י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

וידאו היסטורי: הרבי מבאיאן לפני 75 שנה

מעשיה חסידית עתיקה על מסירת מסורת ההדלקה במירון לאדמו"רי באיאן זוכה לאישוש נדיר • צפו בסרט המיוחד

הרבי מבאיאן שליט"א בעת ההדלקה, צילום: קובי הר צבי
הרבי מבאיאן שליט"א בעת ההדלקה, צילום: קובי הר צבי


בעיצומו של ל"ג בעומר, נחשף קטע וידאו עתיק המעורר הדים רחבים בקרב שוחרי מירון, ובקרב חסידי באיאן בפרט.

מדובר בסרט שמנציח את הילולת הרשבי בל"ג בעומר לפני שבעים וחמש שנה, בשנת ת"ש. כידוע, כבר לפני כ-180 שנים רכש הרבי מרוז'ין את חזקת ההדלקה בל"ג בעומר על גג ציון הרשב"י, והרבי מרוז'ין הוריש זכות זו לדורותיו, והיא נשמרה אצל נכדיו האדמו"רים לבית באיאן, ואף היום מדליק האדמו"ר מבאיאן את ההדלקה המרכזית, והיחידה על גג הציון עצמו.

באותם שנים, כיהנו מספר אדמו"רים בבית באיאן, אך כולם התגוררו בחו"ל. האדמו"ר מבאיאן היחיד שהתגורר אז בארץ, הוא רבי ישראל מבאיאן-לייפציג, דודו של האדמו"ר הנוכחי; ואכן, הוא זה שהדליק את ההדלקה במירון.

בקרב חסידי באיאן השתמרה מסורת, שבל"ג בעומר ת"ש, זמן קצר אשרי שהרבי מבאיאן-לייפציג עלה לארץ ישראל, הוא כמובן נסע למירון להדליק את ההדלקה כחזקת אבותיו. אולם באותה שנה, הגיעו למירון עוד אדמו"רים חשובים מבני משפחתו, אף הם צאצאים לרבי מרוז'ין שכאמור, הוא זה שרכש את חזקת ההדלקה.



בין הצדיקים שהיו נוכחים במקום, בלט הרבי הישיש, ה'סבא קדישא' מהוסיאטין, שהיה זקן אדמו"רי בית רוז'ין באותם ימים והכל חשו כלפיו יראת הרוממות. היו מי שסברו, שהרבי מבאיאן יכבד את ה"הוסיאטינער" בהדלקה. אולם כשהעלו את ההצעה לפני הרב מהוסיאטין, הוא דחה זאת בנחישות, כשהוא מתבטא: "זכות ההדלקה הינה של אדמו"רי באיאן".

עד עתה היה זה בגדר "סיפור חסידי". אולם מהיום - זוכים חסידי באיאן לראות את ההתרחשות בעיניהם - חשיפתו של הסרט אכן מאשרת את העובדה שהרבי מהוסיאטין, וכן צדיקים נוספים, היו נוכחים במירון בעת ההדלקה, אולם מי שהדליק את מדורתו של רבי שמעון בר יוחאי היה הרבי מבאיאן.

בסרט נראים מסייעים על ידו של הרבי מבאיאן בהדלקה, הגאון החסיד רבי אברהם לייב זילברמן זצ"ל, רבה של צפת, והחסיד הצפתי הישיש רבי ברוך ברזל. חסידי באיאן מציינים, שהרבי מבאיאן-לייפציג היה ידוע כחלוש במיוחד, ולעתים קרובות היה נתקף בחולשה עצומה, וככל הנראה לא עמדו לו הכוחות לשאת את לפיד ההדלקה בכוחות עצמו, ולכן הסתייע בחסידיו הנכבדים.
באיאן מסורת הדלקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד