כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

הרב פינטו: "מניפולציות, עזות מצח ותחכום" • צפו בוידאו

שלב הטיעונים לעונש במשפט הרב יאשיהו פינטו הושלם • הפרקליטות דורשת להטיל עליו שנת מאסר

צילום: דרור עינב, וואלה NEWS
צילום: דרור עינב, וואלה NEWS


בבית משפט המחוזי בתל אביב התקיים הבוקר (א') הדיון השני והאחרון בטיעונים לעונש, בו ביקשו בפרקליטות להטיל על הרב יאשיהו פינטו שנת מאסר ואפילו לא יום אחד פחות, וכן הטלת "קנס משמעותי". "זה העונש הראוי ולא פחות ממנו. אל לו לבית המשפט לסטות מעונש זה למטה", אמרה התובעת רחלי חזן פלדמן.

בפתח הדיון שנערך באולם הגדול, מפאת עשרות חסידיו שהגיעו גם לדיונים הקודמים, הורה הרב לחסידיו להישאר מחוץ לאולם, כך שהאולם היה ריק. השופט ד"ר עודד מודריק העיר בחיוך "הצטמצמנו".

הפרקליטה ציינה כי העונש הראוי בתיק זה, במידה ולא היו מגיעים להסדר טיעון, היה בין שנתיים לארבע שנות מאסר בפועל בגין עבירת מתן השוחד.

"מדובר בתיק חסר תקדים בחומרתו מבחינת הניסיון לפגוע בפעילות רשויות גופי אכיפת החוק. מתן שוחד בסכום כל כך גבוה לקצין משטרה בכיר במסגרת של השתלשלות, במהלכה היה ניסיון נמשך לשבש חקירת משטרה, הוא דבר חסר תקדים בחומרתו. מדובר בניסיון לשחד קצין משטרה בכיר על מנת לקבל מידע על חקירות, שבה נותן השוחד נחקר באזהרה. מדובר במתן שוחד בסכום גבוה מאוד - 200 אלף דולר".


צילום: אלי שלזינגר, יוגב אטיאס, Ynet.

עוד ציינה הפרקליטה כי מאז חודש אוגוסט 2012 ועד נובמבר 2013 התנהלה חקירה סמוייה נגד הרב. עם הפיכת החקירה לגלויה ב-2/12/13 נשלחו לרב הודעת שימוע וכתב חשדות. עורכי דינו פנו מיד ליועץ המשפטי לממשלה עם מידע שלדבריהם יטלטל את המדינה. בפרקליטות כי בירור האמת וחקירת מח"ש נגד ארביב מצדיקות הגעה להסדר טיעון.

התובעת השתמשה במילים חריפות נגד הרב פינטו, כשהתייחסה לכתב האישום שהוגש: היעדר רתיעה וחוסר אכפתיות לרשויות שלטון החוק והכל כדי לקדם אינטרסים אישיים של הנאשם ושל מקורביו. "מעשיו כללו איסוף מידע שיטתי, מניפולציות, עזות מצח ותחכום. זאת התנהגות שחותרת תחת ערכי שלטון החוק".

בזמן הקראת ציטוטים מכתב האישום, השופט מודריק העיר "צריך לבדוק איך הנאשם ידע את כל הפרטים האלה? (החקירה על מוסדות חזון ישעיה) זה אחד הדברים היותר מעניינים פה. איך חקירה סמויה של המשטרה עם פרטים כ"כ מדויקים מגיעה לידיעת אדם שאולי אפילו אמור להיחקר בחקירה הזאת?"

בהתייחסות למתן השוחד לתנ"צ אפרים ברכה, שסירב לקבל את הכסף, ובהמשך זה הועבר לרעייתו כשהכל מתועד, אמר השופט "הוא לא אומר לו למה הוא נותן לו את הכסף. לא בטוח שהוא אוהב אותו כי אומרים 'שונא מתנות יחיה'".

בפרקליטות ציינו גם כי עד היום הרב פינטו לא לקח אחריות על מעשיו למעט הודאתו לפני 3 שבועות בפרטי כתב האישום. "קיווינו וציפינו שהנאשם יביע חרטה על מעשיו, והתקווה הזאת נשארה באוויר בינתיים". לאחר שהתובעת אמרה כי הרב "פינטו לא הודה מכל הלב", השופט מודריק אמר "אם זה לא הודאה מכל הלב, אני צריך לבטל את הכרעת הדין".

לאחר שהפרקליטה אמרה כי כספי השוחד הגיעו מכספי צדקה, והסנגורים של הרב פינטו התרעמו ואמרו שזה לא מופיע בכתב האישום, אמר השופט מודריק כי הרומאים אמרו שלכסף אין ריח. "אם הוא קיבל 1.2 מיליון דולר (מחזון ישעיה) וביום מן הימים הוא הולך ונותן 100 אלף פרנק לברכה אז מה זה משנה? יש להעביר מסר חד וברור נגד עבירת השוחד. מסר זה יעבור רק אם עבריינים כאלה יישלחו מאחורי סורג ובריח לתקופות מאסר משמעותיות". אמרה התובעת.

פרקליטו של הרב אייל רוזובסקי ביקש מהשופט כי בגזר הדין, יתחשב בפגיעה בבני משפחתו של הרב, במידה והוא ישלח לרצות עונש מאסר בפועל. הוא ציין גם כי כבר נגרם לרב נזק "כאישיות ציבורית רבנית העובדה שהוא מקבל על עצמו אחריות ומורשע בעבירה פלילית מעין זו זה עונש מאוד חמור. פינטו נטל אחריות על מעשיו מתחילת הדרך והביע נכונות להודות מהרגע הראשון. כתב האישום שהוגש הוא כתב אישום שנוסחו הוסכם".

עורך הדין גם ציין את פעילות החסד של הרב, ואת היקפה, בעשרות מיליוני שקלים שניתנו במשך תקופה, בכל היבט של החיים, מרפאות שיניים, מזון, סיוע כספי לנזקקים. "אני מנחש שאדוני לא ראה היקף פעילות משמעותית כזה לטובת החברה ולטובת הנזקקים ולאורך כ"כ הרבה שנים. לא נתקלתי בכזה איש חסד" אמר העו"ד. השופט חייך ואמר שהכל תלוי בפירוש של "לטובת החברה". "לא נתקלתי כי בדרך כלל אנשים כאלה לא עושים עבירות", עוד ציין כי ראה אנשים ששירתו ותרמו את גופם לצה"ל ולחברה, וגם נכשלו.

גזר הדין ינתן ביום שלישי הבא.

צילום: דרור עינב, וואלה NEWS
















הרב משה פינטו הסדר טיעון חסידים בית משפט וידאו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד