ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

"היהדות היא היחידה שהעניקה לשלום מעמד משפטי"

בטקס מיוחד השיק ד"ר פנחס חליווה מייסד המכללה האקדמית אשקלון, משפטן ומרצה בחקר ההשכלה הגבוהה בישראל את ספרו החדש על דרך השלום על פי התורה

"היהדות היא היחידה שהעניקה לשלום מעמד משפטי"


"רק ביהדות יש מעמד משפטי מיוחד לשלום", טוען ד"ר פנחס חליווה. "אין עוד אומה שעגנה את השלום בחוקות ההלכה שלה כמו היהדות".

ד"ר חליווה, משפטן, מייסדה ומנהלה של המכללה האקדמית אשקלון, עוסק כבר שנים רבות בחקר ההשכלה הגבוהה בישראל והשפעתה על צמצום הפערים החברתיים - מפתיע עתה בספר חדש: 'השלום כערך על במשפט העברי ובמדרשי חז"ל'.

"בניגוד למקובל", אומר חליווה, "אומות העולם דוברות ומטיפות שלום, אבל כוחם רק בפיהם. היהדות להלכה ולמעשה קבעה לשלום מעמד משפטי מחייב בתחום הפרטי, הציבורי, הלאומי והבינלאומי. התורה קבעה לשלום מעמד אידיאלי, הנביאים ביססו אותו כערך נורמטיבי, וחז"ל העניקו לו מעמד מעשי בשגרת היומיום של כל יהודי.

"התקנה מפני דרכי שלום אינה רק עניין חברתי או הומאני ערך שגובר על ערכי משפט אחרים בסולם הערכים היהודי. מטרתה של התקנה לשמור על שלום בכל רמות החיים לדוגמא, הכהן שעולה ראשון לתורה, הוא רק מפני השלום, ומן הדין תלמיד חכם היה צריך לעלות ראשון. ידעו חכמינו כי אם יחפשו את החכם או הרב המהודר ביותר שיעלה לראשון עלולים לבוא לידי מחלוקת וריב, קבעו בחכמתם כי הכהן יעלה ראשון וכן על זה הדרך".

בטקס השקת הספר שנערך במכללה באשקלון אמר ד"ר חליווה: "רבים שואלים אותי על איזה שלום אני מדבר, האישי, הכללי, הבינלאומי - התשובה היא: השלום ארוג בכל מרקם החיים. אדם שיודע לחיות בשלום בביתו - בדרך כלל הוא גם איש של שלום בקהילתו. על ידי שקהילות חיות בשלום זו עם זו - גם ניתן לחולל את השלום בין המחנות והמדינות. שלום פנימי - לאומי יביא לשלום בינלאומי. הכול תלוי בצעד הראשון, בעיצוב האישיות העצמית של אדם שיהיה רודף שלום.

בטקס המיוחד השתתף גם הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן רבה של מגדל העמק וממכווני דרכה של הקמפוס החרדי בגן יבנה שהביע שבחים לד"ר חליווה ואמר בדבריו כי "כמה מתאים הוא שהספר של ד"ר חליווה עוסק בעניין השלום. חליווה הוא האיש שעזר וסייע לכל כך הרבה בתים יהודים להביא להם שלום ופרנסה, והכול ברוח התורה".

בקמפוס החרדי בגן יבנה מיסודה של המכללה באשקלון משתלמים כיום למעלה משלוש מאות אברכים באחד המסלולים המבוקשים, על טהרת הקודש: עבודה סוציאלית, כלכלה, פוליטיקה וממשל ועוד. בימים אלו נפתח מסלול מכינה מקוצר וייחודי לבני 30+, ויש לו ביקוש גובר מכל הערים.

בקמפוס פועלת תכנית ייחודית ללימודי הסבה לעבודה סוציאלית. במסגרת התכנית אשר הינה ייחודית במגזר החרדי, בוגרי תארים ראשונים מכלל המקצועות יכולים להשתלב בלימודים מקוצרים לתואר ראשון בעבודה סוציאלית. במסגרת לימודים של יום בשבוע במשך שנתיים ניתן לקבל תואר ראשון בעבודה סוציאלית.

"כדי להביא פרנסה הביתה", אומר הגרי"ד גרוסמן, "אין כל צורך לעזוב את בית המדרש. אפשר להמשיך להתפרנס בכבוד, בנחת בהיתר ובעיקר בהידור הראוי".
קמפוס הרב גרוסמן טקס ספר דר חליווה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד