י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

פרסום ראשון: הדיחוי האחרון בחתימת ה'שבט הלוי'

שלושה ימים לפני שאושפז בפעם האחרונה, חתם הגר"ש וואזנר זצ"ל על מסמכי הדיחוי לתלמידי ישיבתו 'חכמי לובלין' • 'בחדרי חרדים' עם החתימה האחרונה והמשמעות ההלכתית, שעם חתימת ההסכם הקואליציוני - אקטואלית מתמיד

צילום: משה גולדשטיין
צילום: משה גולדשטיין


במקביל לפתרון המסתמן לסוגיית הגיוס, נחשף היום (ד) לראשונה ב'בחדרי חרדים' מכתב הדיחוי האחרון עליו חתם פוסק הדור, הגר"ש הלוי וואזנר זצ"ל, שלושה ימים בלבד לפני שאושפז בבית החולים בפעם האחרונה.

כזכור, מלבד תפקידו של הגר"ש וואזנר כנשיא ועד הישיבות, שהציב אותו בראש המכריעים בסוגיית שחרור בני הישיבות משירות צבאי. הגר"ש כיהן בעצמו עשרות שנים כראש ישיבת חכמי לובלין, והוא מוותיקי החותמים על דיחויים לבני ישיבות.

על טופס הדיחוי שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', חתם ה'שבט הלוי' זצ"ל שלושה ימים קודם שאושפז בחליו האחרון - ממנו לא קם.

כזכור, בכינוס שערכו חוגי הקנאים בעבר באולמי תמיר בירושלים, נטען כי חתימה על הדיחויים כמוה כ"מסירה", מחמת התחייבותו של ראש הישיבה לדווח לצבא על הפסקת הלימודים של הבחור.
מחתימה זו (שככל הידוע היא מהאחרונות בחייו) ניתן ללמוד את דעתו והכרעתו ההלכתית של הגר"ש וואזנר בעניין.

מן הראוי לציין כי בעבר ערכו חברי ועדת טל ביקור בביתו של הגר"ש, ולאחר שסקר בפניהם את חשיבות לימוד התורה בהיסטוריה של עם ישראל, והבהיר להם כי אין לאפשר כל פגיעה במי שתורתו אומנותו. שאלה אותו עו"ד סטוביצקי כיצד ניתן להתמודד עם הקשיים העולים מההסדר של "תורתו אומנותו".

בתשובה לשאלה הסביר הרב וואזנר (מתוך הפרוטוקול) כי קיימים שלושה דרגות של לימוד תורה: אלה המבקשים ללמוד ומצליחים לעשות כן, אלה המבקשים ללמוד ואינם מצליחים לעשות כן, ואלה שאינם לומדים. רק אלה שאינם לומדים אין "תורתם אומנותם" ורק הם אינם פטורים משירות.



וואזנר מכתב דיחוי חתימה חכמי לובלין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד