י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

זעזוע באומן: אנדרטה לרוצח היהודים

זעזוע: ארגונים לאומניים קיצוניים בונים אנדרטה לאיוון גונטה שרצח רבבות מיהודי אומן, בסמוך לציון רבי נחמן

צילום: באדיבות המצלם
צילום: באדיבות המצלם


כמידי שנה, גם השנה צפויים רבבות מתפללים לעלות לציונו של רבי נחמן מברסלב באומן שבאוקראינה, לקראת ראש השנה וחג השבועות.

מזה שנים שחסידי ברסלב נאלצים להתמודד עם קבוצות שוליות באוכלוסיה המקומית, ארגונים ששמו להם למטרה לצבור כח פוליטי ו״לתפוס כותרות״ על גבם של חסידי ברסלב. ארגונים אלו ואחרים המשויכים במישרין או בעקיפין למפלגת ״סבאבודה״ (חירות). מפלגה לאומנית ימנית קיצונית שמנהיגיה ידועים בהתבטאותיהם הגזעניות והאנטישמיות.

לפני כמה שנים נאלצו החסידים להעתיק את מקום תפילת ה״תשליך״ המסורתית באגם הסמוך לציון, בעקבות צלב גדל מימדים שהציבו שם אותם ארגונים.

השנה, כפי הנראה מתוכננת מצידם עוד פרובוקציה צינית ומכוערת מקודמותיה.

כידוע, רבי נחמן מברסלב, ע״פ בקשתו וצוואתו קבור בצמוד לקבר אחים בו טמונים כ-30,000 יהודי העיר אומן אשר נרצחו על קידוש ה' בפרעות תמוז תקכ״ח בידי ה״היידמאקים״ ומנהיגם איוון גונטה.

אך סמוך לציונו, הולכת ונבנית בימים אלו - על ידי אותם ארגונים, אנדרטה גדולה ומפוארת לזכרו של ״גיבור לאומי״ אוקראיני גונטה, שבפקודתו נעקדו על קידוש השם אותם קדושי עליון הטמונים באומן.

הרה"ח רבי צבי לוינגר מתושבי הקהילה היהודית באומן מסר: "חסידי ברסלב, שרבים מהם צאצאים של אותם קרבנות הקדושים מזועזעים מעצם הרעיון להציב אנדרטה לרוצח מול קברי הנרצחים. ובעיקר חוששים מפרובוקציות מתוכננות ויזומות מצידם כגון פגיעה או היזק לאנדרטה בכדי להאשים את החסידים במעשה. הגשנו מכתב לרשויות העיר והמחוז בבקשה מנומקת לעצור לעת עתה את המשך הקמת האנדרטה, בכדי להימנע ממצב שח״ו יאשימו אי מי מן החסידים בפגיעה באנדרטה".

צילום: ברסלב נייעס


אנדרטה גונטה אומן רבי נחמן סבאבודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד