י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מעצרו של אהרן רמתי הוארך עד ליום רביעי

מנהל מדרשת 'באר מרים' חשוד בקבלת דבר במרמה, ובחיפוש שנערך בביתו נמצאו 27 אלף שקלים • סיקור ותיעוד

מעצרו של אהרן רמתי הוארך עד ליום רביעי
צילום מסך ערוץ 2


מעצרו של אהרן רמתי, מנהלה של מדרשת באר מרים, הוארך בבית משפט השלום בירושלים עד ליום רביעי. הוא חשוד בקבלת דבר במרמה, כליאת שווא וקשירת קשר לבצע פשע.

רמתי נעצר אתמול בשכונת סנהדריה, במבצע אכיפה משולב בהובלת משטרת ירושלים בחשד לפעילות בלתי חוקית במדרשת 'באר מרים'. המשטרה עצרה מספר בנות השוהות במקום, בהן אשתו ובתו של רמתי. הוא עצמו לא שהה במוסד ונעצר כעבור שעה קלה בבית כנסת סמוך.

לאחר שנחקרו, שוחררו שאר העצורות, מלבד אהרן רמתי. אתמול בשעות הערב המאוחרות הוא התלונן שאינו חש בטוב, ופונה לבית החולים שערי צדק שם התלונן על מיחושים בלבו. הדיון בבית המשפט נערך היום בהיעדרו. שם כאמור, האריכה השופטת את מעצרו עד ליום רביעי.

עורך הדין איתמר בן גביר, פרקליטו של אהרן רמתי, אומר ל'בחדרי חרדים' "התחושה שלנו שנעשה לו עוול".

השוטת מרים קסלסי, סירבה להאריך את מעצרו על סמך החשד לכליאת שווא, היות ומדובר על מעשים שנעשו שלא בנוכחות רמתי,, וכן שכבר עברו מספר שנים מאז. היא ציינה כי קיים חשד סביר שמצדיק את העמקת החקירה, אך העובדה כי המוסד נסגר (והוצא לו צו הריסה) - אין זו עילה להארכת מעצר.

מעצרו הוארך על סמך החשד של קבלת דבר במרמה, והיא לא קיבלה את הבקשה לשחררו למעצר בית, כאשר לדבריה כל הנוכחים מטעמו של רמתי בדיון "מצדדים ומשוכנעים בחפותו", והוסיפה "אני מסופקת אם מי מהם, יכול להוות מפקח ראוי לדמות כה דומיננטית".


צילום: מוטי קרליץ

מהלך הדיון:
נציג המשטרה מפקח אריה מלכה ורס"ל גל לוי, ביקשו להאריך את מעצרו של רמתי בארבעה ימים, בטענה כי נגד רמתי עומרים חשדות של קבלת דבר במרמה. "מדובר בסכומים די גבוהים של כספים שהוצאו במרמה מהמדינה, אפשר לומר מאות אלפי שקלים, בנוסף מיוחסות לו עבירות של כליאת שווא וקשירת קשר לבצע פשע".

עמותה בשם "יינה של תורה" מתקצבת את באר מרים. על פי החשד, מסמכים שהועברו מהעמותה אל משרד החינוך הם כוזבים. "מדובר בכספים שמועברים לעמותה ואין להם חשבון בנק למדרשה, אין כל דבר שניתן לעקוב אחר הכספים שמועברים, המדרשה מעבירה מסמכים שקריים ליינה של תורה. מי שמקבלת את התמיכה, זה יינה של תורה, אשר מצהירה על התלמידות של מדרשת בית מרים, היא מצהירה על בעלי מקצוע בבאר מרים, שהם בפועל לא בעלי מקצוע".

מי שרשום כיו"ר יינה של תורה הוא יעקב בלוי, הוא נחקר באזהרה, ושוחרר בתנאים מגבילים של אי יצירת קשר וערבויות. גם רחל חממי, מי שקיבלה בפועל את הכסף, נעצרה, נחקרה ושוחררה בתנאים דומים. כמו כן, ישנו חשוד נוסף שטרם נחקר.

מחומר החקירה עולה חשד לכליאת שווא לכאורה של בנות ששהו במדרשה. מבחינת משרד החינוך, מדרשה אמורה לעמוד בכללים מסוימים כדי לקבל תקצוב, זה מצג השווא שהוצא בפני משרד החינוך שמתנהל איזה מערכת שעות שבפועל לא מתקיימת, המורים שהוצגו לא מעבירים שום שיעורים. רמתי בחקירתו, על פי נציג המשטרה, ניסה להציג מצג שאין לו קשר ליינה של תורה, כשבפועל ההתנהלות של יינה של תורה היא מול רמתי. בנוסף התנהל הליך איתו בבית הדין הרבני, הוא חתם על שטר בוררות, שם הציג עצמו כמי שמנהל את המדרשה. תוקף הסכם הבוררות קיבל תוקף של פסק דין בבית משפט מחוזי.

בחיפוש שנערך בבית אהרן רמתי, על פי הדו"ח המשטרתי, נתפס סכום של 27,000 ש"ח של יעל שרעבי.

על פי החשד, רמתי אמר לבנות להתנהג בצורה מסוימת, כדי שלא יהיו תוצאות הרות אסון, "זה סוג של איום על מישהו שלא סר למרותך" אמרה נציגת המשטרה.

"אנו נכנסנו לעשות חיפוש, כאשר רצינו להכנס לחדר השינה של הזוג רמתי, היא אמרה שרוצה להתלבש, למרות שהיתה לבושה, יצאתי החוצה, המתנתי, שמעתי רשרוש שקיות, אמרתי לה שהיא לא אמורה לבצע פעולות אלה, אך לא יכולתי להכנס כי היא אמרה שהיא מתלבשת. לאחר מכן הסתבר כי הוחבאו כספים רבים בחדר. מי שמקבל מעשר, מה יש לו לפחד מזה".

המשטרה ביקשה לגזור על רמתי איסור עיסוק במקצוע של רב מכללה, הרחקה מהעמותה, מהבנות, כאשר בהמשך במידה וישוחרר, "אנו נשקול את האפשרות לבקש גם הרחקה מהעיר". בשלב זה אנו מבקשים הארכת מעצר ב-4 ימים.

עו"ד איתמר בן גביר, אמר: כתוב "קנאת סופרים תרבה חכמה" מדובר בסמינר מוצלח, שמו לעצמם כל מיני גורמים בציבור החרדי להביא לחיסול הסמינר. מכל הטררם הגדול, אין כאן סיפור. מדובר בעבירות קונקרטיות, אילו לא היה מדובר במקרה של פרסום, ספק רב מאד אם היינו עומדים כאן ברגע זה, ואם המשטרה שחוקרת ארועים כאלה בהמוניהם, כלל היתה באה לבקש הארכת מעצר ולו לדקה.

עוד טען, לגבי החשד לקבלת דבר במרמה, כי האבא והאמא של העמותה, מי שרשום, לפחות בשלב זה, מצד המדינה, שוחרר. לא סתם שוחרר, שוחרר בלי תנאים.

"חבריי (החוקרים א.ש.) הביאו את הבד"צ הזה וההוא, זה כל כך דרמטי, שמשטרת ישראל מביאה החלטות של בד"צ, הוא לא רק הביא את זה שהוא חבר בעמותה, אלא שסולק מהמקום. אותם דיינים שכשהם פוסקים שלא צריך לשרת בצבא, המשטרה קופצת וצורחת. פתאם מציגה את החלטות בד"צ. איזה תוקף יש להחלטות אלה?"

השוטת מרים קסלסי, ביטלה את עילת המעצר בגין כליאת שווא, בגלל שעברו כבר מספר שנים מאז והרב לא היה נוכח. לעניין האיומים ציינה כי "מחומר החקירה עולה תמונה של רב דומיננטי, שהתלמידות במוסד אותו ניהל נשמעות לו, חוששות מפניו. האיומים אינם ישירים, אך אוכל לומר כי ישנו שימוש בדת, בעונשים, מניעת ביקור אצל ההורים, שגרמו לבנות לבצע את שהתבקשו. יש שיאמרו שמדובר בחינוך ויש כאלה שיראו בכך שליטה וניצול מצוקות מסוימות". לדבריה, קיים חשד סביר המצדיק העמקת חקירה. אך מצד שני, המוסד נסגר והבנות חזרו כל אחת למקומה. "ועל כן החשש מפני המשך ביצוע עבירות אלה אינו קיים, לפחות בשלב זה".

לעניין קבלת דבר במרמה, "חומר החקירה מלמד על חשד סביר ומעבר לכך, ומדובר למעשה בעבירה העיקרית לטעמי.. מדובר במעשים ומחדלים שיכולים להוות בסיס לעבירה של קבלת דבר במרמה". לטענה כי חשודים אחרים שוחררו בתנאים שלא כללו אפילו מעצר בית ועל אף שאחד מהם רשום כמי שמורשה מטעם העמותה, "אומר כי פעמים רבות בעבירות של קבלת דבר במרמה, החשוד המרכזי, אינו זה שרשום באופן פורמאלי על גבי מסמכים, עוצמת החשדות בעניין זה כלפי המשיב שונה מאשר כלפי חשודים אחרים שנחקרו תחת אזהרה".

השופטת ציינה לגבי הבקשה לשחררו למעצר בית בפיקוח, "הנוכחים באולם, כפי שהתרשמתי מהערות ביניים, מצדדים ומשוכנעים בחפותו של המשיב, אחד כינה אותו "צדיק" ואני מסופקת אם מי מהם, על אף שלא הוצבה על אדם ספציפי, יכול להוות מפקח ראוי לדמות כה דומיננטית", כך שמעצר בית בפיקוח אינו מהווה חלופה הרמטית, כפי שניסה להציע פרקליטו.

בעקבות כך הוארך מעצרו עד ליום רביעי בשעה 10:00. במידה ורמתי ישוחרר היום מבית החולים, יוכל הסנגור לבקש הקדמת הדיון למחרת בצהריים.

צילום: מוטי קרליץ





אהרן רמתי הארכת מעצר בן גביר אשפוז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד