י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הבוס של המשכן: לא אתן להסתה להיכנס

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ל'בחדרי חרדים': "61 זה רק בשביל להתחיל" • צפו בראיון

צילום: קובי הר צבי
צילום: קובי הר צבי



צילום: קובי הר צבי

לכבוד פתיחת מושב הקיץ של הכנסת ולקראת הקמת הממשלה החדשה, התראיין יו"ר הכנסת ח"כ יולי יואל אדלשטיין ל'בחדרי חרדים'.

• זו הקדנציה השניה שלך כיו"ר כנסת. מה מביא אותך לכהן שוב בתפקיד ואיך אתה רוצה לראות את הכנסת ה-20?

"קודם כל הסיבה הפשוטה ביותר היא רצון להמשיך, כי לא מיצינו את הקדנציה הראשונה שלי. כידוע, הכנסת הקודמת התפזרה לאחר שנתיים, וכשיש עוד תוכניות רבות ויש כבר ניסיון זה מתאים. אם אתה שואל אותי לגבי האתגרים, אני יכול לומר כי עשינו הרבה דברים טובים בכנסת מבחינת פרוייקטים של כנסת ירוקה ותפעול הכנסת, שיפור פני הכנסת, פחות נגענו בתחום הפרלמנטרי ולא הספקנו לשנות דברים על מנת שפעילות הוועדות תהיה אחרת ושהן תוכלנה לפקח יותר על הממשלה, שפעילות המליאה תהיה יותר מעניינת ותוססת - לא במובן השלילי של הביטוי אלא החיובי. אלו האתגרים שאני רואה לקדנציה הקרובה".

• בהסכם הקואליציוני מדברים על חוקים עוקפים בג"צ, האם זה לא קיצוני מידי?

"אני לא יודע מה זה חוק עוקף בג"צ. אני רואה לפעמים חוקים שאין לי שום רצון להרים את ידי בעד החוק הזה ואפילו יש לי רצון להוריד אותו מסדר היום. לעומת זה, אני לא חושב שכל חוק שמנסה לשנות או לשפר משהו במערכת המשפט מיד צריך לזכות לכינויים של חוק פשיסטי ופגיעה בדמוקרטיה וימין קיצוני, אם אתה מתכוון לפסקת ההתגברות אז היא קיימת בהרבה מדינות דמוקרטיות כמו קנדה. אני מציע לכולנו לעשות דיון ענייני, לא לצעוק סתם על פגיעה בדמוקרטיה".

• לפי המסתמן ההממשלה - לפחות בתחילת הדרך - תתחיל עם 61 ח"כים. כך יכולה להתנהל קואליציה?

"לא. אפשר להשביע אותה כך, אבל מתוך כוונה לצרף גורמים נוספים. קואליציה של 61 זה טוב לשבועיים הראשונים. לאחר מכן כל הסחטנות והאיומים צצים, ואני חושב שאם זה 61 פירוש הדבר שחיש מהר זה מתפרק וקמה ממשלה אחרת".

• יהדות התורה חתמה על הסכם קואליציוני ומיד החלה הסתה על סחטנות. האם תתן להסתה הזו להיכנס למליאת הכנסת?

"אני מקווה שלא. אני לא ראיתי כאן שום סחטנות. כל מפלגה שנכנסת לקואליציה דורשת תקציבים לציבור שחשוב לה ואני חושב שמה ששוכחים לומר, שלא חשוב מי היה מקים את הקואליציה - החרדים היו בפנים עם אותן דרישות. הזעקות האלו זה חלק מהתפקיד של האופוזיציה, אבל אני הייתי מציע לכולם להיזהר בלשונם. המפלגות החרדיות ידוע תמיד שיש להם אצלי דלת פתוחה".

• האם ראוי מסע ההסתה כנגד מינוי יו"ר ש"ס אריה דרעי לתפקיד שר?

"אני חושב שצריך לקחת את הדברים האלו בפרופורציה. רק עכשיו עברתי הסתה על משפט שאמרתי ביום העצמאות כי אני גם אוהב את מנשקי המזוזות והמשתטחים על קברי צדיקים, אני מאוד כעסתי ברגע הראשון אבל אתה מבין שזה לא מעניין אף אחד והציבור איתך. את אותו הדבר הייתי ממליץ ליהדות התורה ולאריה דרעי. בסדר, יש כאלו שלא מרוצים אז צועקים, כל עוד שזה לא גובל בפגיעה פיזית והסתה שראויה להתייחסות משטרתית - אז אני חושב שצריך להתייחס לזה בפרופורציות".

• 39 ח"כים חדשים פותחים את מושב הקיץ הראשון שלהם, איזה טיפ תיתן להם כמבוגר אחראי במשכן?

"כמי שהתמודד עם 48 ח"כים חדשים בכנסת הקודמת, אני אפילו חש תחושת הקלה. ובנימה רצינית, אני חושב שכל מי שבא לעבוד, ויש רבים כאלו בקרב הח"כים, ידע למצוא את מקומו. זה לא תמיד יהיה פופולרי. יש נושאים שאתה פועל למען הציבור ולא זוכים להגיע לתקשורת, אבל ההצעה שלי פחות לדבר בהתחלה, להסתכל מסביב וללמוד ולתרום למדינת ישראל מהתפקיד המשפיע של חבר כנסת".
אדלשטיין כנסת מליאה חוקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד