י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מסע ההסתה של החרד"קים: למעלה ממאה תלונות, 4 תיקים, אפס כתבי אישום

למרות המקרים הרבים של תקיפת חיילים חרדים, עד כה לא הוגשו כתבי אישום נגד מעורבים בתופעה • רק 4 תיקים הועברו לטיפול לידי הפרקליטות והם הניבו אפס כתבי אישום • הפרקליטות: "צריך לתקן את חוק העונשין" • מי אשם באוזלת היד?

גרפיטי "חרד"קים החוצה". צילום: פלאש 90
גרפיטי "חרד"קים החוצה". צילום: פלאש 90


במהלך השנתיים האחרונות, מתנהל קמפיין "חרדקים" נגד חרדים שמתגייסים לשורות צה"ל, כאשר בחלק מהמקרים החיילים מותקפים מילולית, ובמקרים חמורים יותר חיילים מותקפים אף פיזית. על רקע זה בודק 'בחדרי חרדים': כיצד מתנהלת המערכת המשפטים מול התופעה?

ביום שישי האחרון, הותקף מילולית קצין צה"ל כאשר הגיע לבקר שני חיילים בודדים בשכונת מאה שערים בירושלים. בהמשך אף יודו לעברו אבנים. אישי ציבור רבים מחו נגד המתקפה. וגם חברי הכנסת החרדים הצטרפו לגינויים. עם זאת כלי התקשורת המימסדיים התעלמו - זולת 'המודיע' שגיחנה את המקרה. הגינויים, שפורסמו גם בעבר, לא באמת הביאו עד כה להפסקת התופעה המבישה.

גורמים בצה"ל האשימו את הפרקליטות שאינם עושים די על מנת למגר את התופעה, כדוגמת הגשת כתבי אישום נגד תוקפי חיילים חרדים.

בדיון שנערך בועדת החוץ והביטחון בכנסת (ועדת המשנה לכוח אדם ולמשאב האנושי בצה"ל) לפני כשנה, חשפו נציגי צה"ל כי מאז 05/2013 ועד 03/2014 התקבלו 136 תלונות בנושא תקיפת חיילים חרדים על רקע גיוסם. מהם, 38 מקרים של איומים ואלימות בשכונות החרדיות בירושלים ו-44 בבני ברק. בנוסף, התקבלו 45 פניות של חיילים שחששו מאי קבלה שלהם או של בני משפחותיהם למוסדות חינוך.

בפרקליטות המדינה הגיבו לפניית 'בחדרי חרדים' והיא הבהירה כי "אנו רואים בחומרה רבה את התופעה בה מותקפים חיילים וחיילות, פיסית ומילולית, בשל שירותם הצבאי ובשל כך בלבד, ובכלל זה את המקרה המתואר בפנייה". (תקיפת הקצין במאה שערים א.ש.).

ומדוע עד כה לא הוגש ולו כתב אישום אחד נגד תוקפי חיילים חרדים?

"הפרקליטות מתייחסת במלוא הרצינות לתלונות שמגיעות אליה ובוחנת אותן באופן יסודי. עם זאת, וכאמור בפנייה, רק תיקים ספורים הועברו לטיפול הפרקליטות".

לפי בדיקת 'בחדרי חרדים', למרות התלונות למשטרה, רק 2 תיקים נמצאים בבחינה ועוד 2 נמצאים בתהליכים.

הפרקליטות מציינת אמנם כי, "מקום בו מתגבשות ראיות לכאורה כנגד החשודים, מעניק הדין הישראלי כלים להתמודד עם התופעה, זאת בין היתר בעבירות של איומים, העלבת עובד ציבור, הסתה, תקיפה ועוד". אך כפי הנראה אין די בכך. עובדה היא שעד כה לא הוגש ולו כתב אישום אחד נגד מעורבים בתופעה הזו.

אולם איך בכל זאת מתכוונים להאשים את תוקפי ה'חרד"קים', במסגרת החוק הישראלי, על כך השיבו כי "פרקליטות המדינה פעלה ופועלת לתיקונו של חוק העונשין, באופן שיאפשר שימוש בעבירת ההסתה לאלימות במקרים מתאימים נוספים".

"צה"ל קולט לשורותיו בשנים האחרונות אלפי מתגייסים חרדים לתפקידים משמעותיים בכלל יחידות הצבא" נמסר מדובר צה"ל ל'בחדרי חרדים'. "צה"ל רואה בחומרה, מוקיע ומגנה כל ניסיון לפגיעה במפקדיו וחייליו, העושים לילות כימים בהגנה על ביטחון המדינה ואזרחיה".

פרקליטות חרדקים חיילים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד