כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

העימות של הרב פינטו: "תתבייש, עשיתי לך כבוד"

'הארץ' חושף את התמליל המלא של העימות בין הרב יאשיהו פינטו לתת ניצב אפרים ברכה, כולל חילופי דברים קשים

הרב פינטו בדיון בביהמ"ש השבוע. צילום: שאול גולן, פלאש 90
הרב פינטו בדיון בביהמ"ש השבוע. צילום: שאול גולן, פלאש 90


"אתה שקרן, שקר. אני נשבע בספר תורה שנתתי לך 60 אלף דולר", כך נשמע הרב יאשיהו פינטו, ראש מוסדות שובה ישראל, בצעקות רמות בחדר החקירות על תת ניצב אפרים ברכה, שהכחיש. "שקרן, רמאי נוכל... אני נשבע בקב"ה... מכונת אמת גם עשיתי.. אתה שפכת את דמי".

גידי וייץ ורויטל חובל מאתר 'הארץ', חושפים לראשונה תמלילי שיחות, קטעים מהחקירה ומזכרים של צמרת המשטרה, חושפים כיצד הפכה החברות העמוקה בין ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה והרב יאשיהו פינטו, לדרמה הפלילית של השנה.

בכתבה מגוללים ב'הארץ' את סיפור ההיכרות בין השניים לפני כשני עשורים, כאשר ברכה שימש כראש צוות חקירה בימ"ר תל־אביב. הקשרים הענפים של הרב עם עולם הפשע שזומן למסור עדות. במהלך השנים השניים הפכו לחברים של ממש, כאשר הקשר האישי בין השניים הפכה לחברות של ממש ואהבת אמת, שהגיעו לשיא בשנים 2011–2012.

מעבר לחברות העמוקה, הרב העביר לברכה מידע רב שסייע לו בחקירותיו ביחידה הארצית לחקירות בינלאומיות, והם נהגו להיפגש לעיתים תכופות. בין הפרטים שהעביר הרב לקצין; קצין ביחידה המובחרת יאח"ה מוסר מידע רגיש לחשודים בתיק ליברמן, ואותו קצין נזרק מהיחידה. סייע לגייס עד מדינה בפרשת השוחד של ראש העיר רמת גן צבי. עידכן אותו כאשר חשודים בפרשת שחיתות בעיריית אשדוד קיבלו מידע מוקדם על פעילות המשטרה, ועוד ועוד.

בין הרב לברכה התפתחה תלות נפשית הדדית: הרב שיתף את החוקר הוותיק בקורותיה של חקירת הסחיטה, שהתקיימה בארצות הברית, ובה שימש הרב על תקן מתלונן. חקירה זו העיקה עליו מאוד ובאחד מפיתוליה היה מעורב, על־פי החשד, גם חבר קונגרס רפובליקאי, שזכה (על פי החשד) לתרומות לא חוקיות במזומן מחסידיו האמידים של הרב. בשיחות עם ברכה נקב הרב בשמותיהם של פוליטיקאים בכירים בישראל, שמעורבים, לכאורה, בהתרחשות הפלילית מעבר לים. "פגשתי את הרב ושוחחתי עמו גם בטלפון על פני עשרות או מאות פגישות... ראיתי אז את הרב במצב נפשי קשה מאוד בתקופה מאוד קשה ועוד יותר את הרבנית הרב. סייעתי להם לחיזוק ועידוד מצב רוחם", אמר ברכה.

בשנת 2012 לאחר שנפתחה חקירה נגד עמותה בשם "חזון ישעיה", שהרב שימש שימש כנשיאה, הוא נחשד שקיבל מיליוני שקלים וכן בנסיון לשבש חקירה. כחודש לאחר שנחקר, זימן הרב את ברכה, לשם הגיע כידוע מצוייד במכשירי הקלטה. בסיום השיחה לאחר שביקש שנשותיהן יפגשו לחש על אוזנו: "אנחנו רוצים לתת לך 200". מספר ימים לאחמ"כ אכן הגיעה רעייתו של ברכה אף היא מצויידת במכשירי ציטוט, והרבנית דחפה לה מעטפה לתיק: "יש פה כסף, 100 אלף. בסוכות הרב רוצה לתת לו עוד 100 אלף".

במהלך כל התקופה הרב והניצב עמדו בקשר רצוף, שהיה מתועד עם הקלטות, מזכרים והודעות sms. בחקירה הבאה ביאח"ה, נשאל הרב אם הציע אי פעם שוחד לקצין משטרה. הוא נשבע בחיי בני משפחתו שלא. כשהתוודע לעובדה שברכה הקליט אותו, סיפק הרב גרסה שונה, שלפיה בשנים האחרונות הוא העביר לקצין הבכיר מעטפות גדושות בדולרים. "אני נודר נדר בשלושת הילדים שלי, שהיום יום ההולדת שלהם, שאני נתתי כסף לאפרים ברכה שלוש או ארבע פעמים". לפרקליטות הגיע בהמשך מכתב, שבו מצוטט חוקר פדרלי בשם מריו פיזאנו, שהעיד כי חודשים לפני המפגש בסוויטה והצעת השוחד סיפר לו הרב, כי הוא תומך כספית בברכה. פיזאנו אמר לו שעליו לבדוק אם התשלומים הללו חוקיים ולגיטימיים לפי החוק. הרב אמר לפיזאנו שהתשלומים חוקיים.

כאשר הציגו חוקרי המשטרה את הציטוטים המפלילים של הרב בפני ברכה, הוא הפנה עורף בפעם הראשונה למי שהוגדר בפיו רק כמה ימים קודם לכן "סמכות רוחנית". "אני מציע לרב לקרוא פרק ט"ו בתהילים: 'שיאמר אמת בלבבו'", התבטא ברכה לראשונה בזעם. "אני בוש שהוא אמר את הדברים האלה... במיוחד שהכניס את ילדיו לתמונה... אני מוכן ללכת לבדיקת פוליגרף אם אי פעם קיבלתי אפילו שקל מאדם שאינו ממשפחתי ואני מוכן שהבדיקה תשמש כחומר ראיה, אף שזה לא קביל בבית משפט. וגם אם תשובת הפוליגרף תהיה שלא ניתן להגיע לממצא, אני מוכן שזה ישמש נגדי... אני, כאדם מאמין, אשים את ידי על ספר תורה בנוכחותו ואשבע בילדַי אם נגעתי או לקחתי כסף מהרב או מכל אדם אחר... היעלה על הדעת שאם קיבלתי ממנו שקל אלך אליו עם מכשירי הקלטה בלי שאני יודע מה הוא יאמר?"

שלושה ימים אחרי שנחקרו לראשונה, ב–14 באוקטובר 2012, התקשרה הרבנית לברכה. "סמכנו עליך והרסת לנו את החיים. לא נסלח לך", אמרה לו וניתקה את השיחה. באותו יום דווח בעיתונות כי ניסתה לשים קץ לחייה.

העימות:
בסוף 2012 נפגשו הרב והניצב, הפעם בגרסת היריבים המרים לעימות, שנוהל על ידי מפקד לה"ב באותם ימים, ניצב מני יצחקי, ואשר תוכנו נחשף לראשונה ב'הארץ'.

הרב: "אני נודר בקב"ה, שאתה לקחת ממני שלוש־ארבע פעמים (כסף)".
ברכה: "הרב, אתה לא יכול לעשות נדר... לא יכול לעשות נדר".
הרב (בצעקות רמות): "אתה שקרן, שקר. אני נשבע בספר תורה שנתתי לך 60 אלף דולר".
ברכה (בצעקות רמות): "שקר!"
הרב: "שקרן, רמאי, נוכל... אני נשבע בקב"ה... מכונת אמת גם עשיתי".
ברכה: "אני מוכן".
הרב: "לך תעשה... אתה שפכת את דמי בשביל דרגה".
מני יצחקי: "הרב..."
הרב: "אל תצעק עלי".
יצחקי: "בואו נירגע".
הרב (לברכה): "אתה ידעת את מצבה של משפחתי..."
ברכה: "אתה הרסת את עצמך".

הצעקות נמשכו. בנקודה זו, כשהדם חם והאיבה רושפת, העלה הרב את שמו של אדם, שברכה הכניס בעבר לכלא בשבתו כראש צוות החקירה של ימ"ר תל אביב, עבריין בכיר מאוד לשעבר בשם נחמן כהן, שהורשע בשלהי שנות ה–90 בניסיון לרצוח את בנו של הסנדק הישראלי יחזקאל אסלן. כהן הורשע בניסיון רצח ונשפט ל–15 שנות מאסר.

הרב: "נחמן כהן, אתה לא ביקשת ממנו 400 אלף דולר?"
ברכה (בזעם): "תתבייש... תתבייש".
"איפה הקלטת שאצל ציון אמיר? איפה האיומים? איפה מה שדיברת איתי?" המשיך הרב. הוא התייחס לקלטת, שנמצאת לכאורה אצל פרקליט הצמרת, ובה טענות של העבריין נחמן כהן על כך שברכה ביקש ממנו 400 אלף דולר.
ברכה: "תתבייש, תתבייש".

יש לציין שנחמן כהן הכחיש בתוקף את הדברים בעדותו במשטרה. בשלב הזה הרב עלה מדרגה: הוא האשים את החוקר הבכיר בשיתוף פעולה עם המאפיה המקומית והעלה את שמו של העבריין בן כהן, מראשי כנופיית רמת עמידר.

הרב: "בן כהן — לא אמרת לו 'תברח מהארץ, עומדים לעצור אותך?'"
ברכה: "תתבייש במה שאתה אומר, תתבייש".
הרב: "לך תקרא לבן כהן..."
ברכה: "תקרא לבן כהן".
הרב המשיך להטיח בברכה האשמות חריפות, והקצין הכחיש אותן, תוך שהוא משיב לרב בדברים קשים.
הרב: "אתה שקרן. איך אתה יכול לשקר ככה. תוריד את הכיפה. שקרן".
ברכה: "אתה תוריד! אתה תוריד!"
הרב: "אם אתה יכול להיות שוטר, זו בושה למדינת ישראל".
ברכה (צועק): "אתה בושה!"

כשיצחקי הקריא לברכה קטעים מעדותו שבהם סיפר כיצד לחש הרב על אוזנו שהוא רוצה לתת לו באמצעות רעייתו 200 אלף דולר. "זה מדויק לחלוטין", אישר ברכה. "לא רוצה לדבר איתו", השיב הרב כשהתבקש להישיר מבט אל ברכה ולהגיב על הדברים, "כתוב: אסור להסתכל בפני רשע". יצחקי ביקש שיישיר אליו מבט: "אני לא צד", אמר. הרב: "חברו נקרא רשע".

אני מתבייש שהכרתי אותך... תסתכל לי בעיניים" אמר הרב. ברכה הישיר מבט: "בעיניים". הרב: "לא, אתה משקר בעיניים". ברכה: "ואתה שחקן גדול".
הרב המשיך והתעקש, כי הרעיף על ברכה כספים בעבר, לדרישת הקצין הבכיר. "אני נשבע שנתתי לך 60 אלף דולר", אמר. ברכה: "ולו שקל אחד. אף פעם לא קיבלתי מעטפות מהרב".
הרב: "אני נודר, אני נודר".
ברכה: "אתה נתת לי כסף?"
הרב: "נתתי לך כסף".
ברכה: "אתה לא מסוגל להיות רב, לא מסוגל להיות רב".
הרב: "אתה שקרן ורמאי, נתתי לך ופחדת שאנשים שמעו על זה".
ברכה: "מי שמע? מי שמע? לא יכולים לשמוע, כי זה לא קיים".

העימות הגיע לסיומו. דיאלוג אחרון ופרידה:
ברכה: "עשיתי לך כבוד כרב, חבל לך על הזמן".
הרב: "אני עשיתי לך כבוד".
ברכה: "הערכה, חבל לך על הזמן".
הרב: "אתה מדבר על הערכה? תראה מה עשית?"
ברכה: "אתה עשית לעצמך".
הרב: "אני נשבע שלקחת כסף... תישבע בילדים שלך!"
יצחקי ניסה להסות את השניים, אבל ברכה התפרץ: "לא, רגע, אני חייב. אנחנו שנינו הולכים לפוליגרף. על הכסף שנתת לי, אם נתת לי שקל, אני אומר, שקל, כן? אני שם את ראשי תחת גרדום ומוריד אותו... ומתאבד".
הרב: "לך תעשה את זה".
ברכה: "תתבייש".
הרב משה פינטו ברכה עימות תמליל חקירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד