י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

פתרון עקום: מה יקרה אם מס הרכישה יעלה?

פקידי האוצר משתמשים שוב ושוב בפטיש 5 קילו, אבל העלאת מס הרכישה תזיק בסוף לזוגות הצעירים, ואל תדאגו למשקיעים

פתרון עקום: מה יקרה אם מס הרכישה יעלה?


אי שם באסיה התיכונה קיימת מדינת ״טימטומניה״, שמה של המדינה נקבע עקב שלטון הפקידים המונהג בה. ב״טימטומניה״ הממשלה ממליצה, אך הפקידים קובעים. מדינה לא גדולה, אך מפורסמת. בשנים האחרונות סובלת המדינה מהתקפת חרקים זריזים וקפצניים. אמצעי הריסוס וההדברה כשלו. חרקים בכל פינה. במערכת הבחירות ״בעיית החרקים״ היתה הנושא המרכזי. קמה ממשלה חדשה ב״טימטומניה״ ובקווי היסוד נקבע להילחם בחרקים בכל צורה ואופן.

הפקידים שנכשלו עד עתה בכל מאמציהם לרסן את מגפת החרקים נזעקו ומיידית שלפו המלצות חדשות. ראשית דבר: לצייד כל אזרח בפטיש 5 ק״ג עם קת ארוכה, בכדי להלחם בחרקים. לכוד את החרק, שפד אותו על שיפוד, והכה בו בחוזקה! קראו תשדירי השירות באמצעי התקשורת.

יום הבשורה היה יום ״חג״ לחרקים. החרק קטן, זריז וקופצני, הוא מסתתר בפינות ובמיסתורים אליהם הפטיש לא מסוגל ולא יכול להגיע. אין בעיה לחרק למצוא מחבואים, סדקים, זוויות שבהם הפטיש המגושם לא יכנס ולא יכה. שמחו החרקים, וצהלו יצרני הפטישים. האזרחים נשארו סובלים. והפקידים? אלו שהביאו את המגיפה למדינה? הם ידאגו להמלצות חדשות לממשלה הבאה.

מי שמדמה סיפור הזוי זה, ואת הפתרונות המומלצים בו, למכת התייקרות הדירות בארצנו הקטנה שבאסיה-התיכונה, להמלצות הפקידים שגרמו לעליית המחירים המטורפת לפתרון הבעיה, יש לו על מי לסמוך, אך הוא עושה זאת על אחריותו האישית בלבד.

פקידי האוצר יודעים דבר אחד. הפתרון האולטימטיבי לכל בעיה - להשתמש בפטיש 5 קילו. למלחמה בחרקים ובמקרה שלנו ליוקר הדירות. כגון, הרעיון ההזוי של שיעור מס-רכישה 20 אחוז לדירות להשקעה.

הסצנריו במקרה שהצעה הזויה זו תתקבל ותופעל הלכה למעשה הולך להיות כך, רשמו לפניכם:

בטווח הקצר המשקיעים בכוח ו-או בפוטנציה אצים ורוכשים כל דירה בנויה ו-או מתוכננת. המחירים מזנקים למעלה. הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור ניזוקים עוד יותר.

בטווח הבינוני הקבלנים עסוקים בבניית אלפי הדירות שנמכרו לפני הגזירות החדשות. השוק רווי, מוצף. הקבלנים מפחדים ללכת למכרזים, חוששים להיכנס להוצאות תכנון, אין בניה חדשה. הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור ״מיואשים״.

בטווח הארוך - אין בניה, המחירים מזנקים. הבניה מצטמצמת אך ורק לזוגות צעירים ולזכאים שלא מחויבים במס המטורף. הקבלנים, חברות הבניה, כוח האדם המקצועי והון ישראלי עצום משתנע לפרויקטים בכל רחבי העולם הגלובלי.

עשרות יחידים וחברות מפרסמים בארץ על אפשרויות ״השקעות-נדל״ן״ באנגליה, גרמניה, צרפת, ארה״ב, קנדה, ועוד. השקעות בעזרת הלוואות נוחות וזולות למימון 70 אחוז מהנכס. תשואה מקובלת של 7 ואף 8 אחוז על הנכס, גם לאחר כל העמלות ומיסוי תביא לרווח על ההשקעה של 10 אחוז לשנה. הר-החסכונות וההון הישראלי ״יתרמו״ לשיגשוגן של ארצות המערב בעלות שוק נדל״ן מפותח.

על פי הסכמי הסחר והמיסוי עליה חתומה ישראל, כלכלת ישראל תרוויח רק את הפרשי המס בישראל, לאחר מלוא תשלומי המס המקומיים, מהצדיקים שיצהירו על הכנסתם בחו״ל...

מס הכנסה יגייס גדודי פקידים חדשים לעקוב אחרי יענקל מאשדוד-רובע ח׳ שקנה דירה להשקעה בלונדון שם אחיו מתגורר. מסעודה משדרות שקנתה חנות במרסי-צרפת שם מתגוררת נכדתה. יאיר מצפון תל אביב שקנה בית משרדים בניו-ג׳רסי שם בנו משתלם ברפואה ונויה מטלביה-ירושלים שקנתה מרכז קניות קטן בבוסטון שם הבת משלימה דוקטורנט במשפטים.

שלטונות המס יגייסו גדודי פקידי-מס נוספים למעקב והכנת שומות, פרקליטים שיתבעו, שוטרים שיאכפו. רק בבתי המשפט הסתומים ממילא, לא יהיה שינוי! עקומת מצבת כוח האדם בשירות הציבורי תזנק מעלה, האבטלה תרד לפחות מ5 אחוז! גירעונות הממשלה יצמחו! המגזר היצרן, היצואן, הבונה ופועל ימשוך בעול וימשיך לשאת על גבו הדואב משא כבד מנשוא של, שירות ציבורי חולה, משק מסורבל ולא יעיל. שלטון הפקידים יתעצם!

זו המטרה, לא? מדינת ״טימטומניה״!

מה שכל סוחר יודע. מחירים לא מורידים במיסים! לא יודעים נערי האוצר התאורטיקנים. מחירים מורידים בשחרור חסמים והגבלות בתכניות מתאר ובינוי. ביטול ביורוקרטיות תכנוניות ותקנות דרקוניות ״כסתחיו״ת״ שמייקרות ולא מועילות. הצפת השוק בסחורות ובמקרה שלנו קרקעות, הפחתת מיסים שתגיע לצרכן, לא ליזם. השקעה מסיבית בתשתיות ומבני ציבור בכדי שראשי הערים יחפצו בבניית אלפי דירות חדשות בעריהם. כיום בערים רבות ראשי העיר מונעים בגופם בניית דירות חדשות בגלל מחסור בתשתיות.

עכשיו נטפל בפטיש! מי יקנה דירה להשקעה עם 20 אחוז מס רכישה? אף אחד! רק מי שיש לו אפשרות לרשום את הדירה על שם בוגר-פטור. ״ייבאו״ קרובי משפחה מחו״ל, בעלי ת.ז. ישראלית שיצהירו על זכותם לפטור! זוגות ״יתגרשו״ פורמאלית בכדי לזכות בפטור-נוסף להשקעה לגיטימית. דירות יקנו באופציות או בהלוואות עד שהילד יהיה בן 18! המוח היהודי ימציא פטנטים ו״תיחמוני״ מס. אף אחד לא ישלם 20 אחוז!

המחירים יטפסו. התכנון העתידי יצומצם מחוסר ביקוש, קופת המדינה תפגע קשות. מלאי הדירות ימעט, לזוגות הצעירים ולזכאים זה יהיה אסון! עוד פקיד טעה, אז מה? התפקיד הבא שלו במגזר הפרטי במשכורת עתק, מובטח.

למרות פרשיית מע״מ אפס שטלטלה את שוק הנדל״ן וגרמה לייקור נוסף ומיותר, יתברר לנו שעיתונאי שהופך לשר אוצר זה ״הרע במיעוטו״. באם שר האוצר המיועד משה כחלון ״יאמץ״ את הצעות ״נערי האוצר״ שלפחות במלחמה להרגעת ״שוק הדיור״ כשלו לחלוטין עד עתה. הכשלון מובטח ויהדהד. הצלחתו של משה כחלון בהורדת מחירי הסלולר נבעה מפתיחת השוק ליזמים נוספים ורבים והצפתו. לא מגזרות מס שהוטלו על שלושת המפעילים הוותיקים. כל גזרת והכבדת מס מוטלת על הצרכן הסופי ומייקרת.

הצלחתו של משה כחלון תזקף לזכותו בהמשך דרכו הפוליטית לעתיד. כשלונו, ישפיע קשות ויכביד על ״עצם ואיכות החיים״ של הזוגות הצעירים והמעמד הבינוני ממנו הוא שואב את קולותיו. המעמד העשיר ״יודע״ לפזר ולבזר את הונו, השקעותיו ונכסיו גם ללא השקעה ״בדירת השקעה״ נוספת בישראל.
מדינה פקידים אוצר פתרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד