כ"ה אייר התשפ"ד
02.06.2024

אובמה: "אם יהיה צורך, צבא ארה"ב יתמודד עם איראן"

בראיון ל-MSNBC אומר נשיא ארה"ב: "צריך לשים דברים בפרספקטיבה - התקציב הצבאי שלנו הוא 600 מיליארד דולר; של האיראנים - 17 מיליארד דולר" • "הזהרתי מפורשות את איראן לא לסייע למורדים החותים בתימן"

  • ד' אייר התשע"ה
אובמה, פלאש90
אובמה, פלאש90


נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אינו מתרגש מהחלטת רוסיה למכור לאיראן סוללות טילי 300-S, מערכות מתקדמות להגנה מפני מטוסים. בראיון לערוץ החדשות MSNBC אמש (ג'), אמר אובמה, כי אם יהיה צורך, יוכל צבא ארה"ב "לחדור דרך" מערכות אלה.

כמה ימים לאחר שאמר במסיבת עיתונאים, כי הוא מופתע מכך שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, המתין זמן רב כל כך לאשר את מכירת הסוללות, ניסה אובמה בראיון להקטין בחשיבות העסקה: "זו מכירה שהיתה תלויה ועומדת במשך שש שנים. זה מדאיג. התנגדנו לכך, במיוחד בגלל העובדה שאנו (ארה"ב ואיראן) עדיין בתהליך מו"מ".

אבל, המשיך אובמה, "אנו צריכים לשים דברים בפרספקטיבה. התקציב הצבאי שלנו הוא, בערך, קצת פחות מ-600 מיליארד דולר. התקציב הצבאי (של איראן) הוא קצת יותר מ-17 מיליארד דולר. גם אם האיראנים הצליחו להניח יד על כמה מערכות להגנה אווירית, אנו נוכל לחדור דרכן, אם יהיה צורך בכך".

"בסופו של דבר, האיראנים הם אלה שייצטרכו לחזור לשולחן הדיונים כדי להנציח (בחוזה) את מה שכבר הוסכם (בשלבים קודמים של המו"מ)", אמר נשיא ארה"ב.

אובמה הזהיר את טהראן מפני הסלמה במשבר בתימן על רקע דיווחים שנושאת מטוסים אמריקאית מתקרבת למפרץ עדן ותצטרף לאוניות סעודיות שם כדי לסכל מאמצים איראניים להעביר למורדים החותים בתימן משלוחי נשק דרך הים.

"בשלב זה, הספינות האיראניות נמצאות במים בינלאומיים", ציין אובמה. "יש סיבה לכך שאנו מחזיקים כמה מספינות הצי שלנו במפרץ הפרסי, והסיבה היא להבטיח את חירות השיט באזור. הודענו (לאיראנים) שאם יש כלי נשק (בספינות האיראניות) שיימסרו לפלגים היריבים בתימן, צעד שעלול לפגוע בחירות השיט, זו תהיה בעיה".

הוא אמר, כי מעורבות איראנית בסכסוך בין המורדים החותים לבין יחידות של צבא תימן על השליטה במדינה רק תסבך המאמצים למצוא פיתרון פוליטי לעימות. "אנו צריכים להושיב יחדיו אך את הצדדים כדי למצוא הסדר פוליטי... מלחמה באמצעות שליחים (איראן השיעית נגד סעודיה הסונית - ר.ד) אינה הפיתרון. אמרנו לאיראנים שהם צריכים להיות חלק מהפיתרון, לא חלק מהבעיה".

בתשובה על שאלה על טביעת כ-800 הפליטים בים התיכון, בדרכם מלוב לאירופה, אמר אובמה כי האסון נובע מתהפוכות פוליטיות: "בעית הפליטים מלוב היא תוצאה של סכסוכים שבטיים וחילוקי דעות בעלי אופי דתי. היא גורמת לכאוס. צריך לשים את הדברים בפרספקטיבה מסוימת. במזה"ת ובצפון אפריקה מתחוללים שינויים שכמותם לא ראינו מזה שנות דור. העולם המוסלמי נמצא עתה בעיצמו של תהליך שבו יהיה עליו לבודד ולהקיא מקרבו את הקיצוניות שמוצאת את ביטויה בדעאש. זה יהיה פרוייקט של דורות".

"אני רוצה להזכיר לאנשים, שלמעשה יש כנראה כיום פחות מלחמות ופחות אלימות בהשוואה למה שהיה עלול להיות לפני 30, 40 שנה", אמר אובמה.
1

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד