אלפי ילדים יישארו בבית: איום בהשבתה כוללת של רשתות הגנים במודיעין עילית ובביתר
דרמה חסרת תקדים בערים החרדיות בעקבות משבר פיטורי מאות הגננות הוותיקות וסכנת סגירת עשרות הסניפים | מנהלי רשתות הגנים הגדולות שיגרו מכתב אולטימטום דרמטי לשר החינוך ולראשי הערים: "אם לא יימצא פתרון מיידי, שנת הלימודים הבאה לא תיפתח כלל" | הגננות הוותיקות זועקות במכתב בהול לחברי הכנסת: "נוצר מצב אכזרי שבו הוותק והניסיון שלנו הפכו לעונש כלכלי עבור הרשתות"
- משה ויסברג
- ח' תמוז התשפ"ו
- 1 תגובות
משבר פיטורי הגננות וסגירת הגנים ברשתות הגנים החרדיות מגיע בשעות האחרונות לנקודת רתיחה חסרת תקדים: מנהלי רשתות הגנים המובילות במודיעין עילית ובביתר עילית שיגרו מכתב דרמטי לשר החינוך ולראשי הערים, ובו הם מודיעים כי אם לא יימצא פתרון אמיתי ומיידי למשבר, שנת הלימודים הקרובה לא תיפתח כלל בכל רשתות הגנים בערים אלו.
מדובר ברעידת אדמה של ממש עבור מודיעין עילית, ביתר עילית ומשרד החינוך. זאת לאחר שהמשבר, שהחל ברשת גני אגודת ישראל, מתרחב לרשתות נוספות שכבר נכנסו להליכי פיטורים של מאות גננות ולסכנת סגירה של עשרות סניפים, והופך כעת לאיום כולל על מערכות הגנים באותן ערים.
מי שעומדים מאחורי ההצהרה הדרמטית הם מנהלי הרשתות המרכזיות, שמחזיקות יחד מאות גנים במודיעין עילית ובביתר עילית ואלפי גנים ברחבי הארץ.
על המכתב חתומים: גיל דוד, מנהל רשת "גני מרכז"; ישראל גולדקנופף, מנהל רשת "גני בית יעקב"; אברהם מקלב, מנהל רשת "גני עץ הדעת"; יעקב רוזנשטיין, מנהל רשת "גני מורשה"; ישראל גולומב, מנהל "רשת הגנים של אגו"י"; גילה מלאכובסקי, מנהלת רשת "גני החושן"; ויחיאל זילבר, מנהל רשת "גני התמר".
במכתב הדרמטי כתבו מנהלי הרשתות כי הם רואים את המשבר החמור ככזה שאינו נוגע לרשת אחת בלבד, אלא לכלל מערכת הגנים:
"כולנו נמצאים באותה הספינה", כתבו המנהלים. "ברור לכולנו לחלוטין כי גם מי מהבעלויות שלא הגיעה להחלטה על סגירת גנים כעת, תגיע לאותו מבוי סתום בדיוק בעוד שנה מהיום".
בהמשך המכתב הם מבהירים כי בעקבות ההתפתחויות המדאיגות ברשתות הגנים, אין בכוונתם לעמוד מנגד.
"לגננות המסורות, שעובדות במשך שנים ארוכות בעיר ועושות מלאכת קודש בחינוך בנותינו, מגיע לקבל את תנאי רפורמת 'אופק חדש' בזכות ולא בחסד", כתבו.
בשל כך הודיעו מנהלי הרשתות כי אם לא יוסדר הנושא, כלל הרשתות החתומות על המכתב ישבתו ולא יפתחו את שנת הלימודים הבאה, ה'תשפ"ז. "אנו קוראים לך להתערב בנושא בדחיפות על מנת למנוע את השבתת מערכת החינוך", חתמו המנהלים את מכתבם לראש העיר.
בימים האחרונים שיגרה נציגות של כ-150 גננות ותיקות מכתב בהול לחברי הכנסת ולבכירים בממשלה, בדרישה להתערבות מיידית להצלת רשתות הגנים, לעצירת גל הפיטורים ולמניעת סגירת עשרות גנים כבר בשלב זה, שלטענתן נכפו על הרשתות בעקבות התנהלות בעייתית ומתמשכת של משרד החינוך.
המכתב עורר סערה רחבה במערכת החינוך החרדית וברשתות הגנים ברחבי הארץ, ואף הוביל לטלטלה במערכת הפוליטית ולשורת מהלכים מאחורי הקלעים. אלא שבהיעדר פתרון שורשי וקבוע, הודיעו מנהלי רשתות הגנים כי אם לא יוסדר הנושא באופן מלא, הם יכריזו על עצירת פתיחת שנת הלימודים הקרובה בכל רשתות הגנים, עד להסדרת העניין.
לטענת הגננות, מדובר בנשים שהקדישו עשרות שנים לחינוך ילדי ישראל, צברו ניסיון מקצועי רב והשקיעו את מיטב שנותיהן במערכת. כעת הן מגלות כי דווקא הוותק, ההכשרה וההשכלה שרכשו לאורך השנים, במקום לעמוד לזכותן, הופכים דה פקטו לסיבה שבגללה הן עלולות לאבד את מטה לחמן. זאת שכן תקצוב גני הילדים נעשה לפי ממוצע ותק גננות שרירותי והנחות עבודה שנקבעות על ידי משרד החינוך ללא שום זיקה למציאות בשטח. כך גננת שהשקיעה שנים רבות בהכשרה ובהתמקצעות וצברה ותק של 30 שנה ויותר, מקבלת שכר כגננת מוסמכת בלבד (דרגה מינימלית) ועבור ותק של 16 שנה בלבד. זהו עיוות יסודי וחסר היגיון.
במכתב ששיגרו כתבו הגננות: "נוצר מצב אכזרי ונורא: ככל שאנחנו גננות טובות יותר, ותיקות יותר ולמודות יותר, כך הרשת מפסידה עלינו יותר כסף. המערכת מייצרת עיוות מובנה שבו החזקת גננת ותיקה היא 'עונש כלכלי' לרשת, ודוחפת את ההנהלה בעל כורחה, מתוך חוסר ברירה תקציבי, לפטר אותנו".
"אל תטעו: זה אינו משבר מקומי. מדובר בכשל מערכתי שתוך זמן קצר יגיע לכל הרשתות בארץ. אם משרדי החינוך והאוצר יתנו יד לעוול הזה, בקרוב יעמדו רשתות חינוך נוספות בפני אותה קריסה. ייקבע כאן תקדים מחריד שבו עובדת הוראה תדע שצבירת ותק וניסיון היא גזר דין מוות לפרנסתה. האם זו תורת החינוך? האם זהו המוסר הציבורי של מדינת ישראל?".
חשוב להדגיש כי רשתות הגנים המדוברות אינן עסק פרטי שבעליו מבקשים להגדיל את רווחיהם על חשבון העובדות. מדובר בעמותות ציבוריות המפעילות זה עשרות שנים מערכת חינוך ענפה למאות אלפי ילדים וילדות בציבור החרדי, תחת מגבלות תקציביות קשות ותוך הישענות כמעט מוחלטת על תקציבי המדינה.
לכן, לטענת הגננות, האחריות למצב אינה מופנית לפתחן של הנהלות הרשתות, שנאלצות לסגור מאות גני ילדים ללא תחליף ראוי לילדי המגזר. שורש המשבר נמצא בשיטת תקצוב היוצרת מלכודת בלתי אפשרית: ותק וניסיון הופכים להפסד כלכלי, וההפסד מוביל לפיטורים.
הנושא הכואב והמרכזי ביותר שעליו מצביעות הגננות הוא העיכוב בהסדרת תוכנית "אופק חדש" בגני הילדים. לדבריהן, החלת התוכנית והשלמת המתווה התקציבי יספקו מענה מיידי לפערים שנוצרו וימנעו את קריסת מערך העסקת הגננות הוותיקות.
במכתבן הציגו שלוש דרישות מרכזיות:
תקצוב מלא בהתאם לוותק: חיוב משרדי החינוך והאוצר לתקצב את הגנים לפי הוותק האמיתי, ההשכלה והדרגה של כל גננת, כפי שנהוג במערכת החינוך הרשמית.
הסדרה מיידית של "אופק חדש": השלמת המתווה התקציבי שיאפשר את החלת התוכנית ברשת הגנים כבר בשנת הלימודים תשפ"ז, וימנע הפסדים כבדים בגין העסקת גננות ותיקות.
הקפאה מיידית של הפיטורין: התערבות דחופה של משרדי החינוך והאוצר, ומתן רשת ביטחון תקציבית זמנית שתאפשר לעצור את הפיטורים עד לגיבוש פתרון קבוע.



הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות