כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

המפסק החשמלי שמסעיר את רבני ארה"ב

רבני ארה"ב הוציאו קול קורא נגד שיווקו של מפסק חשמלי, ה'כשר' כביכול לשימוש בשבת: "להסיר מכשול"

המפסק החשמלי שמסעיר את רבני ארה"ב


רבני ארה"ב נסערים, על רקע יוזמה לייצור המוני של מתג הכשר כביכול לשימוש בשבת.

לפני כשבוע הושק תחת המותג KosherSwitch, באתר גיוס הכספים "אינדיגוגו", מפסק חשמלי שכביכול מותר לשימוש בשבת.

באתר החברה תואר המכשיר ככשר לשימוש בשבת ובעל המיזם טוען כי קיבל את אישורו של הרה"ג הרב יהושע נויווירט זצ"ל מחבר "שמירת שבת כהלכתה".

היזם הצליח לגייס ליוזמה שלו עשרות אלפי דולרים. לפי בעל המיזם המפסק מותר לשימוש בשל שימוש על ידי גרמא.

היוזמה עוררה התנגדות עזה. הרב ישראל רוזן יו"ר מכון צומת, פרסם הבהרה לפיו "האישור המוצג ע"י החברה בשם הגר"י נויבירט זצ"ל (המומחה מספר אחת להלכות שבת ואשר ספרו 'שמירת שבת כהלכתה' הפך לנכס צאן ברזל בתחום זה) הוצא ממנו בהטעייה, כפי שסיפר לי אישית, סמוך לפרסום הדברים. הוא ציין בכתב ידו על גבי המסמך של החברה שההיתר הוא "לרפואה ובטחון בלבד". יתר כל כן, הרב נויבירט טרח וכתב למנהל החברה (בכ"ח בטבת תשע"ב) מכתב רשמי: "בענין מה שכתבתם בשמי להתיר מין 'כושר גרמא', להתיר לכתחילה לגרום להדליק חשמל בשבת – לא יתכן. ומעולם לא עלה על דעתי אלא לצורך חולה ובטחון. ונא לפרסם דבר זה ברבים שלא יצא תקלה על ידי".גם הרב אביגדר נבנצל, רבה של העיר העתיקה, שהוזכר כמי שמאשר את המכשיר, אמר לי בפגישה ביום כ' באלול תשע"א כי מעולם לא אישר כדבר הזה, ובודאי שאין שום היתר שלא לצורך רפואי או בטחוני".

כך גם גדולי התורה באמריקה פרסמו קול קורא תחת הכותרת "להסיר מכשול" ובו הם מזהירים מהשימוש בהתקן. על המכתב חתומים גדולי הפוסקים בארה"ב, הרה"ג שמואל קמינצקי, הרה"ג דוד פיינשטיין, הרה"ג חיים ישראל בעלסקי, הרה"ג שלמה אליהו מילר והרה"ג משה טובי לף.


חשמל שבת חולה בטחון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד