י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"קדושים תהיו - איש אמו ואביו תיראו"

לא לחינם נסמכו ציווי ההתקדשות ומצוות מורא אב ואם זה לזה, שהרי אחד מהם משליך על השני, וכפי שניתן לראות בחוש

"קדושים תהיו - איש אמו ואביו תיראו"


קדושים תהיו כי קדוש אני ה' אלקיכם. איש אמו ואביו תיראו וגו'.

אפשר לבאר את הסמיכות שהתורה כתבה את ענין הקדושה לכיבוד אב ואם: אמנם מצוה היא עלינו להתקדש ולקדש את מעשינו, כי קדוש אני, היות ומושרשים אנו ממחצב הנשמות ממקום גבוה ביותר, ויש לכולנו חלק אלו-ה ממעל, וחובה עלינו להתנהג בקדושה וטהרה יתירה מה שלא שייך לאומות העולם שהם עם הדומה לחמור,

ברם, אומרת לנו התורה, ידוע תדע שחלק גדול מהטהרה והקדושה של הילדים תלויים בהורים, דהלא שלשה שותפין באדם הקב"ה אביו ואמו, ובאופן שההורים הביאו לעולם את ילדיהם כך יהיה יותר בנקל להם לשמור על אורח חיים קדושים וטהורים, דאם ההורים מתנהגים כבהמות ח"ו אז רואים זאת על הילדים, ויותר קשה להם להתגבר על נפש הבהמית שלהם, ורח"ל מתנהגים לפעמים כבהמות וחיות טרף, אבל כשההורים בונים את הבית בקדושה וטהרה על דרכי התורה והיראה ושומרים קלה כבחמורה בפרט בדיני טהרת הבית, הילדים יוצאים עם צלם יהודי קדוש... (הרה"ק ר' אורי מסטרליסק זצ"ל)

וראיתי במפרשים שמבארים הדבר ביותר לעומק, מה שאנו רואים היום בזמנינו לצערינו הרב, שכל זמן שבני ישראל שמרו על טהרת וקדושת הבית היו הבנים והבנות יראים את הוריהם ומכבדים ושומעים בקולם, כשההורים מקימים את הקדושים תהיו – הילדים שומרים את איש אמו ואביו תיראו.

ברם מאז נחלשה הקדושה בקרב התינוקות שנשבו, והפסיקו לשמור את הדברים שהסבים והסבתות שלנו מסרו את נפשם בכל הדורות, ולפעמים טבלו בנהרות קפואים - מאז נחלש מאוד גם החלק השני של אמו ואביו תיראו, ואנו רואים אצליהם היום ממש חוצפא יסגי, שבן קם באביו... ואין שום כבוד ויראת הכבוד להורים, מה שגם הם מתפעלים מזה שאצל השומרי תורה רואים בחוש איך שהילדים מכבדים ומוקירים את הוריהם, באופן הראוי אכן להערכה.

והדבר בידם להתחיל לשמור את מסורת אבותינו ואמותינו בטהרת וקדושת הבית, וודאי יראו תוצאות בגידול בניהם ובנותיהם, שיתחנכו בדרך הישר והטוב כראוי לבני ובנות ישראל.

ולחיזוק הענין ראיתי בספר כרם ציון על התורה (מהרב בן ציון רז שליט"א מנקיי הדעת שבירושלים) שמביא רמז נאה על מה שכתבנו שבסימן רמ' בשו"ע או"ח מדבר מהלכות צניעות כידוע, ובסימן ר"מ ביו"ד מדבר בהלכות כיבוד אב ואם, לרמוז דהנזהר בראשון זוכה לנחת רוח מילדיו.
ואף אלו הנחשבים כבר כחרדים לדבר ה' ושומר תורה ומצוות צריך להתחזק וללמוד תמיד את ההלכות שדברי תורה צריכין חיזוק, ובפרט בדברים שכתוב ברש"י הק' בפרשתינו שרוב גופי התורה תלוין בה, צריך להתחזק ולחזק אחרים.

ויהי רצון שנזכה לקדושה וטהרה, ועל ידי זה לרוות נחת דקדושה מיוצאי חלצינו, ויערה עלינו השם רוח טהרה ממרום לקרב את הקרובים והרחוקים כי קדוש אני ה' אלוקיכם, ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים אמן.
קדושים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד