י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

בשעה טובה: למה אנחנו כל כך רוצות לידה טבעית?

הלידה מתקרבת, החששות מתגברים. כיצד ללדת? לקחת אמצעי אלחוש, ללדת בצורה טבעית? ואולי יש נשים שכלל אינן יכולות ללדת באופן טבעי? כמה דברים חכמים של נשים מהתחום - יסייעו לנו לקבל תמונת מצב

בשעה טובה: למה אנחנו כל כך רוצות לידה טבעית?


הטרנדים השונים מציפים את העולם בזה אחר זה, ונראה כי לכל תקופה הדברים הנחשבים שלה. מה קורה בגזרת הנשים היולדות? האם גם שם יש טרנדים? כיצד ללדת, היכן, והאם לקבל סיוע כזה או אחר?

"הנטייה הטבעית של כל אישה היא לרצות ללדת באופן טבעי", אומרת שרה לאה פרלשטיין, תומכת לידה ותיקה. "אבל הרבה מאוד פעמים אנחנו רואים שמה שאדם מתכנן, יכול להשתנות לו ברגע אחד ובלי שום הכנה. בחדר לידה זה בולט הרבה יותר".

אז האדם יושב ומתכנן תכנונים, או במקרה הזה, האישה העתידה ללדת, שרוצה להרגיש שהיא בשליטה, ויודעת מה יקרה – לפחות במה שהיא יכולה להחליט, ואלוקים מסדר את התהליך, בדיוק כפי שהוא צריך להיות, רק שלנו אין על כך מושג.

"בדיוק כמו שיש את אלו שמחפשות כמה שיותר טבעי, יש את אלו שאין על מה לדבר איתן בכלל בנושא", מדגישה פרלשטיין. "בשיטה של אם יש לך אפשרות להקל על הכאב – למה לסבול"?

הקדמה וההתפתחות הביאו איתם בשורות גם בכל מה שקשור לתחום חדר הלידה, אך למרות ההתקדמות המשמעותית בכל הנוגע לאמצעי הרדמה מיילדותית, מדווחים במרכז הרפואי שערי צדק, על עלייה במספר הנשים המבקשות ללדת "לידה טבעית", ללא הרדמה.

"לידה היא אירוע מיוחד, ואנו עושות כל מה שניתן כדי שליולדת תהיה חוויה טובה", אומרת חווה חכם, המיילדת הראשית של שערי צדק. "לכל יולדת רצונות וציפיות אחרים, ואנחנו משתדלות להתאים עצמנו לציפיות. יש יולדות שמבקשות אלחוש אפידורל ברגע שהן נכנסות למיון המיילדותי ויש כאלו המבקשות ללדת לידה טבעית, ללא הרדמה. לאחר הלידה יש יולדות המעוניינות שהתינוק ישהה לידן כל משך האשפוז (ביות מלא) וגם לכך נערכנו ואנחנו מציעות ביות מלא בתנאים מעולים, יש הזקוקות למנוחה ומבקשות שאנחנו נטפל בתינוק שלהן בתינוקייה".

מה גורם לאישה לרצות ללדת ללא אמצעי הרדמה?

"כפי שאמרתי, יש פה רצון טבעי להרגיש, לחוות, להיות שם ברגע האמת". אומרת פרלשטיין. "האלחוש מתעתע בגוף, יכול להאט את קצב התקדמות הלידה, הוא מרדים את הגוף, והאישה לא תהיה לגמרי בתהליך. יש לפעמים תחושה, שכאשר ההרדמה משפיעה עלינו, אנחנו כאילו חווים את החוויה מהצד, ולא את מה שהיא באמת".

בבתי החולים מציינים כי ההתפתחות של אמצעי העזר השונים, רפואה משלימה ועוד, תורמים לכך שנשים מעיזות הרבה יותר, ללדת באופן טבעי.

"לידה טבעית דורשת יותר מיומנות, הרבה סבלנות ופתיחות והרבה אמפטיה. בדרך כלל היא נמשכת זמן רב יותר, ודורשת כוח אדם נוסף", אומרת חוה חכם. "המיילדות שלנו ערוכות לכך ורואות עצמן כחלק מצוות כשלכולם מטרה משותפת אחת: הגשמת רצונות היולדת, שאלו רגעיה הגדולים. יולדת יכולה גם לשנות את דעתה תוך כדי לידה, לבקש אלחוש ולעבור ללידה רגילה".

יצוין כי לידה טבעית מוצעת רק בתנאי שלא תסכן את שלום היולדת או היילוד, ליולדות בריאות בלידה רגילה.

שושנה פרימאק, דולה, אינה חוסמת אף אפשרות, ומבקשת להבהיר כי עניין האלחושים נוטה להשתנות מאישה לאישה. יש נשים שיודעות מה שמים באפידורל, ועל אף שהמרדים מבטיח שהחומר אינו עובר לחבל הטבור – בדיקות יוכיחו שהוא עובר, ואינן רוצות להסתבך עם זה. מעדיפות לחוות את הכאב – שעל פי רוב אפשר לסבול אותו בסופו של דבר, ולא להיות נתונה לחסדים של אפידורל, שגם יכול להאט את קצב הלידה, ועוד.

"כשאת נתונה לחסדי ההרדמה, את גם מבצעת מה שאומרים לך. את לא באה ללדת את התינוק שלך, אלא עושה מה שאומרים לך – מיילדים אותך", מסבירה פרימאק, שבעצמה מתמחה גם במיקום עוברים בעודם ברחם. "כשמגיעים עם כלים נכונים וידע נכון, אבל לעבור לידה טבעית הרבה יותר קלה והרבה פחות מפחידה ממה שרגילים לחשוב".

יחד עם זאת, היא מבהירה, יש נשים שחייבות אפידורל. "אם מישהי ממש מתכווצת, והגוף לא משוחרר, אז היא עוצרת את תהליך הלידה. האפידורל מרגיע אותה ומשחרר את הגוף, והלידה יכולה לזרום בקלות יותר".

מיילדות, דולות, רופאים, כולם כאחד מסכימים: עניין הלידה, טבעית או בעזרת אלחוש – משתנה מאישה לאישה, ורק בחדר הלידה, בסמכות אנשי מקצוע רפואיים, ניתן לקבוע כיצד תתקיים הלידה, ובאיזו צורה שלא תסכן חיי אם או תינוק.
לידה דולה אלחוש טבעי סיוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד