ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

הנשיא ריבלין בטקס ליום הזכרון בכותל: "זה זמן לחשבון נפש"

נפתחו אירועי יום הזכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה • מספרם של חללי מערכות ישראל עומד כיום על 23,320 איש • בשנה האחרונה התווספו 116 חללים בהם 67 חללים ממבצע צוק איתן

צילום: מרים אלסטר, פלאש90
צילום: מרים אלסטר, פלאש90


הערב (ג'), בשעה 20:00 נשמעה ברחבי הארץ צפירה ואחר-כך יחל ברחבת הכותל המערבי טקס הדלקת נר הזיכרון במעמד נשיא המדינה והרמטכ"ל.

בטקס אמר הנשיא ראובן ריבלין: "המשימה הקשה ביותר המוטלת על כתפי נשיא המדינה היא להיות עם המשפחות השכולות ברגעי יגונן ואסונן, לראות אותם כשהם מתייסרים. המוות פוקד את המאמינים כמו גם את אלה שאינם. אין מחנה שאין בו מת. ראיתי בני קיבוצים והתנחלויות, בני מושבים וכפרים, יהודים ולא יהודים, עירונים, חיילים בודדים ועולים חדשים. הגעתי אליהם מאוחר מדי. למדתי להכיר אותם כשהם כבר לא היו.

"בכאב אזכור את אותו אב שכול שסיפר לי איך ראה את נעלי המבשרים על השביל ולא קרא לרעייתו. לתת לה עוד רגע לפני שתהפוך אם שכולה. האב ששאל בעיניים דומעות, מעתה ואילך כשישאלו אותי כמה ילדים יש לך, מה עליי לענות? בקיץ הזה למדתי כמה מוחשי הוא החלל. שאין געגוע שיוכל למלאו".

עוד סיפר הנשיא:,אב שכול אמר לי שביום הזיכרון יש לפנות אל החברה הישראלית כולה ולדבר איתה על חשבון נפש לעתיד ועל בניין במטרה שמות החללים לא יהיה לשווא. את בקשתו של אותו אב אני מבקש לכבד היום ולפנות לכולנו. משפחת השכול קשורה בעבותות שנכפו עליה. החברה הישראלית קשורה לא רק בקשר של גורל אלא גם בקשר של ייעוד ומשמעות. ביום הזיכרון אנחנו פותחים את סכרי הכאב, אך נעשה פשרה בנפשנו אם זה יהיה רק יום של כאב. לא נוכל לעמוד מעל קברי יקירינו אם לא נעסוק במשמעות קרבנם".

הרמטכ"ל איזנקוט קרא לזכור את הנופלים במערכות ישראל ואמר: "עבורי, המושג 'עם ישראל' מבטא את הזדהות העם עם לוחמיו, עם המטרה שלשמה הם נלחמים. אזרחי מדינת ישראל ותושביה סומכים על לובשי המדים ויודעים כי הם הערובה לקיום המדינה ולביטחון תושביה. סוד כוחו של צבא ההגנה לישראל טמון בהיותו חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית.

הוא פנה למשפחות השכולות ואמר: "שמות יקיריכם, ובהם גם אלו שלחמו באומץ לב במערכת "צוק איתן", חקוקים על לוח ליבנו. אנו זוכרים היטב את שבועתנו לאחר נפילתם: להיות איתכם, בני המשפחות, בכל מקום ובכל עת".

מחר (ד') בשעה 11:00 בבוקר תשמע צפירה של שתי דקות ואחר-כך יחלו טקסי זיכרון בבתי העלמין ובאתרי ההנצחה ברחבי הארץ.

מספרם של חללי מערכות ישראל עומד כיום על 23,320 איש. בשנה האחרונה התוספו 116, בהם 67 חללים ממבצע צוק איתן ו-35 נכי צה"ל שמתו במהלך השנה והוכרו חללי צה"ל.

כיום יש בישראל 9,753 הורים שכולים, 4,958 אלמנות ו-2,049 יתומים.





יום הזכרון חיילי צהל תפילה ירושלים הר הרצל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד