י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

יותר מ-4,000 הרוגים בנפאל, חשש מאנרכיה

מספר ההרוגים ממשיך לגדול בקצב מסחרר, כחמישים ישראלים עדיין מוגדרים מנותקי קשר, ומשרד החוץ מתגייס לאתר אותם • צפו

צלם:פיסבוק
צלם:פיסבוק


התקשורת בנפאל מדווחת כי מספר ההרוגים ברעידת האדמה הקשה שפקדה את המדינה עלה ל-4,100 בני אדם, כך הודיע משרד הפנים בקטמנדו. הרשויות צופות שהמספר יעלה עוד.

מניין הפצועים עומד על 6,538 בני אדם - כמו כן 90 בני אדם נהרגו במדינות שכנות באסון רעידת האדמה.

כאוס בנמל התעופה הבינלאומי הקטן בקטמנדו, וזאת על רקע "הרכבת האווירית" שמחישה למדינה מזון וציוד הומניטרי ולוגיסטי. על המסלולים נוצר לחץ רב של מטוסים ובית הנתיבות עמוס בתיירים המבקשים לעזוב את המדינה ולשוב לארצותיהם.

ארבעה מטוסים של חיל האוויר ההודי, העמוסים בציוד תקשורת, אספקה הומניטרית ואנשי הצלה נאלצו לשוב לניו דלהי בגלל העומס בנמל. ארבעת המטוסים אמורים לנחות בקטמנדו הלילה, אז צפוי המצב בשדה להשתפר. כך צייץ דובר משרד ההגנה של נפאל בחשבון הטוויטר שלו.

בסמוך לשעה 16:00 הורגש שוב רעש אדמה בעוצמה 5.1 בצפון-מזרח הודו, שלושה ימים לאחר רעש האדמה ההרסני שפקד את אזור קטמנדו שבנאפל, בעוצמה 7.8.

דובר צבא נפאל אמר כי מבין 100 אלף חיילי הצבא כ-90% משתתפים בפעולות החילוץ וההצלה.

ארגון הסיוע "וורלד ויז'ן" מסר כי צוות ראשון מטעמו הצליח להגיע אל מחוז גורקה, מוקד רעידת האדמה ביום שבת, אך עדיין מתקשה לאסוף מידע מהכפרים באזור. מהארגון נמסר כי כמה מהכפרים הנידחים נמצאים במרחק של שלושה ימי הליכה מהאזור בו היה מוקד הרעש בגורקה, גם אם הכבישים פנויים.

ראש מבצע הסיוע בנפאל של הארגון הבריטי "קייר אינטרנשיונל", לקס קסנברג, אמר לגרדיאן כי על פי דיווחים בחלק מהכפרים הנידחים נהרסו בין 70% ל-90% מהבתים, והביע חשש כי מספר ההרוגים יעלה ל-10,000 ואף 15,000. לדבריו העדיפות הראשונה היא לספק מחסות חירום לתושבים שאיבדו את בתיהם, וכן מים נקיים ואמצעי סניטציה. הוא הזהיר כי הגישה לאזורים נידחים רבים תתאפשר ברגל בלבד משום שייתכן כי הדרכים אליהם משובשות בשל רעידת האדמה.

אלפי נפאלים החלו להימלט מהבירה קטמנדו בעקבות רעידות המשנה החזקות אתמול, שהגבירו את החשש ממחסור במזון ובמים. הדרכים היוצאות מהעיר היו לפי דיווחים עמוסות באנשים רבים.

ג'יפ של הפניקס בדרך לחלץ 7 ישראלים באזור הבנג'י. המחלצים הגיעו עכשיו לנקודה הכי קרובה שאפשר עם הג'יפ. באור ראשון יצעדו לחילוץ רגלי עד להגעה אל הנקודה בה נמצאים הלכודים הישראלים.

כ-50 ישראלים עדיין מנותקים
שליח חב"ד במדינה, המרכז את הישראלים, כתב בפייסבוק לפני כשעה: השעה כעת 6 ורבע בערב. ארוחה חמה מוגשת כעת לכל דורש בבית חב"ד קטמנדו. אנו מבינים מרגע לרגע שתהליך יצירת הקשר עם כולם והבנת מימדי האסון שקרה כאן יקח יותר מזמן משחשבנו בהתחלה. בנתיים משתדלים לחזק את החברים והמשפחות הדואגות. מבטיחים שלא נפסיק לרגע לפעול בכל המישורים.

משרד החוץ הודיע כי 50 ישראלים בנפאל עדיין מוגדרים כמנותקי קשר, וכי ריכוז המאמץ בשעות האלה הוא בחילוץ כל הישראלים הנמצאים בנקודות מרוחקות. לפי הודעת המשרד, יעשה "מאמץ גדול לשכור מסוקים בכל מקום אפשרי למטרה זו. במקביל, לכל נקודה שניתן להגיע אליה ברכב, יצא רכב".

לפי תמונת המצב, אותרו 490 ישראלים, יש חמישים מנותקי קשר. בלנגטנג 55 ישראלים, בבסיס אוורסט-22, אנפורנה-51, פורקה-37, קטמנדו- כל היתר. נרשמו 199 לטיסה חזרה ארצה.

צוות החילוץ של חברת הביטוח "הראל" חילץ היום ארבעה מטיילים ישראלים שהיו תקועים באזור האוורסט. הפינוי בוצע באמצעות מסוק של "הראל" שאיתר את המטיילים אשר יצרו קשר באמצעות משואה לוויינית ונמצאו במצב רפואי טוב.

משלחת החילוץ של צה"ל עושה כעת את דרכה למדינה. המטוס, מסוג בואינג 747, עושה את דרכו לקטמנדו לאחר עיכובים רבים בשל תנאי התשתיות הקשים בנפאל. הטיסה צפויה לנחות תוך 12 שעות ואז תחל משימתם של 190 חברי המשלחת שבמטוס: הקמת בית חולים שדה בקטמנדו שיהיה ערוך לטפל בפצועים מרעידת האדמה, ליילד ולהקים מחלקת ילדים, ואף לערוך ניתוחי חירום בתנאי שדה.

מול משרד החוץ בירושלים הפגינו בצהרים הורים למטיילים מנותקי קשר, בקריאה לזרז את תהליכי החילוץ של ילדיהם הנמצאים בנפאל. "עד עכשיו אנחנו צריכים לרדוף כל הזמן אחרי גורמים ולנסות למצוא פיסות מידע, ואנחנו לא יודעים כלום", סיפרה אחת האמהות. אב אחר הוסיף: "המצב שם כאוטי, הוא בכאוס מוחלט ולכן אנחנו מבקשים שכמה שיותר מהר יגיעו לילדים". אם אחרת הוסיפה: "ההודעות נעשו יותר מלחיצות כמו 'יש פה מפולות, אנחנו חייבים חילוץ. אמא מה קורה? אני מפחדת'". מנכ"ל המשרד נסים בן שטרית הזמין את ההורים לחדר המצב, ועדכן אותם שהושקעו מיליונים, ונעשים מאמצים לשכור מסוקים, כדי לסייע באיתור הנעדרים.

במשרד החוץ הישראלי הפועל במתכונת חירום, מתמקדים במתן מענה למשפחות ישראלים מנותקי קשר, סיוע לישראלים בשטח והקמת מערך חילוץ למאות הישראלים הנמצאים בנפאל, ובסיוע הומניטארי ראשוני לנפאל, והטסת צוות חילוץ ורפואה לשטח. במקביל הערכות להקמת בית חולים שדה בשטח.

השגרירות הישראלית בקטמנדו פתחה את שעריה לישראלים המבקשים מקלט, ומארחת בתחומה מאז יום שבת למעלה מ-150 ישראלים. כמו כן, השגרירות פועלת רבות בנסיונות האיתור, חילוץ והסיוע לישראלים אחרים השוהים בנפאל. זאת לצד היערכת בשטח לקבלת הסיוע האווירי, והקמת בית חולים שדה בשטח.

קבוצה ראשונה של 18 ישראלים ובהם תינוקות נחתו בצהרים בישראל עם מטוס חילוץ, בהם חמישה תינוקות. בשעות הקרובות צפויים לצאת מטוסי סיוע מישראל לנפאל. על גבי המטוסים משלחת גדולה של נציגי פיקוד העורף, רופאים, סנטירים וטכנאי מכונות וכן מטען רפואי וציוד הנדסי רב. בתום פריקת הציוד צפויים מטוסי הסיוע להחזיר לארץ ישראלים הנמצאים בנפאל.

יו"ר לשכת התיירות ישראל - נפאל ומנכ"ל חברת התיירות למזרח - flyeast, יריב פישר, קיים בשעות האחרונות פגישת חירום עם שגריר נפאל בישראל, פראהלד קומר פראסאי, בעניין הישראלים הלכודים ברכסי ההרים בנפאל. לבקשתו, פנה השגריר הנפאלי לגורמי ממשל בנפאל, וסיכם כי בשעות הקרובות יוקצו מסוקים לחילוץ ישראלים התקועים באזורים מבודדים וברכסי ההרים.
נפאל ישראלים חילוץ רעידת אדמה הרוגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד