ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

חיי אדם על הפרק: חקירת תאונת כביש 31

מנכ"ל 'אור ירוק' מנתח בטור כואב את הסיבות לתאונה הקשה בה נהרגו שמונה נשים, ומסביר מדוע טרם הופקו הלקחים

חיי אדם על הפרק: חקירת תאונת כביש 31


למעלה משלושה חודשים חלפו מאז התאונה המחרידה בכביש 31 בדרום, בה קיפחו את חייהן שמונה נשים ועוד עשרות נפצעו. כזכור, להב מחרשה שבלט מטרקטור שהובל על משאית בניגוד לנהלים, קרע דופן אוטובוס שנסע בנתיב הנגדי ופגע בעשרות מנוסעיו. למה אנחנו חוזרים אל אותה תאונה איומה, אחת הקטלניות ביותר שאירעו בישראל בשנים האחרונות? כיוון שלנגד עינינו הולכת ומצטיירת דוגמה מאלפת לכשל המובנה בתוך השיטה, למחיר הכבד מנשוא של הכשל הזה, אך גם למה שעלינו לעשות כדי להביאו על תיקונו.

רשימת הכשלים שבעטיים התרחשה התאונה ארוכה, ידועה ומשוועת לחקירה מהירה וממצה: נהלי הובלת המטען החורג, נהלי התנועה בכביש שמתבצעות בו עבודות תשתית שמגבילות את כושר תמרון הנהגים, מצב תשתית הבטיחות של הכביש הפתוח לתנועה, עברו התעבורתי של נהג המשאית, מצבם המכני של האוטובוס והמשאית, תפקודם של שוטרי הליווי של המטען החורג, איכות הסימונים על הכביש ועוד ועוד גורמים ונסיבות, שכשלים שהתגלו בהם חברו יחד לאחת התוצאות הקשות שידענו.

בדיוק כדי למנוע טרגדיות מסוג זה, הוחלט כי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תבצע חקירות של תאונות מהסוג הזה. הצוות החוקר אמור לחקור תאונות קטלניות, מרובות פצועים והרוגים, במטרה להפיק מהן את הלקחים הנדרשים ולמנוע את הקטל המיותר הבא.

למה בכל זאת עברו למעלה מחודשיים ומצטברים הסימנים שהתאונה לא באמת נחקרת לעומק, לא מאותרים הכשלים, לא מסומנים האשמים ולא מוסקות המסקנות?

בגלל הכשל המובנה בתוך השיטה. חלק גדול מהתאונות הללו, מתרחשות בגלל מחדלי בטיחות חמורים שהאחריות להם נופלת דווקא על המשטרה ו/או משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. כידוע, כביש 31 הוא כביש שתשתית הבטיחות הגרועה בו הוזנחה במשך שנים. זהו כביש אדום שגבה את חייהם של עשרות רבות של אזרחים בשנים האחרונות, והטיפול בו מצד משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, הגיע מעט מדי ומאוחר מדי.

האם הגיוני שהיחידה לחקירת תאונות קשות במיוחד, תפעל במסגרת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים? לו אתם חוקרים ביחידת חקר שכזו, האם תמהרו לחשוף ממצאים שירשיעו את מנהליכם או חבריכם לעבודה באחריות לתאונה? אני מאמין שלא. ככה לא חוקרים מציאות לא טובה, במטרה לשנותה ולהופכה לטובה יותר. ככה מטייחים מחדלים ומגלגלים אחריות. הפקת לקחים כרוכה בהודאה בכשלים, ולאף אחד לא נעים להודות בכשלים של הארגון שהוא חלק ממנו, בוודאי כשהוא מזניח בטיחות ותורם בכך תרומה מרכזית לאובדן חיי אדם.

ולכן, ידע הציבור את שיודעים היטב חוקרי התאונה בדרום המתמהמהים מלעשות מלאכתם נאמנה: התאונה הזו לא קרתה מעצמה. היא תוצאה ישירה של שרשרת מחדלים שכולם, מראשון ועד אחרון, ניתנים למניעה. חוקרי התאונה חבים לציבור משתמשי הדרך חוב מקצועי ומוסרי גדול: לאתר את הכשלים, להצביע עליהם ועל האחראים להם ולהציע דרכי תיקון. עד עכשיו לא עשו מלאכתם נאמנה וחובם תלוי ועומד. התאונה מרובת הנפגעים הבאה ממתינה לשעתה. דמם של הנפגעים בה – בראשם.

*הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק
הרוגים חקירה כביש 31 משטרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד