י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

משואת האפליה: פורץ הדרך עו"ד יואב ללום

בוגר פורת יוסף ותלמידו של הגר"י יוסף, נשא את דגל המאבק באפליה העדתית בחינוך החרדי ורשם הצלחה מסחררת, ששיאה בתקדים שנקבע בפרשת 'זכרון' • במשך חודש וחצי הוא היה בראש רשימת המאויימים של משטרת מחוז ירושלים, אבל ברור לו שהוא מוכן לעבור הכול שוב • הכירו את פורץ הדרך במאבק באפליה

משואת האפליה: פורץ הדרך עו"ד יואב ללום


עו"ד יואב ללום, בן 35, יליד כרמיאל, נשוי ואב לארבעה ילדים ומתגורר בירושלים.

ללום בוגר ישיבות פאר משה בפתח תקווה ופורת יוסף בעיר העתיקה, למד לאחר נישואיו בכולל 'יחווה דעת', כיהן כראש לשכתו של הראשל"צ הגר"א בקשי דורון, והוא מחזיק תואר ראשון במשפטים מהקמפוס החרדי בקריה האקדמית - שם שימש כיו"ר אגודת הסטודנטים, ותואר שני מהאוניברסיטה העברית. נוסף על כל זה, מכהן ללום כרב צבאי בדרגת סגן ומשרת במילואים.

בשנת תשס"ו, נשא את דגל המאבק באפליה. על פי הנתונים, ב-1.9.2006 היו 480 בנות חרדיות ספרדיות בירושלים בלי כיתה ט', ו-113 בנות בלי כיתה א'. בשנה האחרונה לעומת זאת, המצב הוא כאפס בנות ללא מוסד לימודי - ולא רק בירושלים, כאשר התופעה מצטמצמת משנה לשנה באופן הדרגתי.

פעילותו של ללום גרמה כבר ב-2007 להקמת ועדת ערר שהובילה בעקבותיה את כל השינויים. זכורה במיוחד בפרשת עמנואל ב-2008 - בה הופרדו בנות אשכנזיות מספרדיות, ובשיאה של הפרשה אף נשלחו ההורים שהואשמו בגזענות למאסר בשנת 2010 והפרשה חוללה הדים בכל העולם ונחשבה לקו פרשת המים במאבק באפליה בחינוך החרדי.

ללום הגיש ב-2011 את בג"ץ הסמינרים שיצר שינוי משמעותי בכל הליכי הקבלה לסמינרים במוסדות במגזר החרדי, והוא ממשיך בפעילותו זו בכל עת שמדובר באפליה בחינוך ילדים.

נגמר המאבק באפליה?

"המערכת רק נהייתה יותר משוכללת. הדרך עוד ארוכה, אבל אין ויכוח שהמצב טוב יותר מ-2006. לאחר הקמתה קיבלה ועדת הערר עררים בודדים בשנה, אך בשנה האחרונה היא כבר קיבלה מאה אחוז מהעררים - כולל פרשת זכרון המפורסמת בה נקבע תקדים של קבלת ערר על מוסד פטור".

לא פחדת?

"זכיתי ואת כל מהלכיי הכתיב והוביל וניווט מורי ורבי הגר"י יוסף, שלפני יומיים הייתה אזכרה במלאות שנתיים לפטירתו. הוא חסר לנו כל יום וכל שעה. כשיש לך גב חזק כזה אי אפשר לפחד. בשיא פרשת עמנואל הייתי במשך חודש וחצי בראש רשימת המאויימים של משטרת מחוז ירושלים וזכיתי לאבטחה צמודה, ועדיין, כשאני מלווה בברכתו - לא פחדתי".

היית עושה זאת שוב?

"בהחלט, הייתי חוזר על כל התהליך מחדש".

האם הורה שבנו לא התקבל צריך להילחם, או שקיים חשש לפגיעה בילד?

"היום ועדת הערר פועלת בצורה כזו שכבר לא מתייחסים אליה כמלחמה. על הילדים כמעט ואין השפעה אחר כך, יש אולי מקרים בודדים שהייתה המשכיות בעניין".

למה הממסד הפוליטי לא מבצע את התפקיד?

"לצערי הרב אריה דרעי מדבר על אפליה - אבל לא רואים פעולות שיוצרות שינוי בטיפול באפליה".

ולתפארת מדינת ישראל!
ללום אפליה חינוך ספרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד