י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

האברך שרץ אחרי בשודדים הערבים: הנופל הראשון

הנופל הראשון ברשימת חללי מערכות ישראל, הינו הרב אהרון הרשלר הי"ד, אברך בן 23 • מתי נהרג ומי רצח אותו?

כאן נפל האברך. משכנות שאננים. צילום: מרים אלסטר
כאן נפל האברך. משכנות שאננים. צילום: מרים אלסטר


בניגוד למה שניתן לסבור, רשימת חללי מערכות ישראל אינה נפתחת בקום המדינה אלא הרבה קודם, מהיום שיהודים החלו להתיישב מחדש בארץ ישראל, כבר אז לפני יותר ממאה שנה ידעו היהודים רדיפות ורציחות מידם של הערבים.

ראשון הנופלים במערכה על ארץ ישראל הינו הרב אהרון הרשלר הי"ד, אברך תלמיד חכם שהתגורר בשכונת 'משכנות שאננים', הראשונה שנוסדה מחוץ לחומות ירושלים.

הרשלר, נולד בשנת תר"י באימפריה האוסטרו הונגרית, והיה בנו של הרב יוסף שמואל הרשלר זצ"ל, רבה של העיר וכאשר עלה ארצה היה לאחד מראשי כולל שומרי החומות 'אונגרין'.

כאשר בנה השר משה מונטיפיורי את 'משכנות שאננים', העיזה משפחת הרשלר לצאת מחוץ לחומות והשתקעה בשכונה החדשה. התושבים במקום היו חשופים להתנכלות של ערבים והרשלר התנדב לשמש כאחד מהמגינים על השכונה.

באותם ימים הייתה פרנסת ערביי סילוואן ממי מעיין הגיחון, אותם מכרו ליהודי העיר העתיקה בכסף מלא.

אך שנת תרל"ג היתה שנה ברוכה בגשמים, כל בורות המים ברובע היהודי מלאו מים ולפיכך החלו להתפרנס מפריצות ושידידת יהודים.

ביום ב' דראש חודש טבת תרל"ג פרצו ערבים לבית משפחת הרשלר, בעוד אהרון היה שקוע בלימודו. למראה הערבים הוא קם ממקומו ואלה ברחו עם רכוש המשפחה. הוא ניסה לרדוף אחריהם וניסה לתופסם. הערבים ירו בו 12 כדורים והוא נפצע אנושות.

הוא הועבר לבית החולים אך החזיר את נשמתו לבוראו ביום ו' בטבת תרל"ג והובא לקבורה בבית-העלמין שעל הר הזיתים בירושלים כשהוא משאיר מאחוריו אשה אלמנה וילדה יתומה.

ווכך נאמר בספר החברה קדישא בירושלים: "מעשה באברך שמוך לבית השר מונטיפיורי, ובלילה באו גנבים לביתו. פתאום קץ משנתו ורדף אחריהם והם ראו כי חלה עליהם הרעה ונבעט ליבם ויזרקו בו כמה חיצים ונפל על מקומו ויהי עוד 5 ימים על ערש דווי בהוספיטל השר רוטשילד ויאסף ביום א', ו' בטבת ותהום כל העיר".
יום הזכרון העיר העתיקה ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד