כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

האם היומונים החרדים מסננים מודעות?

'בחדרי חרדים' פנה לארבעת היומונים החרדים, כדי לשמוע האם הם מסננים פרסומות של השקעות שאינן מבוססות?

צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90


בעקבות הנפילה הגדולה בפשיטת הרגל של איש העסקים יעקב דומב, בעל החברה לנכיון צ'קים בבני-ברק, במסגרתה מצאו את עצמן עשרות משפחות שאיבדו בכומי כסף גדולים לאחר שהתפתו להשקעות - ללא חסכונותיהם, התעורר דיון באשר לאחריותה של העיתונות החרדית לפרסומים שהובילו להשקעות הללו.

הטענה העיקרית שעלתה, כי בעקבות המודעות והפרסום בעיתונות החרדית, אברכים שחסכו שקל לשקל מתפתים להשקיע את כספם ביעדים מפוקפקים, ומוצאים את עצמם בבור ללא תחתית. ואכן, בשנים האחרונות משתרשת נורמה לפיה בחלק מהעיתונים בודקים את המודעות המיועדות לפרסום, בכדי שהקוראים לא ייפלו וישקיעו את כספם על קרן הצבי.

'בחדרי חרדים' פנה ליומונים החרדים בשאלה לגבי המדיניות שלהם בפרסום השקעות ומודעות מהסוג הזה, והאם יש סינון כלשהו.

גורמים באגף השיווק ב'המודיע' טוענים, כי היות ולאנשים יש אימון בלתי מסויג בכל מה שמתפרסם בעיתון, לכן מקפידים ב'המודיע' שלא לפרסם מודעות של השקעות, למרות שמדובר בהפסדי עתק למערכת העיתון מידי חודש בחודשו. יותר מכך, לפחות פעם בחודש מתפרסמות כתבות וידיעות יזומות נגד השקעות אלו ואחרות בעיתון - ולפי התגובות יש לכך הד ציבורי רחב שמונע מאנשים ליפול ברשותם של הנוכלים.

מנכ"ל עיתון 'יתד נאמן', זליג אורלנסקי, אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "הוועדה הרוחנית של העיתון תתכנס לקבוע סוג של כללים בנושא פרסום מודעות מהסוג הזה, יש מקרים של מודעות שכבר כשהן מגיעות אלינו יש מהן 'ריח לא טוב' ואנו לא מכניסים אותן, כאשר לרוב אנחנו יכולים לבדוק את זה. מצד שני יש עסקאות שיש כן אנשים שמרוויחים מהסוג הזה ושלא מדובר בבלוף ואנשים מצליחים בהשקעות, קשה מאוד למערכת של עיתון לזהות לפי הבנאדם, אנחנו לא עוסקים בנדל"ן. צריך שהעיתונים ייצרו לעצמם קשר שאם מישהו שומע על מקרה - שיתאמו ביניהם לבין עצמם, וכן שיכתבו על כך כתבות המתריעות מפני השקעות מן הסוג הזה".

מנכ"ל עיתון 'המבשר' משה פרוש אומר בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "כל חברה שלא מוכרת ואין לה היתר עיסקא אנחנו בכלל לא מתקרבים אליהם ולא מפרסמים, גם ניירות ערך למיניהם אנחנו לא מפרסמים רק השקעות נדל"ן ודברים בטוחים, לא תמצא אצלנו מודעות של קניות של דברים שאין להם בסיס. המבקר של הוועדה הרוחנית שלנו הוא מומחה גדול, וכל מודעה נבדקת על ידו והוא שם דגש על כל נושא ההשקעות. וכמובן שכל מה שמתפרסם אנחנו לא לוקחים אחריות ובאם יצא תקלה אנחנו פועלים לתקן אותה במיידית".

במערכת עיתון 'הפלס' מבהירים ואומרים: "באם אנו יודעים שמדובר בנושא בעייתי אז אין מצב שנפרסם, רק לצערנו הרב פעמים מגיעים אנשים במסווה של היתרי עיסקא ודאגה לציבור וכאן מגיעה הנפילה הגדולה, ואנחנו עושים עד כמה שהעיתון יכול לבדוק את אמיתות המפרסמים, אנחנו עושים את הבדיקות בכדי לא להגיע למצב שהציבור יינזק".
עיתונות השקעות יעקב דומב נפילה פרסום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד