י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

משואת החסד: ה'שאהידים' שהפכו ל'מחוברים לחיים'

ב'עזר מציון' רתמו את אפליקציית ווטסאפ לעשיית חסד: העברת תרופות, הכנת שבתות, חלוקת מזון לנזקקים ואפילו הטסת תרופות מחו"ל • אלפי מתנדבים מחוברים און ליין וזמינים לכל קריאת חסד • הכירו את פורצי הדרך לשימוש בטכנולוגיה עבור סיוע לזולת

משואת החסד: ה'שאהידים' שהפכו ל'מחוברים לחיים'
ווטסאפ צילום: צילום לוגו


כשהטיל עלי העורך להביא כתבה למגזין השבועי ב'בחדרי חרדים' על פורצי דרך בציבור החרדי - כאלו שאינם זוכים לכותרות במשך השנה וששכרם גדול מאוד, מיד עלתה בראשי תעשיית חסד ענקית המתנהלת מתחת לפני השטח בכל רחבי הארץ ופורחת מיום ליום.

מבחינתי האלפים שעושים חסד דבר יום ביומו הם הם פורצי הדרך בציבור החרדי, ולהם היה מגיע כל אחד ואחד להדליק משואה ביום העצמאות.

רובנו משתמשים באפליקציית הוואטספ - מי לצרכי עבודה ומי לצרכי נייעס, ופעמים גם מתמודדים עם שמועות והנפצות שיקריות שהנזקים מהן גדולים מאוד.

אך לא, כאן מדובר על קבוצת אנשים הנמנים על מתנדבי ועובדי ארגון החסד הוותיק 'עזר מציון' ומשתמשים באפליקציה לצורך חסד. עשרות קבוצות בכל רחבי הארץ תחת הסלוגן 'מחוברים לחיים' - משנעות מידי יום מאות אנשים המעבירים מעיר לעיר חולים, אוכל למשפחות, תרופות ומסמכים רפואיים, לאלו אשר פונים למוקד ומבקשים עזרה וסיוע.

הודעות בסגנון של 'מישהו עולה לירושלים', 'יורד לבני ברק', המוכרות לכם מהקבוצות השונות לא תמצאו שם, הקבוצות לא מיועדות לטרמפיסטים להגיע מהכא להתם.

מדובר בקבוצות שנולדו לפני למעלה משנתיים. הקבוצה הראשונה הוקמה במודיעין עלית על ידי מאיר קווין, נהג מד"א שהתחיל את התנדבותו בעזר מציון כבר בגיל 7 והמשיך בקייטנות אותן ריכז, כשאליה הצטרפו מאוחר יותר מאלעד, פתח תקווה, ירושלים, חיפה וערים נוספות. הקבוצות חוצות מגזרים - חרדים, דתיים לאומיים בחברון ובגוש עציון ועוד. כאשר מאיר קווין מנהל את כל מערך הקבוצות בכל רחבי הארץ, בנוסף הרוח החיה בכל הקבוצות ואף חבר בהם הוא נחום גיטלר חבר מועצת עיריית מודיעין עילית ואיש חסד בפני עצמו שלא משיב אף תושב ריקם.

גם קבוצות נשים קיימות – נשים המכינות אוכל למשפחות חולים, כאשר הבקשות מגיעות בעיקר ביום שישי ממשפחות שאבא והאמא מרותקים למיטת ילדם בבית חולים למשל, ובמקרים דחופים כאלו נשים צדקניות מכינות את האוכל כפי שהמשפחה רגילה לאכול, כולל התאמה לפי העדה.

הקבוצה הראשונה שהוקמה כאמור במודיעין עילית על ידי מאיר קווין, המחלק את יומו בין חינוך ילדי ישראל לפעילות הענפה, וכן יו"ר הסניף המקומי של 'עזר מציון' יעקב לפידות, נוסדה בשבת לתורמי הארגון מהסניף ששהו במלון בכינר. בהנהלה ישבו וחשבו איך אפשר להרבות ולהגדיל את המתנדבים בעיר, מכיוון שאין בה בתי חולים ואז עלה הרעיון להקים קבוצת ווטסאפ של עזר מציון ומאז התגלגל ככדור שלג שתחילתו וסופו רק חסד ומעשים טובים.

הקבוצה הראשונה נקראה בתחילה 'השאהידים של עזר מציון', בשנה שלאחר מכן שוב נערכה סעודה לתורמי הסניף בניר עציון, ואחד הנגידים במגזר החליט שצריך לשנות את השם כי לדעתו לא מתאימה המילה שאהידים, וכך שונה שמה ושמם של הקבוצות שבאו אחריה ל'מחוברים לחיים'.

מטרת הקבוצות הינה לסייע לחולים ובני משפחותיהם ולהקל מעליהם ככל הניתן בהתמודדות הקשה עם המחלה והאשפוז. כך כאשר מגיעה פניה על חולה הזקוק להסעה, מתנדב הזקוק לעזרה בחלוקת מזון, משפחה שהוריה שוהים בבית החולים וזקוקים לסיוע בתפעול הבית וכדומה, בדיקות מח עצם, וכדו' ההודעה עולה בקבוצת הווטסאפ המקומית, כשבדרך כלל תוך דקות ספורות נמצא המתנדב שיזנח את עיסוקיו השונים וימהר לסייע.

החברים בקבוצות כולם נהגים עם רכבים, חלקם אברכים המשתמשים ברכבם לנסיעות בתוך העיר ועד לאנשים העובדים לפרנסתם, שבדרך לעבודה או בחזור יעברו בכל מקום - על הדרך או במיוחד, כדי להעביר תרופה או כל דבר אחר. כל ארגוני החסד נעזרים בקבוצות הווטסאפ הללו, וישנו שיתוף פעולה מלא בין הארגונים.

בקבוצות לא תמצאו שום דיון על חדשות ונייעס, רק מעשי חסד, פעמים יקרה שחבר יעתביק משהו בטעות - אך טעות כזאת היא בלתי נעימה כי הקבוצות הן אך ורק למעשי חסד. דבר חריג שכן יכתבו יהיה באם יוולד לחבר קבוצה במזל טוב בן או בת, אז כלל החברים והמנהלים יאחלו מזל טוב ואף ישתתפו בשמחתו.

בין האנשים המרכיבים את הקבוצות תמצאו אישי ציבור, מנהלי ת"תים, עסקנים, סגני ראשי העיר, חברי מועצות, מנהלי ישיבות בכל הארץ המסייעים דבר יום ביומו כפשוטו ממש.

כיום קיימות למעלה ממאה קבוצות, ובהן יש עשרה קבוצות בעולם בברוקלין, אנגליה, צרפת אוקראינה ועוד, המשמשות להעברת חולים לבתי חולים בעולם, בקבוצות אלו המטרה כשצריכים להעביר חולה לחו"ל או תרופה - או אז נעזרים באנשי המקום שדואגים לכל הביורוקרטיה.

למשל, בערב פסח האחרון היו צריכים להעביר תרופה מצרפת לישראל שאינה בנמצא בישראל ולהביא אותה לארץ לוקח חודש וחצי, מתנדב שנסע במיוחד מהארץ הגיע לשם והמתנדבים המקומיים הכינו את הקרקע לקבלת התרופה, ובערב שביעי של פסח נחת בישראל עם התרופה לחולה.

הסיפורים רבים מספור: מתנדב שיצא ממודיעין עילית ולקח משפחה להדסה עין כרם וחזר חזרה לסנהדריה - שם הוא עובד, קיבל טלפון עם קולה של אשה השואלת מתי אתה בא לקחת אותי מסנהדריה לשערי צדק, הלה נדהם ושאל איך הגעת אלי? התברר שהיא טעתה במספר אחד של מתנדב בדרכי מרים שמספרו דומה, וכך, כשהוא ב'אטרף של חסד' המשיך וקיים מצוה נוספת.

סיפור נוסף חובק עולם על תוצאות בדיקות שהיו אמורים להגיע ללונדון תוך 24 שעות בטיסה שנקבעה לשעה 7:30 בבוקר, הבדיקות היו בצפת והיו צריכות להגיע למודיעין עילית עד 5:30 לפנות בוקר, בזכות המתנדבים הבדיקות הועברו למירון, מתנדב נוסף העביר לבני ברק ומבני ברק מחלק עיתונים העביר לצומת שילת ומשם היישר לידיו של המתנדב שיצא ללונדון והבדיקה הגיעה בשעה המיועדת לשמחת כולם.

גם בימי שישי העבודה היא רבה, משפחה שיצאה מהצפון לשבות במרכז - עברה תאונת דרכים בכביש 6 שעה לפני שבת. חצי מהמשפחה הועברה לבית החולים והחצי השני היו צריכים 'לעשות שבת', וכמובן, בזכות הקבוצות אורגנה שבת בחדרה כולל שינה - בזכות קבוצת העיר חדרה.

רק בשלג האחרון והסוער בירושלים נפתחה קבוצה של מתנדבי רכבי ארבע על ארבע שלקחו חולי דיאליזה לטיפול היומי וחולי סרטן לבדיקות, וכן חתנים וכלות לחופות. צוות שלם שניהל את הקבוצה הוכיח פעילות אינסופית שעברה את ארגוני ההצלה הרשמיים.

גם בחלוקת הקמחא דפסחא של עזר מציון חולקו ב-70 מוקדים ברחבי הארץ על ידי המתנדבים החברים בקבוצות.

ובתוך כל הקבוצות יש קבוצה שבה חברים מאה מנהלי קבוצות מכל רחבי הארץ, המנהלים את המקרים יחד ומטפלים בנושאים הכבדים.

חולה במחלה ל"ע שהיה כבר בשלב סופני ונעזר רבות על ידי המתנדבים ורצה להניח תפילין ובזכות זה ה' יבריא אותו, הדבר הועלה בקבוצת המנהלים ותוך חצי שעה אורגנו לו תפילין כשלבסוף הצליח לגבור על המחלה ויצא מכלל סכנה.

אחת לשנה נערך ערב הוקרה לכלל המתנדבים בכל עיר ועיר בנפרד, בו הם מקבלים תשורה נאה ומאזינים לדבריו של יו"ר הארגון הרב חנניה צ'ולק.

אין ספק כי מדובר בפורצי דרך ראשונים מסוגם בתחום עשיית החסד הגדולה ש"לא ברור קודם לכן איך הסתדרו בלי זה", כדברי אחד המתנדבים.
ווטסאפ חסד מחוברים חיים בית חולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד