י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

אם הרווחים היו גבוהים, לא היו פונים אליכם

פעם אחר פעם נופלים אברכים בהשקעות וירטואליות, הגיע הזמן לשים לזה סוף ולהבהיר - אף אחד לא מחפש לתת לכם כסף

אם הרווחים היו גבוהים, לא היו פונים אליכם


אף פעם לא נעים להיות המוכיח בשער, אבל לעיתים חייבים לעשות את זה. יובהר: אינני מתייחס לסיפור אחד ספציפי, אלא דווקא לתופעה שהולכת ופושה בציבור שלנו, ובכל פעם אנו שומעים על עוד סבב שמאמלל עשרות אנשים ושולח אותם לחיים של חובות, טרטורים ו'גלגולי הלוואות'.

אין עדיין הסבר ברור למה שמניע את האנשים, אבל המטרה היא אחת: להיות המיליונרים החדשים. התשוקה הזו מוכרת בכל העולם. פעם זה היה ב'היי-טק', לפני זה בשוק ההון, עוד קודם לכן בתחום היהלומים, ועכשיו, בכל העולם, ובמיוחד בישראל, מדברים על האקזיטים.

כל שעל המשתוקק לכסף הצעיר לעשות, הוא להמציא איזה סטארט-אפ חדש, עדיף כזה אשר מבטיח תשואה אסטרונומית, למצוא קבוצת משקיעים מחו"ל ולעשות את המיליונים. כל בר דעת מבין שמדובר בשאיפה בלתי רציונאלית. כי על כל סטארט-אפ שמישהו מכר, אלפים אחרים נשכחו בתהום הנשיה. אבל הדימיון עובד תמיד שעות נוספות, והמציאות פחות כנראה.

אבל כל הדברים האלה מתגמדים מול תופעה כואבת הרבה יותר, שמתרחשת אצלנו במגזר החרדי. על גבם של מאות - ואולי כבר אלפי – אברכים תמימים. תופעת ההשקעות.

תוכלו למצוא את ההצעות כמעט בכל עיתון או אפילו בלוחות המודעות שעל תחנות האוטובוסים ועמודי החשמל. "השקעה בטוחה", קוראת המודעה. "רווחים גבוהים", מתחרה רעותה. הצד השווה שבכולן, שהן מציעות תשואות בלתי נתפסות. מאות אחוזים זזים מהכא להתם ללא ניד עפעף. וכל שנותר לקורא המסכן והתמים, הוא ללוות כמה גרושים ולהמתין למיליונים שיגיעו.

הצרה מגיעה כשאנשים שאין להם איך לגמור את החודש, לווים תוך משכון דירתם, או שמים את מעט הכסף שההורים הצליחו להניח בצד עבורם לרכישת דירה עתידית, ואחרי זמן מה הם מגלים כי לא רק שאין רווחים, אלא שהקרן נעלמה אי שם.

שתי בעיות עיקריות קיימות באפיקים הללו של ההשקעות. ראשית, הבעיה ההלכתית. המציאות היא שכאשר מבטיחים לך תשואה גבוהה שלא קשורה לביצועי העסקה או ההשקעה, ובאחוזים שאינם סבירים, דע לך, שבד"כ הכספים האלה מתגלגלים איכשהו להלוואות בשוק האפור, או זו סתם הונאת פונזי קלאסית. כמו כן, התשואות, אם ישנן, כרוכות בבעיה הלכתית של ריבית. וכך נוצר מצב אבסורדי של אנשים שבהתנהגותם היומיומית הם מקפידים על קלה כבחמורה, אך על כך שהם עוברים על איסור ריבית דאורייתא הם כלל לא חושבים.

הבעיה השניה היא, חוסר המקצועיות. איך פתאום אנשים מוכנים לסמוך על אדם שכלל לא הכירו, ולהפקיד אצלו את מיטב כספם ועתידם? קשה להבין איך אנשים מסכנים את כל עתיד משפחותיהם, בהסתמך על לחישה שגונבה לאוזנם או מודעה חסרת 'אבא' שהם ראו באחד מעיתוני הפרסום, לו רק היה משקיעים אצל איש מקצוע פרומיל מסך השקעתם ומקבלים ליווי מקצועי לא היו מוצאים את עצמם לאחר זמן מועט מול שוקת שבורה.

הכלל בדברים האלה צריך להיות ברור. ראשית: חייבים איש מקצוע. יש אנשים שיודעים להעניק תוכנית עסקית ברורה. אחרי שקובעים מטרות, בודקים בטוחות, מכירים את היכולות ויודעים בדיוק לאן הולכים, אפשר ורצוי לחשוב על העתיד.

שנית, רשמו לפניכם: אם כל הרווחים האלה היו כה בטוחים וודאיים, אף אחד לא היה פונה אליכם. סמכו על כל אותם משקיעים מומחים שהם היו מוצאים דרך להשיג את הרווחים האלה בעצמם. הם לא היו מנסים לחפש שותפים להצלחה.

שותפים בעסקים שכאלו מחפשים כשיודעים שיש כשלון באופק.
השקעות טור כסף רווחים חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד