ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

דוח סודי: הנהלת שיבא ביצעה עסקי נדל"ן ללא סמכות

גורמים בכירים: "מדובר בממצאים מאוד בעייתיים ואפילו חמורים" • פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל שיבא, אמור להתמנות למנכ"ל הדסה

.
.





כבר מעל לחצי שנה מונחת על שולחנה של החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, טיוטת דוח בדיקה מיוחדת שחיברה עבורה רו"ח חגית ג'ורג'י בעניין ההתנהלות של המרכז הרפואי שיבא (תל השומר), בראשות המנכ"ל פרופ' זאב רוטשטיין.

על פי טיוטת הדוח, שהפכה בינתיים כבר לדוח סופי, הנהלת שיבא ביצעה לכאורה שורה של עסקאות בנכסי מדינה ומקרקעין ללא סמכות וללא האישורים הדרושים. הדברים מקבלים משמעות מיוחדת על רקע הכוונה של מחזיק תיק הבריאות המיועד, יעקב ליצמן, למנות את פרופ' רוטשטיין לתפקיד מנכ"ל הדסה - זאת תוך "תמיכה שקטה" מצד משרד האוצר, המחזיק יחד עם משרד הבריאות זכות וטו באשר לאישור מינויים בכירים בהדסה.

גורם בכיר באוצר מציין כי הממצאים הכלולים בדוח עונים להגדרה "אי-מינהל תקין לכאורה". בין היתר מדובר בהסכמים מסחריים שנחתמו; קרקע שניתנה לעמותה; ואפילו עסקאות עם חברה שמבצעת פרויקטים באפריקה.

"מדובר בממצאים מאוד בעייתיים ואפילו חמורים", טוען גורם המעורה בפרטים. באוצר טענו תחילה כי מדובר בטיוטה בלבד וכי בשבוע הבא צפוי להתקיים דיון ראשון בעניינו יחד עם החשבת הכללית, אולם ל"גלובס" התברר כאמור כי רו"ח ג'ורג'י כבר הגישה דוח סופי אחרי שהתקבלו הערותיו של הנהלת שיבא ופרופ' רוטשטיין כמקובל. "כבר בסוף 2014 הטיוטה נשלחה לפרופ' רוטשטיין לצורך קבלת הערות, ולכן תוך זמן קצר יחסית צריך היה לקיים דיונים ולסגור את העניין הזה", טוען הגורם. ההערות של שיבא התקבלו, כך נודע, על גבי עשרות עמודים, ובין הצדדים אף התקיימו מספר פגישות.

רו"ח חגית ג'ורג'י נשכרה על ידי אגף החשכ"לית בעקבות תחקיר "גלובס" שחשף כי הנהלת שיבא החלה בבניית שדה תעופה קטן שיכול להכיל עד 6 מסוקים פרטיים ומיועד להעניק שירותי חניה למסוקים בדומה לנהוג בשדה דב ובשדה האזרחי בהרצליה. הבנייה החלה ללא ההיתרים הנדרשים מרשויות התכנון, ללא היתר מרשות התעופה האזרחית ומבלי ליידע את משרדי האוצר והבריאות - הבעלים של הקרקע ושל בית החולים.

עבאדי-בויאנג'ו הורתה על הפסקת הבנייה ועל סילוק המסוק הפרטי של אורי אדלסבורג, הבעלים של חברת האנרגיה אדלטק. במקביל זימנה את רוטשטיין לשימוע, לאור כוונתה להמליץ לממשלה לשלול ממנו את הסמכות לבצע התקשרויות בנוגע לנכסי מדינה ומקרקעין.

"לצערי אין זה מקרה ראשון או יחיד שבו מתנהל בית החולים בעצמו או באמצעות גופים הקשורים אליו בחריגה ממסגרת הפעולה המותרת בנכסי מדינה, בחריגה מהרשאה ובחריגה מסמכות, כאשר לא תמיד ברור מהם השיקולים שבבסיס הפעולות השונות עליהן אנו לומדים בדרך כלל בדיעבד, ומבלי שמתקבלת עליהן תמונה שלמה ואמינה", כתבה אז עבאדי-בויאנג'ו. בהמשך סיכמה עם רוטשטיין כי רו"ח מטעמה תבצע בדיקה יסודית בשיבא בכל הנוגע להתקשרויות המדוברות. "מיכל (עבאדי-בויאנג'ו - ש.נ) בחרה בכוונה בג'ורג'י כי היא קשוחה מאוד ולא פראיירית", אמר אחד הגורמים שמעורים בבדיקה.

עבאדי-בויאנג'ו אמרה לאחרונה לליצמן את דעתה בעניין אופיו והתנהלותו של פרופ' רוטשטיין, אולם אין בכוונתה לערער על סמכותו של ליצמן בעניין. כמו ליצמן, גם היא סבורה כי עד כה לא נמצאו מועמדים ראויים לעמוד באתגר הניהולי והכלכלי בהדסה, ועל כן במאזן שבין מינהל תקין לאינטרס של הדסה וציבור המטופלים שלו, ייתכן כי האינטרס האחרון גובר. אבל בכירים נוספים במערכת חושבים אחרת לגמרי: "זה מינוי חמור מאוד בעיניי בעיקר בגלל המסר שהוא מעביר. שיבא בית חולים עם תקציב מאוזן, נכון, אבל מה הבעיה להיות מאוזן אם אתה מוכר על דעת עצמך נכסים או מפעיל בבוקר קליניקות פרטיות? גם ברזילי באשקלון יהיה מאוזן אם יתנו לו לעשות את זה", אומר בכיר במערכת.

במרכז הרפואי שיבא לא הגיבו על הידיעה. במשרד האוצר מסרו בתגובה: "בית החולים הדסה זקוק לניהול מקצועי ומנוסה שיתמודד עם האתגרים העצומים שעומדים לפתחו בעקבות המשבר העמוק שבו הוא נמצא. ככל שיועלו שמות של מועמדים נוספים לתפקיד המנכ"ל על ידי דירקטוריון הדסה, הרי שמנכ"לי האוצר והבריאות ידונו במועמדותם".

בתוך כך, בג"ץ דחה היום (ד') את הבקשה של סיעת "יש עתיד" להוציא צו ביניים כנגד מינויו של ליצמן במעמד סגן שר, אולם הסכים לדון בעתירה וחייב את המדינה להגיש את תגובתה. נזכיר, כי בעבר דחה בג"ץ עתירה דומה נגד מינויו של ליצמן לתפקיד בשנת 2009, אולם מתח ביקורת חריפה על המודל שבו סגן שר משמש בפועל כשר.
משרד האוצר זאב רוטשטיין בית חולים תל השומר שיבא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד