כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

עשרות עצורים ופצועים בהפגנת זעם של העדה האתיופית

אלפי בני העדה האתיופית בהפגנת מחאה בככר רבין בתל אביב • המפגינים יידו אבנים ובקבוקים והפכו ניידת משטרה • השוטרים פיזרו את המתפרעים באמצעות רימוני הלם • 68 נפצעו • צפו בתיעוד

צילום: תומר נויברג, פלאש90
צילום: תומר נויברג, פלאש90


עשרות איש נפצעו אמש (א'), בעימותים חסרי תקדים שפרצו במהלך הפגנת העדה האתיופית בככר רבין בתל אביב. בין הפצועים 56 שוטרים ו-12 אזרחים. הפצועים סובלים מחבלות בראש ובגפיים כתוצאה מאבנים וחפצים שהושלכו לעברם.

המחאה החלה בהפגנה המונית של אלפי בני העדה האתיופית במרכז תל אביב, סמוך למגדלי עזריאלי. המפגינים חסמו לתנועה את נתיבי איילון. הם התעמתו עם השוטרים ועם כוחות יס"מ. המפגינים קראו: "שוטר אלים צריך להיות בפנים", "די לגזענות" ועוד.

האלפים הגיעו לצומת הרחובות בגין-קפלן בתל אביב, כאשר אליהם מצטרפים רבים, שהגיעו להזדהות. בין הפוליטיקאים שהגיעו, יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה וחברו לסיעה דב חנין, מרב מיכאלי, איציק שמולי וסתיו שפיר (המחנה הציוני), אילן גילאון (מרצ) וחברת הכנסת לשעבר פנינה תמנו-שטה. בסמוך לשעה 19:30 המפגינים החלו לצעוד לעבר כיכר רבין, שם פרצו המהומות.

המפגינים יצאו להפגין ברחובות לאחר שחייל צה"ל ממוצא אתיופי הוכה ללא סיבה על ידי שוטר בחולון. במשטרה מדגישים כי בישיבה שערך המפכ"ל בשבוע שעבר עם נציגי העדה האתיופית סוכם כי הצוות שהוקם יבדוק טענות ספציפיות לגבי תיקים ספציפיים בהם עלו לכאורה טענות על טיפול שגוי. וזאת בניגוד לפרסומים השונים בנושא.



מפכ"ל המשטרה, אמר כי, "נאפשר להביע מחאה אך לא נסכים להפגנות ללא רישיון בדרך שהם עשו. אין לנו כוונה להמשיך במדיניות הזו לאורך זמן. אמרתי שכל מי שינקוט באלימות , כל מי שירים יד על אזרח או על שוטר אנו נמצה איתו את הדין. עשינו הרבה מאוד כדי לבוא לקראתם כמו גיוס גדול מאוד של יוצאי אתיופיה למשטרה, יש לנו 138 בהליכי גיוס , יש לנו הרבה נערים יוצאי אתיופיה שהכנסו לתוכנית מיל"ה, מאות רבות, כ-800 נערים בשלוש שנים האחרונות. ועדיין יש הרבה מה לעשות. ישבתי איתם והקמנו צוות משותף כדי לראות איך יחד אנו מקרבים ומגבירים את האמון בין העדה למשטרת ישראל. רוב הטענות שלהם לא קשורות למשטרה, רובן שייכות לקשיי קליטה, תעסוקה , השכרת דירות, שילוב בתוך המגזר הציבורי והרבה מאוד טענות שאין להן קשר למשטרה ישיר. יש פה בעיה לאומית, בעיה של קליטה , של קהילה גדולה מאוד".

ביום חמישי האחרון הפגינו אלפים מול המטה הארצי בירושלים, גם שם חסמו צירי תנועה והתקדמו לעבר משרד ראש הממשלה ובהמשך לגשר המיתרים. במהלך ההפגנה נעצרו מספר חשודים כמפירי סדר, ושוחררו בסיום ההפגנה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי מחר ייפגש עם נציגי העדה ועם החייל דמיסה פקיאדה, שסרטון בו תועד מוכה על ידי שוטרים, הצית את המהומות.

חבר הכנסת (ליכוד) אברהם נגוסה, בן העדה אמר: "ההפגנות הללו, כל עוד הן נעשות במסגרת החוק וללא אלימות הן מוצדקות מאין כמותן, ומהוות קריאת השכמה מאוחרת לממשלת ישראל למגר את האפליה המרובה ממנה סובלים יוצאי אתיופיה. מעבר לאלימות המשטרתית הפושעת, יש גם אפליה בקבלה של בעלי תארים למקומות עבודה, בשכירת ובקניית דירות במגוון אזורים על ידי סטודנטים וזוגות צעירים, בכיתות בבתי הספר שמורכבות מיוצאי אתיופיה בלבד וגם בשערי העלייה שנסגרו תוך קריעת משפחות. חייבים לטפל בכל הסוגיות מהשורש ואני מצוי בקשר עם רה"מ על מנת שנעשה זאת".










צילום: דוברות המשטרה


















הפגנה אתיופים תל אביב אלימות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד