כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מלחמת הבשר: הוגש בג"ץ נגד הרב הראשי

בעקבות קריטריונים שקבע הגר"ד לאו בנושא השחיטה, עצרו היבואנים לחלוטין את המשלחות, וקיים חשש למחסור חמור בבשר לחגים ולעליית מחירים דרסטית • בעוד כשבועיים יכריע בג"ץ בעתירה שהוגשה נגד הרבנות • זעם גם בקרב גופי הכשרות

מלחמת הבשר: הוגש בג"ץ נגד הרב הראשי


האם בשל סכסוך שפרץ בין הרבנות הראשית לישראל בראשות הגר"ד לאו, בעקבות נהלים חדשים שהנהיג בשחיטת בשר בחו"ל, ובין יבואני הבשר ומשגיחי הכשרות של הרבנות, צפוי מחסור חמור בבשר כשר בחודשים הקרובים, שיגרום להפקעת מחירים חריגה לקראת החגים? כרגע, כפי שמסתמן, הצדדים טרם מצאו את שביל הזהב, והמעורבים בפרשה ממליצים להתחיל לאגור בשר, ולחילופין לשנן מתכוני טופו ודגים.

קצת רקע הכרחי: כל יצרן או יבואן בשר, חייב לספק עליו הכשר מטעם הרבנות הראשית לישראל, שם מפקחת על ההליך מחלקת שחיטת חו"ל. בראש מחלקה זו עמד בעבר אברהם בוחבוט, המכהן גם כאחראי מפעלי עיבוד בשר בארץ, שכיהן בכובעו השני כממלא מקום בראשות המחלקה. מעט לאחר כניסת הגר"ד לאו לתפקידו - התפטר בוחבוט מכובע זה.

לאחר ניסיון כושל להנפיק מכרז לתפקיד, מינה הגר"ד את יהודה פינקל כממלא מקום במשך חצי שנה. עם זאת, גם בסיומה נעשה ניסיון לצאת למכרז מסודר - שאף הוא כשל. לדברי גורמים ברבנות, בין הרה"ר למנהל מחלקת הכשרות, יעקב סבג, ישנם חיכוכים שגרמו לטרפוד המהלך.

הרב הראשי טען כי בנוהל הנוכחי, לפיו כל יבואן בוחר לעצמו ראש צוות שחיטה, קיימים ליקויים. לטענתו, הקשר בין היבואן וראש הצוות פסול, ולפיכך אין לאפשר את המשך ההליך הנ"ל. יחד עם היועץ המשפטי לרבנות עו"ד הראל גולדברג ובליווי ועדה שכללה ששה חברים, גיבש הרב קריטריונים חדשים, ובתאריך י"ט שבט פורסם לראשונה מסמך ההחלטות שהתגבש, הכולל קריטריון של תוכנת מחשב, שתבחר באופן אקראי לחלוטיו את אנשי הצוות, מבלי מעורבות יד אדם.

לפני כשלושה חודשים אושרו הנהלים במועצת הרבנות הראשית, ובמקביל, מונה כממלא מקום לניהול המחלקה עמיחי פילבר, מי שהיה מנהל תחום במשרד לשירותי דת.

ההתנגדות: "כמו לעשות שידוכים במחשב"
לכאורה, הכל טוב ויפה, אלא שראשי צוותות השוחטים, כמו גם היבואנים, הטילו טאבו נחרץ על הקריטריונים החדשים ופתחו במאבק נגדם. במסגרת זו, צפוי בג"ץ לקבל החלטה בעתירה שהגישו נגד הרב הראשי ב-20 לחודש.

הרב אברהם מ. שו"ב בכיר שכבר השתתף בעבר בכמה משלחות בדרום אמריקה, מסביר ל'בחדרי חרדים' את ההתנגדות העזה לקריטריונים.

"צריך להבין שהמשלחות זה אנשים שחיים יחד תקופה ארוכה, יש כאלה שמסתדרים םביניהם ויש כאלה שלא, יש כאלה שמסתדרים עם ראש צוות מסויים אבל עם אחר לא. ככה יוצא ששוחטים שלא מסתדרים עם ראש צוות מסויים יתקשו יותר למצוא עבודה כי זה נבנה שרירותית על פי המחשב, אבל עם השוחטים והמשגיחים זה פחות בעיה. להגיד שמחשב יחליט באופן מקרי על מי יהיו ראשי הצוות הבכירים, זה כמו לתת למחשב להחליט על שידוכים. אנו צריכים לעבוד יחד כל היום למשך חודשיים וזה לא פשוט בכלל".

"הבעיה הכי גדולה היא לבודק פנים ובודק חוץ, שלפי הקריטריון החדש נבחרים גם הם לגמרי על ידי הגרלה. עושים צוות, ומה אם אחד מהשניים האלה לא מסתדר עם ראש צוות שנבחר? אז הוא לא ירצה לצאת לשבועות ארוכים עם ראש צוות מסויים ואז לא תהיה לו עבודה באותה שנה - כי זה מה שהמחשב החליט? יש כבר צוותים שרואים שלא מסתדרים ביניהם, וזה יפגע בעבודה השוטפת אם יצאו יחד. אנחנו בני אדם ולא מכונות שמחשב מחליט מי יצא עם מי".

בעקבות ההתמרמרות על ההחלטה השרירותית, לטעמם, ובמקביל לבג"ץ שהגישו, החליטו היבואנים שלא להוציא משלחות לשחיטה בחו"ל. כך, במועד היציאה האחרון לפני כשבועיים, הוציאו רק יבואנים בודדים מתוך 28 משלחות לשחיטה, במה שצפוי לפגוע קשות באספקת הבשר לחגים. גם כאן מציין השוחט הוותיק ל'בחדרי חרדים' כי "למי שפרנסתו על השחיטה בחו"ל, המצב הנוכחי שבו לא יוצאות משלחות זה ודאי נזק גדול ומיידי. פשוט כי כרגע הכל תקוע".

בעקבות ההבנה כי מדובר במצב קריטי וכל יום שעובר עשוי להשליך באופן משמעותי על מחירי הבשר בחודשים הקרובים, התקיימה היום (ד) פגישה בין נציגי היבואנים לרב הראשי, ובשבוע הבא ככל הנראה ייפגש הרב עם ראשי הצוותות.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי היבואנים דרשו ביטול מיידי של הקריטריון, אולם הגר"ד לאו סירב והבהיר כי בעונה זו יהיו הכללים שנקבעו תקפים, ורק לקראת העונה הבאה הוא מוכן להקים ועדה שתבחן מחדש פתרון מוסכם לנושא.

דוברו של הגר"ד לאו מסר ל'בחדרי חרדים': "הרב הראשי נפגש הבוקר ארוכות עם היבואנים ושמע את טענותיהם. במהלך הפגישה הבהיר הרב ליבואנים שאין לרבנות כל מטרה לפגוע או להזיק לאיש ואולם מצד שני יש לשמור על דרישות הכשרות".

לדבריו, "הרב הראשי לישראל, הגאון הרב דוד לאו שליט"א, יזם וקידם את ההצעה שאושרה במועצת הרבנות הראשית, לפיה שיבוץ אנשי צוות השחיטה בחו"ל יתבצע באמצעות הגרלה. הרב הראשי קידם יוזמה זו, כיוון שראה את הבעיתיות הקיימת בקשר קבוע בין יבואנים לצוותי שחיטה, דבר היוצר תלות בין צוות השחיטה ליבואן והינו פתח לתקלות. משום כך החליט הרב הראשי, כי שיבוץ אנשי צוות השחיטה יתבצע באמצות הגרלה שוויונית ושקופה, כדי ליתן למירב האנשים את ההזדמנות להשתלב בתחום השחיטה וכדי למנוע שיבוצים קבועים בצוותי השחיטה וכמו"כ כדי למנוע את מסכת הלחצים שהופעלו על עובדי מחלקת שחיטת חו"ל מדי עונת שחיטה.

כמובן, שבמידה ובהגרלה עלה שמו של חבר צוות שאינו מתאים כלל לצוות או לתנאי העבודה הנדרשים במפעל, ניתן לפנות למחלקת שחיטת חו"ל והבקשות ייבחנו. הרב הראשי ימשיך לקדם כל יוזמה שמטרתה לגרום למערכת הרבנות הראשית לפעול על פי קריוטריונים ברורים שקופים ושוויוניים וללא יכולת הפעלת לחצים מצד בעלי עניין".

גורמים ברבנות ביקשו לציין גם בהקשר אחר המופיע בנוהל, כי "הדרישה האוסרת באופן גורף על אנשי צוות שחיטת בד"צים להשתבץ בחזרה במערך השחיטה של הרבנות- הינה דרישה משפטית שמקורה ביעוץ המשפטי של הרבנות הראשית. הרב הראשי סבר שדרישה זו הינה גורפת מדי ועל כן פעל לצמצמה לשנה בלבד".

הנוהל שפורסם










שחיטה דוד לאו משלחות חו''ל בהמות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 74 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד