל"ז-ל"ח).

וגדולה מעלתה של ירושלים, כי לכל אחד מישראל יש חלק ושייכות בה, שכן ירושלים לא נתחלקה לשבטים (יומא י"ב ע"ב; סוטה מ"ה ע"ב). גדול כוחה של ירושלים לאחד את הלבבות, וכפי שאמרו בירושלמי (חגיגה ג, ו) על הפסוק 'יְרוּשָׁלַיִם הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחַבְּרָה לָהּ יַחְדָּו' - 'עיר שהיא עושה כל ישראל לחברים'. בימים אלו, ירושלים היא המכנה המשותף הרחב ביותר המאחד את כל חלקי העם. ומברכתה של ירושלים נמשכות כל הברכות והטובות לישראל, כדברי חז"ל (ויקרא רבה כד, ד) שאין הטובות והנחמות אלא מציון: ישועה, ברכה, חיים ותורה, כולן מציון נמשכות ויוצאות".

"נסיים בתפילה כי יזכנו השי"ת בקרוב לראות בבניין ירושלים בשלמותה: 'אַתָּה תָקוּם תְּרַחֵם צִיּוֹן כִּי עֵת לְחֶנְנָהּ כִּי בָא מוֹעֵד. כִּי רָצוּ עֲבָדֶיךָ אֶת אֲבָנֶיהָ וְאֶת עֲפָרָהּ יְחֹנֵנוּ' (תהלים ק"ב). וכדברי ספר הכוזרי (מאמר ה', כ"ז), כי התעוררות הלבבות והכיסופים אל המקום הקדוש היא המביאה את הגאולה: 'כי ירושלים אמנם תבנה כשיכספו בני ישראל לה תכלית הכוסף'. נחדש את בריתנו עם עיר הקודש, ונתפלל כי נזכה במהרה בימינו לבניין בית המקדש ולגאולה שלמה, אמן ואמן", מסיים הרב את מכתבו.

באדיבות המצלםהמכתב של הרב הראשיצילום: באדיבות המצלם

הרב קלמן בר יום ירושלים
להצטרפות לקבוצת הווטסאפ של 'בחדרי חרדים'
לחץ כאן

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}