כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

מעל ל-400 איש נהרגו בתאונות דרכים בשנים האחרונות בגלל מפגעי בטיחות

מנכ"ל אור ירוק: "על משרד התחבורה לקחת בחשבון גם את העמודים והעצים בעת תכנון או שיפור כבישים, כדי לוודא שבמקרה של תאונה העמודים והעצמים יתפרקו או יפלו ולא יגרמו למוות מיותר"

מעל ל-400 איש נהרגו בתאונות דרכים בשנים האחרונות בגלל מפגעי בטיחות


בשבוע שעבר ארעה תאונה קטלנית מצמררת בה נהג רכב, צעיר בן 20, נהרג בהתנגשות רכבו בעמוד חשמל ברח' אבא הלל סילבר באזור התעשייה הצפוני בלוד. כעת מתברר, כי מדי שנה נהרגים רבים בתאונות דרכים בעקבות התנגשות רכבים בעצמים דוממים הנמצאים בצידי הדרך, ביניהם גם עמודי חשמל.

על פי נתוני עמותת אור ירוק, 421 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים ב- 11 השנים האחרונות (2003 עד 2014), בגלל שתשתית הדרך הייתה מסוכנת ולא הייתה סלחנית לפגיעות. עוד עולה מהנתונים, כי בין השנים 2003-2014 נפגעו כמעט 18,548 בני אדם מתוכם 2,181 נפצעו באורח קשה בתאונות המוגדרות "תאונות עם עצם דומם".

תאונות עם עצם דומם הן תאונות שבהן אדם מתנגש בעמוד חשמל, עמוד של תמרור, גשר, עץ וכו'.
בפילוח על פי סוגי העצמים עולה כי במהלך השנים האחרונות אלו הן סוג הפגיעות השכיחות:
• 103 בני אדם נהרגו כשהתנגשו בעמוד חשמל, עמוד תאורה ועמוד טלפון ו-3,970 נפצעו, 518 קשה
• 99 בני אדם נהרגו כאשר התנגשו בעץ שעמד בצד הדרך ו-2,254 נפצעו, 399 קשה.
• 96 בני אדם נהרגו כשהתנגשו בגדר הבטיחות שאמורה לספוג את עוצמת הפגיעה ו-6,047 נפצעו, 504 קשה.
• 22 בני אדם נהרגו כשהתנגשו במבנה בצד הדרך, 1,492 נפצעו ו-171 נפצעו קשה.
• 19 בני אדם נהרגו כשהתנגשו בתמרור או בשלט, 1,032 נפצעו ו-93 נפצעו קשה.
• 51 בני אדם נהרגו כשהתנגשו בעצם דומם אחר, 2,919 נפצעו ו-367 נפצעו קשה.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "תשתית הדרך אמורה להציל חיי אדם ולא לגרום למוות. עמודי חשמל ותאורה, עמודי תמרורים, עצים שמוצבים במקום מסוכן הופכים קטלניים במקרה שנהג מתנגש בהם. על משרד התחבורה לקחת בחשבון גם את העמודים והעצים בעת תכנון או שיפור כבישים, כדי לוודא שבמקרה של תאונה העמודים והעצמים יתפרקו או יפלו, ולא יגרמו למוות מיותר. צריך להחליף את העצמים הדוממים שבצידי הכבישים שמסכנים את כולנו, לכאלה שיספגו את המכה או ישברו בעת התנגשות".

הפתרונות המקובלים לצמצום מספר תאונות התנגשות בעצמים הקשיחים ולהורדת חומרתן הם באמצעות הרחקתם של המכשולים מצידי הדרך ויצירת מרווח חופשי, הפיכתם לשבירים בעת התנגשות, או על ידי השימוש במגנים מפני הסכנות- מעקות בטיחות וסופגי אנרגיה.

הפיכת המכשולים למזיקים פחות לרכב המתנגש ולנוסעיו, הינה באמצעות שימוש בעמודי תאורה שבירים וקדיחת חורים במבנה העמודים העשויים מעץ. עמודי תאורה שבירים נמצאים בשימוש בארצות הברית וסקנדינביה כבר מעל 20 שנים ולפי מחקרים, מביאים לירידה של כ -30% במספר הנפגעים.
אור ירוק תנועה תאונות כביש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד