כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הבוקר שאחרי: 19 מפגינים יובאו לדיון בהארכת מעצרם

הפגנת האתיופים אמש הסתיימה באקורד צורם: עשרות פצועים ועצורים רבים בחשד להתפרעות, הפרות סדר ותקיפת שוטרים • חילופי האשמות קשים - מי אשם בהתפרצות האלימה? • הפגנה נוספת היום ב-11 בירושלים

המפגינים אמש, פלאש90
המפגינים אמש, פלאש90


19 מהעצורים במחאת יוצאי אתיופיה יובאו היום(ב') לבית משפט השלום בתל אביב לדיון בהארכת מעצרם.

העצורים חשודים בהתפרעות, הפרות סדר ותקיפת שוטרים במהלך המחאה שנערכה אתמול משעות אחר הצהריים במרכז תל אביב, ושהתדרדרה לכדי קטטה המונית מול המשטרה.

משטרת ירושלים נערכת בכוחות גדולים ומיומנים לקראת הפגנה נוספת הצפויה להתקיים היום לקראת השעה 11:00 באזור קריית הממשלה בירושלים.

משטרת ירושלים נערכת לסגירת צירי התנועה הבאים, בהתאם לצורך: שדרות הרצל, שדרות רבין - לא תתאפשר עליה מכביש בגין דרך מחלף גבעת משה, שגרות שז"ר, הנשיא השישי, שדרות בן צבי ורופין.

מיד עם תום ההפגנה אמש החלה חלופת האשמות חריפה בין המשטרה למפגינים אודות הסיבה לפרוץ האלימות. חלק מהמפגינים תלו את האשם במשטרה, שהפעילה כוח לא סביר והגיבה באגרסיביות, בעוד במשטרה האשימו גורמים מתסיסים שפעלו בתוך קהל המפגינים. בנוסף, עלו טענות על פעילות של ארגוני שמאל בתוך המפגינים שהביאו להתססה.

משטרת ישראל פרסמה את ההודעה הבאה: "הכוחות בשטח שמרו על איפוק במהלך כל המחאה, אך בשלב מסוים החלו מעשי ונדליזם ומפגינים רבים נהגו באלימות, תוך סיכון חיי אדם.

"פני משטרת ישראל היו להבנה, התחשבות והכלה, אך מעתה ואילך לא תתאפשר מחאה לא חוקית. מי שפעל בבריונות - ייעצר, והדין עמו ימוצה. במקביל, תימשך ההידברות עם הגורמים המתונים".

ומן הצד האחר רוני, מפגין ששהה בכיכר בעת התפרצות האלימות, מספר על כוח בלתי סביר שהפעילה המשטרה. רוני: "אני הייתי שם, באמצע, ישבנו והקשבנו לבחור ממושקף שדיבר במגפון על הזעקה שלו שהמשטרה מנסה להשתיק על ידי רימוני הלם, ישבנו שם במרכז הכיכר כמעט 40 איש ועוד הרבה שעמדו מאחורינו, אולי חשבו שהשוטרים לא יפגעו באנשים שיושבים ומדברים, מהמקום שישבתי ראיתי שאף אחד מהמפגינים כבר לא היה על הכביש.

"הם עמדו בקבוצות קטנות על הכיכר, ואז שתי המכתזיות עלו על מדרכת הכיכר, ופשוט נסעו ישר אלינו משני כיוונים והתחילו להתיז על היושבים מים כחולים מסריחים, מסביבי אנשים הוטחו על המרצפות, מי שניסה לקום עף עלינו היושבים מאחור, ניסיתי לקום, ואז הם כיוונו עלינו ישיר את הסילון.

"אחרי בערך דקה שהנהגים השתעשעו עם המים, התחיל מטח כבד של רימוני הלם וגז ולא 10 רימונים בדקה אלא עשרות, והכל מתפוצץ עוד באוויר בגובה החזה, קמנו וניסינו כולנו לרוץ כדי לא להיפצע, ואז המכתזיות הופעלו שוב, כאילו כדי לוודא שמישהו יפצע או ימות. אנשים נפלו בכיכר כל הערב, כל שניה מישהו אחר קיבל רימון הלם או גז מכל הצדדים", אמר רוני והוסיף - "והתקשורת והמשטרה קוראים לנו אלימים?".



כזכור, עשרות איש נפצעו אמש בעימותים חסרי תקדים שפרצו במהלך הפגנת העדה האתיופית בכיכר רבין בתל אביב. בין הפצועים 56 שוטרים ו-12 אזרחים. הפצועים סובלים מחבלות בראש ובגפיים כתוצאה מאבנים וחפצים שהושלכו לעברם.

המחאה החלה בהפגנה המונית של אלפי בני העדה האתיופית במרכז תל אביב, סמוך למגדלי עזריאלי. המפגינים חסמו לתנועה את נתיבי איילון. הם התעמתו עם השוטרים ועם כוחות יס"מ. המפגינים קראו: "שוטר אלים צריך להיות בפנים", "די לגזענות" ועוד.

האלפים הגיעו לצומת הרחובות בגין-קפלן בתל אביב, כאשר אליהם מצטרפים רבים, שהגיעו להזדהות. בסמוך לשעה 19:30 המפגינים החלו לצעוד לעבר כיכר רבין, שם פרצו המהומות. במהלך ההפגנה הגיעו חברי כנסת משמאל ומימין לתמוך במפגינים.
אתיופי מחאה תל אביב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד